• Anonym (Kliar!)

Mina smalben kliar så mycket

Jag rakar smalbenen varje dag med bra raklad som byts en gång i veckan och alltid med oparfymerad rakgel. Smörjer alltid in benen med oparfymerad kräm från apoteket efteråt. Men smalbenen har börjat klia jättemycket och jag måste smörja in mig två eller tre gånger varje dag med kräm på smalbenen. Det kliar ingen annanstans på kroppen så jag är inte torr då antar jag. Kan det vara så att jag är överkänslig mot rakgelen jag använt i flera år i sträck? Är det någon annan som känner igen att just bara smalbenen kliar men inte resten av kroppen?

• Svar på tråden Mina smalben kliar så mycket
  • Panke

Japp samma här. Du kan ju testa annan rakgel. Men jag har klåda på smalbenen som inte beror på allergi. Det behövs en mer medicinsk kräm, fråga på apoteket. Inte bara bodylotion.

• Anonym (A)

Prova din vanliga tvål istället för rakgel så kan du se om kliet försvinner.

• Anonym (Kliar!)
    Panke skrev 2018-10-01 17:48:43 följande:
    Japp samma här. Du kan ju testa annan rakgel. Men jag har klåda på smalbenen som inte beror på allergi. Det behövs en mer medicinsk kräm, fråga på apoteket. Inte bara bodylotion.
    Måste du använda en annan kräm för benen är resten av kroppen menar du? Är det pga att man raknar smalbenen som det blir så här?
    Anonym (A) skrev 2018-10-01 17:49:04 följande:
    Prova din vanliga tvål istället för rakgel så kan du se om kliet försvinner.
    Testade med balsam idag faktiskt och ska använda det ett tag och se om det hjälper.

• Anonym (Samma)

Har upplevt samma de senaste 2 veckorna! Jag rakar dock alltid benen med vatten i duschen. Undrar om huden blivit extrem torr fast det inte synts utanpå sas. Har dock aldrig upplevt det här innan o har rakat benen i minst 20 år på liknande premisser

• Jill 79

Så har mina ben varit de senaste åren på hösten och vinter.

Det verkar dock inte ha med raking att göra för det blir så även om jag inte rakar benen på en månad. Det kliar mest efter duschen pch sen tror jag att jag duschar för varmt och luckrar upp huden och dessutom kliar jag söner benen.

• Anonym (Kliar!)

Så jag är inte ensam. Tycker det är märkligt att det kliar så in i bomben när jag smörjer in mig efteråt varje gång och huden ser ju fin ut. Jag kan ju ha blivit överkänslig mot något i rakgelen förstås. Ska testa med balsam ett tag och se om det hjälper. Smörjer ni andra in er varje gång också och det kliar ändå?

• Anonym (Kliar!)

För mig kliar det allra mest på kvällen förresten fast jag alltid rakar benen på morgonen.

• Panke

Tror inte det är pga rakning även om det nog inte gör saken bättre. Japp, jag använder särskild kräm till underbenen.

• Anonym (Flower)

Vaxa benen istället, huden blir ju jätteirriterad om du rakar den varje dag

• Anonym (Kliar!)

Balsam verkar göra susen för det har inte kliat sen jag började med det och jag har bara smörjt in benen en gång per dag sen dess. Undrar om jag är överkänslig för rakgelen eller om den bara är för uttorkande?

Svar på tråden Mina smalben kliar så mycket