• EverSoNice

Fråga om eteriska oljor

Har en fråga som rör sk "essential oils" som har blivit väldigt populära.

Jag har en kroppsolja från Yves Rocher med lavendelolja, och på den står det att den inte ska användas av gravida. Någon som vet varför?

När jag var i Thailand köpte jag ett kroppstalk med lavendel, i samma serie som Palmolives Aroma Therapy Shower Gels, den heter "Anti-Stress".
    Det står mest på thailändska, men av innehållet framgår ylang-ylang, lavendel och patchouli.
    Ska jag låta bli att använda det här också?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Fråga om eteriska oljor
  • EverSoNice

upp - någon som vet?

• Elfva

Eteriska oljor är väldigt starka, och vissa örter verkar t ex sammandragande och på andra sätt som kan var olämpligt när man är gravid.

• pillalilla

Är nog ingen expert, men efter vad jag förstått så är lavendel en "ofarlig" olja. Vet flera "experter" som använder den, både som gravida och på sina bebisar. Den hör ju också till de få oljor som ej behöver spädas ut, utan skall kunna användas direkt på huden. Jag gissar att YR (som de flesta andra tillverkare) vill skydda sig om något skulle hända! Men som sagt, är ej 100% säker, försök leta i nån bok eller på nån sajt om detta!

• Lingon

Här kan jag hjälpa till! Jag är ingen aromaterapeft, men en intresserad amatör som har en del böcker om eteriska oljor.

Det finns inga rapporter om att eteriska oljor skulle kunna ge några skador på fostret när de används utvärtes i låga doser, men före lite forskning är fortfarande gjord.

För att vara på den säkra sidan så undvik eteriska oljor på huden eller i badet under de tre första månaderna. Använd istället eteriska oljor till inhalering eller i en aromalampa. Under resten av graviditeten ska man använda lägre doseringar, d.v.s. 3-5 droppar i 1 msk vegetabilisk olja till massage eller 3-4 droppar i bad.

Följande eteriska oljor kan användas i aromalampa och efter de 3 första månaderna även till massage och bad:

apelsin, bergamott*, citron*, eucalyptus, geranium, grapefrukt*, Ingefära, kamomill (alla sorter), koriander, mandarin, neroli, olibanum, palmarosa, patchouli, petitgrain, pepparmynta (i små doser), rosenträ, sandelträ och ylang-ylang.

* ej före solning.

Får ej användas före femte månaden:
    atlas cederträ, cypress, jasmin, en, lavendel, myrra och ros.

Får ej användas vid graviditet:
    angelicarot, basilika, enbär, fänkål, isop, kanel, kyndel, libbsticka, mejram, muskatellsalvia, mynta, myrra, oregano, rosmarin, salvia och timjan.

Jag har gjort en sammanställning efter de tre böckerna jag har och har gått efter de försiktigaste råden. T.ex. så kan man enligt en av böckerna föra upp både lavendel och ros till den första kolumnen. Men eftersom en annan bok inte tycker att man ska använda det först efter 5e månaden så förde jag över dem dit.

Jag vill också påpeka att det faktum att man ska vara försiktig med t.ex. den eteriska oljan basilika inte innebär att man måste vara försiktig med vanlig basilika i matlagning o.s.v. Eteriska oljor är naturliga och starka koncentrat. 2 droppar lavendel motsvarar ½ dl torkade blommor.

Eteriska oljor påverkar hjärnan, andningsvägarna, blodet och kroppens funktioner. Elimeneringen från kroppen tar oftast 1-5 dygn.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp. Ha det bra alla!

• EverSoNice

Tack så hemskt mycket för värdefull info!!

Svar på tråden Fråga om eteriska oljor