• Äldre 27 Sep 07:58
    2342 visningar
    5 svar
    5
    2342

    Munsår/blåsor

    Har en 16 årig dotter som var och varannan dag

    har blåsor i munnen, då och då blir det även munsår

    med väldigt svullna läppar. Fruktansvärt ont.

    Vad kan man göra? Nånting måste det väl finnas.

    Varit på vårdcentral och tandläkare. Men ingen hjälp.

    Nån som har tips

  • Svar på tråden Munsår/blåsor
  • Äldre 27 Sep 10:51
    #1

    Är det afte har jag bara hittat ett läkemedel som verkligen funkar. OralMedic, finns på apoteket. Svindyrt men värt det om alternativet är en vecka utan mat och sömn.

  • Äldre 27 Sep 18:39
    #2

    Tack

  • Äldre 27 Sep 18:59
    #3

    Testa l-lysin det funkar!

    Låt bli mat som innehåller l-arginin tex choklad, nötter mm (googla).

    Stärk immunförsvaret med vitaminer. Longovital är en tablett med vitaminer o örter speciellt för afte blåsor i munnen

  • Äldre 27 Sep 19:00
    #4
    Vinäger skrev 2018-09-27 10:51:37 följande:

    Är det afte har jag bara hittat ett läkemedel som verkligen funkar. OralMedic, finns på apoteket. Svindyrt men värt det om alternativet är en vecka utan mat och sömn.


    Skulle inte köpa läkemedel när det finns bra kosttillskott
  • Äldre 28 Sep 10:16
    #5
    Snuttan80 skrev 2018-09-27 07:58:19 följande:

    Har en 16 årig dotter som var och varannan dag

    har blåsor i munnen, då och då blir det även munsår

    med väldigt svullna läppar. Fruktansvärt ont.

    Vad kan man göra? Nånting måste det väl finnas.

    Varit på vårdcentral och tandläkare. Men ingen hjälp.

    Nån som har tips


    Jag har själv lidit av afte i många år och vet hur överjävligt det är. Orsakerna till afte är delvis okända och komplexa, så vården inriktar sig mest på att lindra symtomen. Jag har provat alla receptfria medel på marknaden, och det enda som hjälper är Oralmedic som består av svavelsyra som i princip fräter bort blåsorna. Brutalt och smärtsamt, men en livräddare när blåsorna är så plågsamma att man inte vet vad man ska göra av sig. Gällande tandkräm har jag upplevt att tandkrämer med SLS, exempelvis Sensodyne, gör smärtan mycket värre, medan SLS-fria tandkrämer som Zendium är något mildare.

    Vissa sjukdomar och bristtillstånd har bevisats kunna orsaka och förvärra afte, exempelvis celiaki, diabetes och B12-brist, så jag tycker ni ska insistera på att få det hela ordentligt utrett på vårdcentralen, med blodprov osv.

    Xylocain kan användas för lokalbedövning när man ska äta.
Svar på tråden Munsår/blåsor