• Talja

Låghormonare??? hcg-halter????

Hej! *nyfiken*

Är det nån som är mer insatt i detta än jag? Har lite funderingar....

Är det vanligt att hcg-halten varierar från graviditet till graviditet?

Vad är det för uppgift hcg-halten har för själva graviditeten? Har läst om de som ej fått plus förrän i v9-10, kan det "växa på" som det ska ändå, fast man inte bildar så mycket hcg?

Är det vanligare med mensliknande blödningar då mensen skulle kommit om inte hcg halten är så hög? eller det har inget samband?

Kommer säkert ploppa upp fler frågor, men börjar med dessa.... själv är jag på bim+4 (idag13/3) på ett ungefär....

• Svar på tråden Låghormonare??? hcg-halter????
  • MSB

Talja--När befruktning skett så börjar Hcg produceras för att förhindra att gulesäcken återbildas och att den istället tillväxer genom det så ökar progesteron som är ett gravbevarande hormon. Hoppas det var till ngn hjälp.

• MSB

Talja.... alla producerar olika mkt Hcg det 'r individuellt det som gor att det ar normalt ar ju att det okar alltsa fordubblas ungefor var tredje dag.

• MSB

Talja-- hittar du ngt matnyttigt? Är nyfiken bra att lära sig ngt nytt!

• Talja

Hittar inget som riktigt svarar på mina frågor, men stod en del intressant...

Funderar på bara för de som fått plus först i v12... kan fostret må bra om man inte bildat hcg-hormon?
    Sen hittar jag inget om det kan vara så att man bildar olika mycket hcg vid olika grav...
    Har varit gravid 3 ggr o samtliga gånger har jag fått plus på bim, svaga, men dock utläsbara, så frågan är om det kan ändra sig, och att jag nu helt plötsligt inte bildar tillräckliga mängder hcg?

• MSB

Talja-- med min son fick jag inte + förrän i v 9 och jag hade gjort massor med test innan samt varit hos en gynekolog som dessutom gjorde vul var då ca v 6 och han är alldeles normal

• Talja

Tack! Vad skönt att höra!

Men det får mig fortfarande att undra vad hcg då har för betydelse? fast det har kanske inte så stor betydelse, bara det atti de flesta fall så ökar den, o i de fall den inte gör det så spelar det ingen roll..

Är väl så att det inte finns svar på allt bara....

• MSB

Jo men Hcg hindrar gulesäcken från att gå under skulle den göra det så får man mens. Det är ju den som ger fostret näring innan moderkakan bildats.

• jasmine1

MSB; Vad använde du för test som visade neg fast du var gravid?

• MSB

Jasmine 1 jag använde de vanliga cb och preg.

• jasmine1

MSB; min historia i kort; Idag BIM+40 och ingen mens i sikte. Testade neg på BIM+25. Har för några år sedan varit på koll på gyn. Där fick jag svaret att jag skulle behöva ta hormoner för att min mens ska bli regelbunden. Men helst vill jag inte ta tabletter, så det gjorde jag aldrig.

• MSB

Nej jag vet inte om jag är det + 1 v efter bim med dottern. Jag skulle nog ta de där tabl om jag vore du det fick jag oxå göra innan dottern samt så åt jag clomivid samma som pergo. Tanken var att jag skulle göra det andra gången med men då var jag redan gravid.

Svar på tråden Låghormonare??? hcg-halter????