• Äldre 3 Oct 11:50
    3899 visningar
    4 svar
    4
    3899

    Hemma själv med nyfödd och syskon

    Herregud, ge mig hjälp och råd! Är för första dagen själv med 3-veckorsbebis och 3-åring. Bebisen har sovit 30 minuter, skrikit resten och vägrar sjalen. Treåringen har fått titta massor på barnprogram men tröttnat. Har varit sämst mamma åt henne och låtit henne vara själv, jag har varit superarg på henne, skällt för minsta lilla könns det som. Nu ska hon sova middag så att eftermiddagen inte blir ett ännu värre helvete men hon vägrar sova. Jag har inte möjlighet att somna henne pga bebis vägrar ligga själv och skriker så fort jag sätter mig. Jag dör. Stora brukar kunna somna själv och jag blir så arg och ledsen på hela situationen. Hur lyckas man med detta utan att bli galen och utan att det blir vedervärdigt för den stackars treåringen att vara hemma? Känner mig som sämst mamma.

  • Svar på tråden Hemma själv med nyfödd och syskon
  • Äldre 3 Oct 11:58
    #1

    Ge det lite tid.. detta är nytt för både dig och treåringen! Ni kommer säkert att få rutiner som funkar vart efter!
    För mig brukade det funka att lägga lillen i vagnen (somnade gott) och så gick vi till lekparken en stund. Har treåringen varit på förskola tidigare?

  • Äldre 3 Oct 12:01
    #2

    Ge bebisen mat, sätt i sjalen och låt skrika. Har den bara sovit 30min lär den somna ganska snabbt. Ge stora mat och gå ut sen. Antagligen låta sova i vagnen eller gå en promenad och sen gå in och sova.

    Vissa dagar är bara sådana. Försök att äta och dricka själv så du orkar bättre. Det blir bättre

  • Äldre 3 Oct 12:59
    #3
    CitronTulo skrev 2018-10-03 11:58:05 följande:

    Ge det lite tid.. detta är nytt för både dig och treåringen! Ni kommer säkert att få rutiner som funkar vart efter!

    För mig brukade det funka att lägga lillen i vagnen (somnade gott) och så gick vi till lekparken en stund. Har treåringen varit på förskola tidigare?


    Hoppas det, vet att det bara gått en halv dag men som sagt... har varit riktigt tungt. Hade velat gå ut i eftermiddag men tyvärr blåser det och öser ner :( Hon har gått förskola tidigare och kommer gå två dagar i veckan nu under föräldraledigheten. Hade tänkt att vi kanske kunde umgås någonting med lillen i famnen men det var stört omöjligt. Nu sover båda (bebisen i min famn) så får vi hoppas på en bötre eftermiddag...
  • Äldre 3 Oct 13:02
    #4
    Lynxsa skrev 2018-10-03 12:01:37 följande:

    Ge bebisen mat, sätt i sjalen och låt skrika. Har den bara sovit 30min lär den somna ganska snabbt. Ge stora mat och gå ut sen. Antagligen låta sova i vagnen eller gå en promenad och sen gå in och sova.

    Vissa dagar är bara sådana. Försök att äta och dricka själv så du orkar bättre. Det blir bättre


    Tack <3 tyvärr inget uteväder idag. Går fortfarande i pjamas och funderar på hur jag ska få i mig lunch :P vet att det blir lättare ju äldre bebis blir men gud vad tungt det är när han är så svårvaggad och ledsen och inte kan ligga själv någonting :( var ju sin sak när man bara hade en men usch. Tycker så synd om min dotter.
Svar på tråden Hemma själv med nyfödd och syskon