Anonym (Ts) skrev 2018-10-01 15:11:43 följande:
Så skönt att höra att man inte är ensam <3 Det låter liknande fast min son klarar inte att gå dit någon dag utan stort tvång. Han har också nästan slutat äta, sover jättedåligt och börjat självskada. Jag känner att jag kan inte ställa upp på detta som förälder längre. Att jobba med skoluppgifter hemma funkar okej och han lär sig mkt mer då. Vi ska ha möte med skolan nästa vecka och funderar på att bara låta honom vara hemma tills dess. Jag vet liksom inte vad jag annars kan göra.
Bägge vi föräldrar har möjlighet att jobba hemifrån mkt så det går också att lösa så han inte behöver vara själv.
Vår son kunde inte heller gå utan en stor konflikt varje dag. Men vi kämpade på fram till jullovet det året. När vi sedan såg hur han återhämtade sig under ledigheten bestämde vi oss för att aldrig mer ta en konflikt om skolan, utan låta honom vara hemma när han behövde. Så för oss passade det bra att börja med "mjukstart" efter en ledighet när han mådde lite bättre.
När det är som för er - mitt i terminen- blir det förstås svårare, iom att en längre ledighet märks mer då.
Men jag tycker du gör rätt som sätter hans mående i första rummet och tycker självklart du ska låta honom vara hemma om han mår bra av det - det är det som är din roll som förälder!
Skolmiljön och skolnärvaron är skolans ansvar, det enda ni kan göra där är att samarbeta och hjälpas åt att försöka hitta lösningar.
Önskar så här i efterhand att vi tagit beslutet att ha honom hemma mycket tidigare. Ingen ska behöva må så dåligt! Men jag vet också hur tufft det är att ta beslutet. Vad händer om man misslyckas i skolan? hur kommer skolan att reagera? Vad kommer att hända?
Det som fick oss att våga var en annan förälders kommentar: "Livet är så mycket mer än skolan. Ett bra liv har man när man mår bra, inte om man mår dåligt, oavsett om man varit närvarande i skolan eller inte."
Är sonen medveten om anpassningarna man försöker göra i skolan? Är han beredd att testa att gå någon dag igen om ett par veckor, om skolan hinner få några nya anpassningar på plats? I så fall kanske han kan vara hemma ett tag, och sedan gå en dag eller två och testa. Motiveringen till skolan för frånvaron blir då att han måste må bättre, ha en högre energinivå, för att anpassningarna ska få effekt. Man kan liksom inte gipsa benet på någon som håller på att förblöda, utan måste se till att han får rätt förutsättningar för att kunna hantera skoldagen i någon form innan han skickas dit igen.
Annars är det som för oss. Vår son har totalt tappat tilliten till alla vuxna och barn i skolan, och vill inte på något sätt medverka när vi försöker hitta anpassningar och hjälpmedel. Det gör att vi måste "smyga" in alla försök vi gör för att underlätta. Om det är det som gäller, hade jag ändå låtit honom vara hemma en period, och försökt komma överens om att testa senare, och då med löfte om att han bara ska behöva gå när han orkar.
Känner igen det där med att de lär sig mycket mer hemma än i skolan
Vi gjorde ofta en hel veckas skolarbete på en hemmadag. Roligt och bra för självkänslan att få prestera. Däremellan försökte vi ta med sonen ut på olika sätt. Vi jobbar också delvis hemifrån/med eget företag, och han kan följa med på en del jobb vi har och få hjälpa till. Att få en meningsfull tid har varit jätteviktigt för honom. Genom att få lyckas, att prestera och att hitta andra delar i livet som fungerar bättre än skolan har han vuxit och klarar skolmiljön bättre och bättre.
Vi har försökt att undvika att han hamnat i soffan framför TV-spelen på "hemmadagarna", men när han mådde som sämst fanns ingen ork till något annat.