• Anonym (Orolig)

Ont i magen efter ätit trattkantareller...

Jag åt trattkantareller till middag för ca 45 minuter och känner nu att jag fick ont i magen och diarré. Känner mig lite orolig nu. Vad kan det bero på? Kan jag ha blivit svampförgiftad?? Bör jag söka vård? Snälla hjälp, har inte känt av detta innan...

• Svar på tråden Ont i magen efter ätit trattkantareller...
  • Fru Darcy

Är du säker på att det är trattkantareller du har ätit?

Hur tillagades svampen?

• Anonym (Svampkunnig)

Är du svampkunnig, är du säker på att det var just trattkantareller?

• Anonym (Orolig)

Har plockar trattkantareller förut och är rätt säker på att det var det jag åt. Jag rensade och förvällde såklart svampen först och sedan gjorde en soppa på svampen, men nu fick jag ont i magen och är orolig vad det kan bero på. Tycker ni jag ska söka vård?

• Anonym (B)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-30 18:22:27 följande:

Har plockar trattkantareller förut och är rätt säker på att det var det jag åt. Jag rensade och förvällde såklart svampen först och sedan gjorde en soppa på svampen, men nu fick jag ont i magen och är orolig vad det kan bero på. Tycker ni jag ska söka vård?

Varför ringer du inte 1177 istället?
  • Anonym (A)
    Anonym (B) skrev 2018-09-30 18:24:44 följande:
    Varför ringer du inte 1177 istället?
    Håller med, ring
  • Anonym (svampen)

Goggla kantareller+ont i magen så ser du hur vanligt detta är. Det går över.

• Anonym (Emma)

Du behöver inte oroa dig för att du fått i dig toppig giftspindling iaf, för de första symptomerna kommer inte så fort som inom 45 minuter. Men är du säker på att du har fövällt svampen tillräckligt? Har man inte förvällt tillräckligt kan man få ont i magen även av våra matsvampar...

• Anonym (Svampkunnig)

Jag förväller aldrig svamp som jag plockat!
    Tycker det är överkurs och dessutom är det helt onödigt förutom hos vissa enstaka arter. 

• Anonym (Inte farligt)

Just trattkantareller är ju tufft för magen. Dom är näringsfattigt och svåra att smälta. Jag åt trattkantareller i flera dagar förra hösten då jag ÄLSKAR dom och hade hittat massor. Min mage brakade totalt. Det kom ut och såg likadant ut som när jag ätit det. Som sagt svamp är gott ja men näringsfattigt och just trattisar är extra tuffa för magen. Dock inte farligt.

• Plupp73

Det man kan förväxla trattkantarellerna med är Spetstoppig giftspindelskivling, och de slår ut njurparenkymcellerna. Symptomen kommer först efter ca 7-10 dagar och då akut njursvikt. Aldrig efter ett par timmar. Inte magbesvär på den svampen.

• Pentra

Är du helt säker på att det ör trattkantareller som du ätit, så är det ingen fara. Trattkantareller kan vara hårdsmälta för magen och ge sådana symptom ganska kort efter man ätit dem. Men du bör ringa 1177 och rådfråga hur du skall göra, och ifall du behöver åka in för provtagning etc. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Svar på tråden Ont i magen efter ätit trattkantareller...