Jag är också nyfiken, satt igår och försökte hitta trådar om detta.
Jag är 43 år och tror jag är där nu. Jag har varit på vårdcentralen och sökt hjälp för att jag får (sällsynta) korta anfall av yrsel med svettningar och hjärtklappning. Jag har googlat en massa och fått alla möjliga svar, inget av dem var klimakterie.
Jag har också i flera år haft tätare mensperiod med väldigt rikliga blödningar, men den här gången gick jag istället över med 10 dagar. Började googla på klimakterie och undrar om det inte är det som är problemet. Eller så är det bara hormon obalans ändå.
Det är så märkligt att vården inte kollade upp det, eller ens funderade på det, informerade om det, ställde fler frågor åt det hållet. Jag ska ta test på Werlabs tänkte jag för att kolla upp om inte vårdcentralen vill göra det, jag vill veta. Men jag började med att beställa ett hemtest från apoteket hjärtat, det kommer nog idag, det ger väl iaf en första indikation.
Jag har också rätt länge haft problem med det som jag trodde var PMS, fast jag hade det jobbigt hela tiden. Jag började äta Femal Balans och Efamol som ska hjälpa mot PMS, men också mot klimakteriebesvär, och det förbättrade situationen mycket. Kvar blev bara de dagar när det typiskt är PMS-dagar, men jag har aldrig reflekterat över att detta också är ett för-klimakteriesymptom.