• Anonym (Förtvivlad)

Social riktlinjer

Nån som kan socialstyrelsens riktlinjer?

Har flyttat till ny kommun o behöver fortsatt försöjningsstöd. I förra kommunen fick jag ha boende som passade mig o barnen som kommer varannan helg o alla lov.

Nu flyttade jag hem till den ort jag född o uppvuxen i o kontaktade Socialen för möte.

Då får jag höra att jag bara får hjälp med o bo i en etta o menar på att jag ska trycka in 4 barn i den när dom kommer

Fixade boende som tom är billigare än den förra jag bodde.

Nu till frågan får dom verkligen vara så olika ifrån kommun till kommun med boende? I detta fall så blir ju barnen otroligt drabbade pga detta.

Väntar på att upplysningsavdelningen ska öppna på socialstyrelsen så jag kan prata med dom om detta. Men tänkte slänger ut frågan här med.

Mvh en förtvivlad förälder ????

• Svar på tråden Social riktlinjer
  • Anonym (Anonym)

Har du försökt ordna boende på egen hand?

• Anonym (Kim)

Du bör överklaga avslaget istället för att fråga Socialstyrelsen. De kan inte göra något åt saken.

Ja, godkända hyreskostnader varierar mellan kommunerna. Det är ganska självklart då hyresnivåerna och tillgången på bostäder varierar mycket.

Dock bör du få ha en större lägenhet än en etta om du har regelbundet umgänge med övernattningar och det är där du har grunden för ditt överklagande. Barnperspektivet ska alltid beaktas i alla beslut.

• neverpreggo
    Anonym (Anonym) skrev 2018-10-01 21:25:10 följande:

Har du försökt ordna boende på egen hand?

TS menar nog vad hon kommer att få ersättning för då det står att hon fixat boende själv. Får hon bidrag för en etta så är det svårt att ha råd att en större lägenhet.
  • Anonym (Anonym)
    neverpreggo skrev 2018-10-01 21:56:48 följande:
    TS menar nog vad hon kommer att få ersättning för då det står att hon fixat boende själv. Får hon bidrag för en etta så är det svårt att ha råd att en större lägenhet.
    Aaah, missuppfattade TS, tack för förklaringen!
  • Anonym (A)
    Anonym (Kim) skrev 2018-10-01 21:39:26 följande:
    Du bör överklaga avslaget istället för att fråga Socialstyrelsen. De kan inte göra något åt saken.

Ja, godkända hyreskostnader varierar mellan kommunerna. Det är ganska självklart då hyresnivåerna och tillgången på bostäder varierar mycket.

Dock bör du få ha en större lägenhet än en etta om du har regelbundet umgänge med övernattningar och det är där du har grunden för ditt överklagande. Barnperspektivet ska alltid beaktas i alla beslut.
    Håller med
  • Anonym (Förtvivlad)

Tack för er hjälp

Ska överklaga om de inte godkänner mitt boende jag fixat o fortsätter o säga att jag ska ha en etta. För är ju inte rätt mot barnen. Hade absolut inte sagt något om det bara varit jag utan barn

Socialstyrelsen sa oxå att jag skulle överklaga om dom inte godkänner detta boende.

Svar på tråden Social riktlinjer