• Catta97

Senaste chef som referens ?

Hej!

Nu söker jag jobb ständigt men har problem med referenser, då jag jobbat på mitt förra ställa i flera år så är den chefen min uppdaterade referens, har även kollega som referens. Nu till de hela:

Jag har problem med min förra chef ( gjort en tråd förut) och ständigt ber dom om hennes nr som referens, förklarae min situation och då märker jag att de backar undan...

Har ni några tips? Kollar dom verkligen referenser? Jag kommer aldrig kunna få jobb på detta viset.

• Svar på tråden Senaste chef som referens ?
  • elyse

Kan en kollega vara referens? En vanlig fråga till förra chefen är "Skulle du kunna tänka dig att anställa Xx igen?". Då bör ju svaret vara Ja.

• 170+
    Catta97 skrev 2018-09-29 23:52:57 följande:

Hej!

Nu söker jag jobb ständigt men har problem med referenser, då jag jobbat på mitt förra ställa i flera år så är den chefen min uppdaterade referens, har även kollega som referens. Nu till de hela:

Jag har problem med min förra chef ( gjort en tråd förut) och ständigt ber dom om hennes nr som referens, förklarae min situation och då märker jag att de backar undan...

Har ni några tips? Kollar dom verkligen referenser? Jag kommer aldrig kunna få jobb på detta viset.

Ja jag tycker du ska ge den referensen, alt reda ut om ni har ngt otalt med varandra. Vissa arbetsplatser kan ju chefen ha slutat och då kan man tex lämna två senaste cheferna innan den senaste. Jag vill absolut ha referens från minst en chef innan jag anställer. Jag själv har inte lämnat min dåvarande chef som referens när jag bytte arbetsplats, men det var pga att jag inte talat om att jag sökte nytt jobb, men gav mina två senaste chefer innan denna. Och jag fick jobbet, så ja det går. Men det gäller såklart att helhets intrycket känns bra.
  • Catta97
    170+ skrev 2018-09-30 00:02:59 följande:

Ja jag tycker du ska ge den referensen, alt reda ut om ni har ngt otalt med varandra. Vissa arbetsplatser kan ju chefen ha slutat och då kan man tex lämna två senaste cheferna innan den senaste. Jag vill absolut ha referens från minst en chef innan jag anställer. Jag själv har inte lämnat min dåvarande chef som referens när jag bytte arbetsplats, men det var pga att jag inte talat om att jag sökte nytt jobb, men gav mina två senaste chefer innan denna. Och jag fick jobbet, så ja det går. Men det gäller såklart att helhets intrycket känns bra.

170+ skrev 2018-09-30 00:02:59 följande:

Har bara haft två, hon o min ched innan som gått i pension och Gud vet vilket land hon är i nu och lever sitt liv... Gav en kollegas namn också.. Men denna chefen jag haft senast är en sådan bitter kärring..
  • Celaena

Jag har aldrig varit med om att man INTE kollat referenser på en arbetsplats. Det är något du måste ha med i beräkningen och planera för om du ska ha goda chanser på arbetsmarknaden. I din sits där du bara har en chef att välja så är det viktigt att se till att den referensen funkar. Att du har "problem" med chefen kommer ligga dig i fatet om du inte har haft andra jobb där referenserna kan intyga att du är en bra medarbetare. 

Svar på tråden Senaste chef som referens ?