• Mimmi Ericsson

Orkar inte med skolan, jag är för TRÖTT.

Sedan 4:e klass har jag haft problem med att jag inte orkar med skolan i längden. Inte för att jag är lat eller omotiverad, utan för att jag blir psykiskt trött. I perioder går det bra, men i perioder är det riktigt svårt. Att befinna mig i skolmiljön i 6 timmar kan vara en plåga, varje timme går så långsamt. Det händer att jag låser in mig på toaletten, släcker lampan, sätter mig hopkurad på golvet och håller för öronen för att bara för en minut få stänga ute allt.

Jag har alltid varit lite mer frånvarande än de andra eleverna eftersom jag ofta är hemma för att energin är slut. Nu går jag i 1:an på gymnasiet och detta är fortfarande ett problem. Idag är första dagen på gymnasiet jag är hemma för att jag är ?trött?, men jag inser att dagarna jag kommer att vara hemma kommer att bli fler och fler.

Är det någon som har något tipps på vad jag kan göra? Mina föräldrar vet givetvis om detta och jag ska inom kort prata med min mentor. Jag har varit på vårdcentralen flera gånger och varje gång konstaterar dem att det inte är något fysiskt fel på mig. Och ja, jag har pratat med kurator, provat mindfullness, tränar, sover, äter bra, gör roliga saker på fritiden och allt sånt (i den grad jag orkar). Jag behöver bara en strategi för att klara mig igenom gymnasiet och senare även klara av arbetslivet.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Orkar inte med skolan, jag är för TRÖTT.
  • Anonym (förälder)

Hej, som förälder till 2 barn som varit precis som du skulle jag råda dig till att läsa på om introverta personer om du inte har gjort det. Det låter som om du passar in i den kategorin. Läs även på om HSP (High sensitive person) och fundera över om det är något som stämmer in på dig. 

Sen, och det har jag ju absolut ingen aning om utifrån din korta text - men har du funderat över att kontakta BUP? Om man har något inom autismspektrat så kan det också vara så att man blir väldigt trött av intryck och en dag kan kännas som tre, om du förstår hur jag menar. Jag menar INTE att du har autism, det kan jag inte bedöma, men jag tror det är bra att läsa på och fundera även över sådana saker. 

Jag arbetar på gymnasiet och har en del elever som känner som du. Någon av dem är särskilt begåvad/högbegåvad och då blir man också väldigt trött, mest för att saker går för långsamt, man kan redan, lärarna förstår inte hur man funkar osv. Det här stämmer bara på några procent, men om du är en av dem så är det ju bra att få upp ögonen för det. Sök på särbegåvning. 

Det kan vara inget av det jag skriver - en del kan ha en perceptionsstörning (dvs att det tar extra mycket energi att ta in via syn och hörsel, att sortera allt inne i huvudet. Detta kan gå in under autism, men man kan också ha det utan att ha autism)

Så, du kanske nu tycker att allt stämmer in på dig - eller ingenting. Oavsett så tror jag det är bra om du tar reda på information om de här sakerna, funderar över om du känner dig "träffad" av något av det. Sen går du till din mentor eller skolans kurator och resonerar om det. Om något framkommer, kan det vara viktigt att veta inför framtiden. 

Svar på tråden Orkar inte med skolan, jag är för TRÖTT.