• SiroDoris

Dagisavgift bonusbarn och syskon

Hej ! Nu har jag en liten fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Det är såhär, jag har själv två barn varav en går på "dagis" (som jag kallar det)och andra går på förskoleklass. Jag har flyttat ihop med min nya kille som också har en dotter som går på dagis.

Och eftersom att det inte fanns plats på samma dagis som bonussyrran för min dotter, så fick vi välja ett annat. Dom räknar ju avgiften på hushållets totala ekonomi så betalar vi ganska saftig summa för båda barnen på dagis. Men dom vill inte räkna med att vi har två barn som jag anser som "syskon" då man brukar få det billigare med fler syskon på dagis.

Är det bara jag som tycker att det är fel? Eftersom att när dom vill ha pengar så räknas vi som familj, men när vi räknar oss som en familj så är det "bara" bonus syskon?

• Svar på tråden Dagisavgift bonusbarn och syskon
  • MissMagnolia

Aa det låter surt :/

Tycker det är märkligt att de räknar ?hushållets totala inkomst? när det bara är föräldrarna som har försörjningsansvar.

Tror barnen måste vara skrivna på samma adress för att rabatten ska räknas.

• Celaena

Fast barnen är inte syskon i juridisk mening och då kan man inte få "syskonrabatt". Hur de räknar ut avgiften har ju inte med era familjeförhållanden att göra. De hade gjort beräkning om ni levt ihop som sambos men inte varit ett par. 

• Celaena
    MissMagnolia skrev 2018-10-02 21:20:44 följande:

Aa det låter surt :/

Tycker det är märkligt att de räknar ?hushållets totala inkomst? när det bara är föräldrarna som har försörjningsansvar.

Tror barnen måste vara skrivna på samma adress för att rabatten ska räknas.

Det är bara föräldrarna som har försörjningsansvar. Uträkningen utgår inte från att den andra partern ska betala för sambons barn utan är till för att räkna ut vilken betalningsförmåga föräldern har baserat på hens levnadsomkostnader. Om man bor med någon så betalar man mindre än om man bor ensam, därav räknar man på hela hushållets inkomster.
  • SiroDoris

Aaah, okej. Det förklarar min fundering! Då har jag fått ett svar HUR dom tänker. Har bara fått till svar att "det är så det är" Tack!

Svar på tråden Dagisavgift bonusbarn och syskon