• Anonym (Trådskaparen)

    Lämnade inte in bevis i tid till tingsrätten

    Hejsan.

    Jag ligger i vårdnadstvist med mina barns mor. Vi har haft muntlig framställning i tingsrätten och huvudförhandlingen är i november. Igår fick jag veta att min advokat ?glömt? skicka in all min bevisning till tingsrätten. Vad händer då? Sista datum har gått ut för länge sen.

  • Svar på tråden Lämnade inte in bevis i tid till tingsrätten
  • sysop
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 14:20:38 följande:

    Hejsan.

    Jag ligger i vårdnadstvist med mina barns mor. Vi har haft muntlig framställning i tingsrätten och huvudförhandlingen är i november. Igår fick jag veta att min advokat ?glömt? skicka in all min bevisning till tingsrätten. Vad händer då? Sista datum har gått ut för länge sen.


    Du kan skicka in dessa direkt till Tingsrätten via epost eller lämna bevispunkterna i receptionen, kontakta sedan Tingsrätten per telefon och prata med beredande jurist och hör om det skulle kunna gå att få med dessa sena handlingar till målet då ditt ombud missat att skicka in dessa i tid.

    Tyvärr så är det inte så stor chans att Tingsrätten säger ok till dina sena bevispunkter, så det blir troligen att ni får ta det i den muntliga framställningen.

    Vilket försvar hade ditt ombud till att bevispunkterna inte var inskickade i tid?
     
  • Anonym (G)
    sysop skrev 2018-09-29 14:38:26 följande:
    Du kan skicka in dessa direkt till Tingsrätten via epost eller lämna bevispunkterna i receptionen, kontakta sedan Tingsrätten per telefon och prata med beredande jurist och hör om det skulle kunna gå att få med dessa sena handlingar till målet då ditt ombud missat att skicka in dessa i tid.

    Tyvärr så är det inte så stor chans att Tingsrätten säger ok till dina sena bevispunkter, så det blir troligen att ni får ta det i den muntliga framställningen.

    Vilket försvar hade ditt ombud till att bevispunkterna inte var inskickade i tid?
     
    Håller med
  • Anonym (C)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 14:20:38 följande:

    Hejsan.

    Jag ligger i vårdnadstvist med mina barns mor. Vi har haft muntlig framställning i tingsrätten och huvudförhandlingen är i november. Igår fick jag veta att min advokat ?glömt? skicka in all min bevisning till tingsrätten. Vad händer då? Sista datum har gått ut för länge sen.


    I min vårdnadstvist gjordes undantag. Motparten förde fram ny bevisning under huvudförhandlingen (ett nytt vittne som vi inte visste skulle komma). Ring rätten direkt och kolla vad som gäller!
  • sysop
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 14:20:38 följande:

    Hejsan.

    Jag ligger i vårdnadstvist med mina barns mor. Vi har haft muntlig framställning i tingsrätten och huvudförhandlingen är i november. Igår fick jag veta att min advokat ?glömt? skicka in all min bevisning till tingsrätten. Vad händer då? Sista datum har gått ut för länge sen.


    Pappabarn.se har mycket bra läsvärt för den som är i vårdnadstvist med handfasta råd etc.
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (G) skrev 2018-09-29 16:30:38 följande:

    Håller med


    Vi har haft muntlig framställning. Alla bevisuppgifter samt namn på vittnen skulle varit inskickade i början av september. Advokaten säger att det är bättre att lämna in de sent.
  • sysop
    sysop skrev 2018-09-29 16:59:46 följande:
    Pappabarn.se har mycket bra läsvärt för den som är i vårdnadstvist med handfasta råd etc.

    www.pappabarn.se/sv-SE/v%C3%A5rt-arbete-21357660

    Första hjälpen - Vårdnadstvister 


    Första hjälpen, en guide för dig som snabbt vill känna stöd, lära dig mer om vårdnadstvister och få tips på hur du kan hantera dessa.

    www.pappabarn.se/sv-SE/v%C3%A5rt-arbete/f%C3%B6rsta-hj%C3%A4lpen-37459217

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 17:02:09 följande:
    Vi har haft muntlig framställning. Alla bevisuppgifter samt namn på vittnen skulle varit inskickade i början av september. Advokaten säger att det är bättre att lämna in de sent.
    Bättre att lämna in de sent?

    Av vilken anledning då?
  • sysop
    Anonym (Förälder) skrev 2018-09-29 17:14:23 följande:
    Bättre att lämna in de sent?

    Av vilken anledning då?
    Det kan minska förberedelsetiden för motparten, om det är bevispunkter som kräver mycket arbete för att motbevisa.

    Men det finns inte mycket försvar att glömma att lämna in bevispunkter i tid
  • sysop

    Har man ett mål i en Svensk domstol och är orolig att ombudet ska glömma att lämna in bevispunkter i tid kan man kontakta domstolen för att få reda på vad som blivit inskickat, man kan också skicka in bevispunkter direkt till domstolen.

    Beroende på kunskap hos klienten kan det vara fördelaktigt att tala med ombudet innan man skickar in bevispunkter direkt till domstolen. Beroende på vad det är så kan det störa ombudets upplägg för den muntliga framställningen.

  • Anonym (Trådskaparen)

    Kan det skada mitt mål att mina bevisuppgifter kommer in sent?

  • sysop
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 17:47:56 följande:

    Kan det skada mitt mål att mina bevisuppgifter kommer in sent?


    Det är inte troligt, nu vet jag inte vad det är för bevispunkter så det är lite svårt att säga till 100%
  • Anonym (Förälder)
    sysop skrev 2018-09-29 17:38:37 följande:
    Det kan minska förberedelsetiden för motparten, om det är bevispunkter som kräver mycket arbete för att motbevisa.

    Men det finns inte mycket försvar att glömma att lämna in bevispunkter i tid
    För att man vill bete sig som ett svin då?

    Tycker det är rätt uselt beteende.
  • Anonym (Inte OK)
    sysop skrev 2018-09-29 17:38:37 följande:

    Det kan minska förberedelsetiden för motparten, om det är bevispunkter som kräver mycket arbete för att motbevisa.

    Men det finns inte mycket försvar att glömma att lämna in bevispunkter i tid


    Strider mot god advokatsed att göra så. Strider också mot god advokatsed att inte bevaka sin klients ärende på så sätt att en frist missas. Om det går åt helvete hade jag anmält advokaten till samfundet (om jag var ts).
  • sysop
    Anonym (Inte OK) skrev 2018-09-29 18:09:52 följande:
    Strider mot god advokatsed att göra så. Strider också mot god advokatsed att inte bevaka sin klients ärende på så sätt att en frist missas. Om det går åt helvete hade jag anmält advokaten till samfundet (om jag var ts).
    Utan tvekan, men jag tror inte det hjälper TS här och nu.
  • Anonym (C)
    sysop skrev 2018-09-29 17:38:37 följande:
    Det kan minska förberedelsetiden för motparten, om det är bevispunkter som kräver mycket arbete för att motbevisa.

    Men det finns inte mycket försvar att glömma att lämna in bevispunkter i tid
    Om det är så att det minskar förberedelsetiden för motparten så är det ju enbart negativt för alla, inte minst barnet det tvistas om.

    Finns det motbevis så stämmer ju nämligen inte bevisen som först fördes fram!

    Om man inte hinner förbereda sig så minskar det bara risken för rättssäkerheten och det finns inget positivt i det.

    Båda parterna i en tvist bör vara öppna och ärliga om hur saker verkligen förhåller sig. Sedan är det ju upp till rätten att bedöma vem som är mest lämpad. Det är ju därför föräldrarna är där, med alla sina fel och brister, för att de inte klarar av att samarbeta och ta beslut själva.
  • Anonym (C)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 17:47:56 följande:

    Kan det skada mitt mål att mina bevisuppgifter kommer in sent?


    Inte så troligt. Man gör nästan alltid undantag i sådant när det gäller barn. Men det är upp till rätten att bedöma.

    Som jag skrev tidigare, ring till tingsrätten och förklara situationen och ta reda på vad som verkligen gäller. Vi som sitter här är bara amatörer.
  • Anonym (C)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 17:02:09 följande:
    Vi har haft muntlig framställning. Alla bevisuppgifter samt namn på vittnen skulle varit inskickade i början av september. Advokaten säger att det är bättre att lämna in de sent.
    Måste bara påpeka att din advokat inte verkar tro att du har en chans i den här vårdnadstvisten utan oärliga utspel.

    Du bör byta advokat! Hen kommer nog inte vilja lägga alltför mycket energi i din tvist om hen inte tror att du kan vinna den.
  • Anonym (C)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2018-09-29 17:02:09 följande:
    Vi har haft muntlig framställning. Alla bevisuppgifter samt namn på vittnen skulle varit inskickade i början av september. Advokaten säger att det är bättre att lämna in de sent.
    Måste bara påpeka att din advokat inte verkar tro att du har en chans i den här vårdnadstvisten utan oärliga utspel.

    Du bör byta advokat! Hen kommer nog inte vilja lägga alltför mycket energi i din tvist om hen inte tror att du kan vinna den.
  • Anonym (Familjerätt)

    Hej!

    Inte läst alla svar i tråden så detta kanske redan sagts.

    Du har rätt att åberopa bevisning ända fram till dom skall avkunnas. Domstolarna vill dock ha bevisning ingiven innan huvudförhandling, och det säger sig självt att det är lämpligast, men man har rätt att lämna in bevisning under förhandling och även efteråt innan dom skall avkunnas.

    Bevisning som inte givits in innan muntlig kan påverka ev interimistiskt beslut men det finns gott om tid att te in innan huvudförhandling.

Svar på tråden Lämnade inte in bevis i tid till tingsrätten