• Anonym (Farsan)

Spärrade pengar på ST1

Tankade precis på ST1, det var sista gången.

De spärrade 1500kr, är det ens tillåtet utan att jag får tydlig info om att spärren?

Kollade innan jag tankande så där var pengar på just det kortet. 1520 kr var där.

Efteråt skulle jag handla i en annan butik för 80kr. Fick då -medges ej- vilket gjorde mig förvånad.

Nu har jag inga ekonomiska bekymmer och kunde snabbt och enkelt lyfta över några tusenlappar. Men alla har inte den möjligheten, speciellt inte dagarna innan lön.

Jag är ganska principfast och gillar inte sånt här trams. Nu var det korrigerat ca 30 min efter tankningen men det blir ändå inte mer ST1 för mig. Har två andra mackar i byn, och de spärrar inga pengar.

Hur tänker ni? Accepterar ni spärrade pengar utan ert medgivande?

• Svar på tråden Spärrade pengar på ST1
  • Anonym (Farsan)
    mammatill6 skrev 2018-10-01 17:36:52 följande:

Har stått väldigt mycket om det i tidningarna. Inget nytt ovh många gör så.0

Okej, inte sett det.

Men det kan väll inte vara tillåtet att spärra pengar utan mitt medgivande?
  • Anonym (Que?)

Hur funkar det där? Spärrar dom 1500 kr fast du kanske bara tankar för 800 kr? När får du tillbaka mellanskillnaden då? Är det deras eget kort eller ett annat betalkort? Sjukt! Jag skulle också byta mack om jag var du. Är också principfast som få.

• Anonym (Undrar)

Du får öka krediten på kortet lite.

Inget kreditkort ? Då är du inte normal

• Bunny on speed

Tog flera dagar innan de släppte spärren på mitt kort en gång. Tankar inte där sedan dess.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (speedy)
    Anonym (Farsan) skrev 2018-10-01 17:40:56 följande:

Okej, inte sett det.

Men det kan väll inte vara tillåtet att spärra pengar utan mitt medgivande?

Du ger automatiskt ditt medgivande när du använder deras tjänst.
  • Anonym (tror)

Jag tror att alla mackar gör så idag, men när det fungerar som det ska spärrar de 1500 (eller den summan som finns på kontot om där är mindre än 1500 kr) i ett par sekunder bara så kunderna märker inte det. 

• Anonym (Farsan)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-10-01 17:52:23 följande:

Du får öka krediten på kortet lite.

Inget kreditkort ? Då är du inte normal

Tankar inte med kreditkort även om jag har ett. Kör det mest som backup. Tycker det är normalt!
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (Que?) skrev 2018-10-01 17:45:32 följande:

Hur funkar det där? Spärrar dom 1500 kr fast du kanske bara tankar för 800 kr? När får du tillbaka mellanskillnaden då? Är det deras eget kort eller ett annat betalkort? Sjukt! Jag skulle också byta mack om jag var du. Är också principfast som få.

Tankade för 650kr idag, då spärrade de 1500kr. Vanligt visakort från banken.
  • Anonym (Farsan)
    Anonym (speedy) skrev 2018-10-01 18:09:09 följande:

Du ger automatiskt ditt medgivande när du använder deras tjänst.

Nja, det finns ju ingen info om detta vid macken. Hade det funnits en informationsskylt vid macken hade det ju varit ok. Då kunde jag bara åkt vidare till nästa mack utan att tanka här.
  • Anonym (Farsan)

Inte ens på ST1-hemsida finns detta förklarat? Kollade under vanliga frågor. Dåligt och lömskt, kan ställa till det för många.

• Anonym (speedy)
    Anonym (Farsan) skrev 2018-10-01 19:17:53 följande:

Inte ens på ST1-hemsida finns detta förklarat? Kollade under vanliga frågor. Dåligt och lömskt, kan ställa till det för många.

Det är visa/MasterCard du vill rikta ilskan mot. Det är ett krav på bensinbolagen från deras sida. Tanka på en bemannad station och betala i kassan om du vill slippa detta.
  • Anonym (oj då!)

Ja, du är duktig som har sparade pengar!

• Anonym (Farsan)
    Anonym (speedy) skrev 2018-10-01 19:38:29 följande:

Det är visa/MasterCard du vill rikta ilskan mot. Det är ett krav på bensinbolagen från deras sida. Tanka på en bemannad station och betala i kassan om du vill slippa detta.

Intressant! Har du någon källa på detta där jag kan läsa på mer?
Svar på tråden Spärrade pengar på ST1