• Hejhejhej2

    Smittades ert barn under 6 månader med vattkoppor?

    Finns det någon här vars barn klarade sig från att syskon smittade innan 6 månaders ålder?

  • Svar på tråden Smittades ert barn under 6 månader med vattkoppor?
  • Theger

    Hej! Min lilla tjej blev smittad endast 2 månader gammal. Trodde hon skulle klara sig men icke. Det blev dock väldigt lindrigt även om man än idag kan se nått ärr ifrån det. Det är 2 veckors inkubationstid, så mina 3 barn fick i 2 omgångar, de små alltså 2 v senare.

  • tulip79

    Samma dag som dottern föddes (bf+1) var jag på morgonen på kontroll hos bm och vi träffades även en distriktssköterska för att få bekräftat om storebrors utslag var vattkoppor. Det var det. Dottern som föddes på em blev inte smittad. Jag har själv haft vattkoppor som liten och helammade henne.

  • viseversa

    Nej jag försökte men det var lönlöst. Han var exakt 6 mån när han fick vattkoppor. Började med storasyster sen storerbror och sen bebisen. Gick doch bra och han klarade det bra utan men. Jobbigt såklart när det kliade som värst men annars klar4ade dom alla tre det bra. Dock skulle jag om jag fått välja väntat några år. Men nu fick vi inte välja. Men nu hart vi vattkoppor avklarat på alla 5 barnen i alla fall.

  • Hypotenusan

    Min dotter var bra precis sex månader när hon smittades med vattkoppor, som storebror drog hem efter att ha lekt med grannflickan. Jag helammade fortfarande, men det hjälpte inte eftersom jag själv inte hade haft vattkoppor, och alltså inte kunde producera antikroppar tillräckligt fort för både hennes och mina behov. Jag blev sjuk, jag med... Men både dottern och jag kom undan med var sitt ärr - på samma ställe på näsroten, lustigt nog! Hon tillfrisknade fortare än jag, men jag blev inte heller så fasligt sjuk som det påstås att man blir om man får vattkoppor som vuxen. 

Svar på tråden Smittades ert barn under 6 månader med vattkoppor?