• Kellie13

spiral efter förlossning, när?

Har en 2 månaders bebis och jag undrar när man ska sätta in en kopparspiral för att inte bli gravid igen? Jag har inte fått tillbaka min mens (tack o lov). Har en dotter oxå o när hon var bebis så satte jag in en kopparspiral när hon var 7 veckor bara, gynekologen kollade på mig som om ja kom från en annan planet, han tyckte det var väldigt tidigt så därför undrar jag nu när man ska göra det?. Och hur stor risk är det att bli gravid när man inte fått tillbaka mensen och helammar?

• Svar på tråden spiral efter förlossning, när?
  • Otit

Preventivmedel brukar ju diskuteras på efterkontrollen hos din barnmorska. Det brukar ju vara runt 6-8 veckor efter förlossningen. Amning är

inget garanterat skydd mot graviditet och ska därför inte ses som ett preventivmedel. Sedan kommer ju ägglossningen alltid före mensen, vilket innebär att du kan bli gravid även fast du inte har fått mens.

• Lynxsa

Tror inte jag fick göra det innan tre månader efter förlossning

• JennieLj

Jag ska sätta in spiral på min efterkontroll nu på onsdag, ca. 8 veckor efter förlossningen. Min barnmorska rekommenderade att sätta in den då ????

• Kellie13
    Otit skrev 2018-09-30 07:17:40 följande:

Preventivmedel brukar ju diskuteras på efterkontrollen hos din barnmorska. Det brukar ju vara runt 6-8 veckor efter förlossningen. Amning är

inget garanterat skydd mot graviditet och ska därför inte ses som ett preventivmedel. Sedan kommer ju ägglossningen alltid före mensen, vilket innebär att du kan bli gravid även fast du inte har fått mens.

ok men jag har inte fått nån tid till barnmorskan för efterkontroll o hon sa inget innan om att ja ska göra kontroll heller, han är nu över 8 veckor o jag gick aldrig på efterkontroll med dottern heller eftersom jag aldrig fick nån tid. För det är väl inte jag som ska höra av mig angående efterkontrollen?
  • EpicNurse

Det brukar man göra ca 12 veckor efter. Någon vecka tidigare går också bra.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • JennieLj
    Kellie13 skrev 2018-09-30 09:29:16 följande:

ok men jag har inte fått nån tid till barnmorskan för efterkontroll o hon sa inget innan om att ja ska göra kontroll heller, han är nu över 8 veckor o jag gick aldrig på efterkontroll med dottern heller eftersom jag aldrig fick nån tid. För det är väl inte jag som ska höra av mig angående efterkontrollen?

Efterkontrollen får man själv ringa och boka tid för. Åtminstone är det så där jag bor. Dock konstigt att barnmorskan inte nämnt något om det.
  • Kellie13
    JennieLj skrev 2018-09-30 11:47:34 följande:
    Efterkontrollen får man själv ringa och boka tid för. Åtminstone är det så där jag bor. Dock konstigt att barnmorskan inte nämnt något om det.
    ok då vet ja. tack
Svar på tråden spiral efter förlossning, när?