• Anonym (undrar)

Hur länge vänta på att läkaren hör av sig?

Tog blodprover för tre veckor sedan, läkaren sa att det kan en vecka innan hen fått provsvaren och sammanställt dem, sen skulle hen kontakta mig med hur vi får vidare. Har inte hört ett ljud ännu, jag ser på 1177 att ett par provsvar har avvikande värden, men alla är inte vidimerade ännu.

Finns det inte rutiner för hur lång tid det får ta att meddela patient när avvikande värden finns? Hittar ingen info någonstans på nätet? Någon som vet?

• Svar på tråden Hur länge vänta på att läkaren hör av sig?
  • Tiina87

Det skadar inte ringa och höra. Läkaren har ju flera patienter än dig och har säkert mycket att göra.

• Anonym (undrar)
    Tiina87 skrev 2018-10-04 12:38:44 följande:

Det skadar inte ringa och höra. Läkaren har ju flera patienter än dig och har säkert mycket att göra.

Ja naturligtvis har läkaren fler patienter än mig, det förstår jag. Det är därför jag undrar om det finns regler för hur länge man kan få vänta vid avvikande provsvar. Till saken hör också att ett svar, även det avvikande, ligger osignerat sedan nästan tre veckor tillbaka. Vill inte ringa och stressa i onödan men undrar lite över mina värden.
  • Tiina87
    Anonym (undrar) skrev 2018-10-04 13:20:58 följande:

Ja naturligtvis har läkaren fler patienter än mig, det förstår jag. Det är därför jag undrar om det finns regler för hur länge man kan få vänta vid avvikande provsvar. Till saken hör också att ett svar, även det avvikande, ligger osignerat sedan nästan tre veckor tillbaka. Vill inte ringa och stressa i onödan men undrar lite över mina värden.

Hade det varit akut så hade läkaren ringt.
Svar på tråden Hur länge vänta på att läkaren hör av sig?