• litenmenstark

Känner mig sjuk av socker

Jag slutade med socker, Efter 4 dagar började jag få influensa symtom. Fick ont i hela kroppen. Ingen feber ingen huvudvärk eller något. Bara ont i varje led i kroppen. 

Dagen efter var det helt borta.

Nu har jag inte ätit något socker på ett tag och åt 2 godis bitar igår. 9 timmar efter nu på natten vaknar jag upp och har svin ont i kroppen igen. I alla leder. 

Har ingen feber eller trött/matt bara ont i lederna. Vad kan det vara? 

Det kan inte vara placebo för jag kopplade inte ens det till socker först förrän jag började läsa. Plus att jag vaknade upp av det och kan inte somna om. Någon som haft liknande?

• Svar på tråden Känner mig sjuk av socker
  • Långbenopluto

Det händer många, uteslut socker så gott det går. Det du upplever är abstinens av socker.

Googla på sockerberoende så får du en massa info.

• litenmenstark
    Salmiakk skrev 2018-10-04 07:27:53 följande:

Det händer många, uteslut socker så gott det går. Det du upplever är abstinens av socker.

Detta hände ju också 8 timmar efter jag ätit socker. Efter ett upperhåll
  • HerrMumins
    Salmiakk skrev 2018-10-04 07:27:53 följande:

Skärp dig - socker är inte beroendeframkallande.
  • HerrMumins
    litenmenstark skrev 2018-10-04 20:28:35 följande:
    Detta hände ju också 8 timmar efter jag ätit socker. Efter ett upperhåll
    Varför kopplar du det till just socker?
  • litenmenstark

För detta är inte första gången. Utan 4 gånger på 3 år.

Så fort jag haft uppehåll från allt socker får jag ledvärk/influensa syntom. Detta försvinner efter några timmar. Inbillning? Knappast, hade inte vaknat kl 4 på natten och mått skit då. Tänkte inte ens på att det var godiset förrä jag börja läsa och koppla det

• Långbenopluto
    HerrMumins skrev 2018-10-04 20:41:31 följande:
    Skärp dig - socker är inte beroendeframkallande.
    Skärp dig - det är det visst.
  • sextiotalist
    litenmenstark skrev 2018-10-04 06:10:43 följande:

Jag slutade med socker, Efter 4 dagar började jag få influensa symtom. Fick ont i hela kroppen. Ingen feber ingen huvudvärk eller något. Bara ont i varje led i kroppen. 

Dagen efter var det helt borta.

Nu har jag inte ätit något socker på ett tag och åt 2 godis bitar igår. 9 timmar efter nu på natten vaknar jag upp och har svin ont i kroppen igen. I alla leder. 

Har ingen feber eller trött/matt bara ont i lederna. Vad kan det vara? 

Det kan inte vara placebo för jag kopplade inte ens det till socker först förrän jag började läsa. Plus att jag vaknade upp av det och kan inte somna om. Någon som haft liknande?

Du menar att efter två godisbitar, som troligen inte ens innehåller mätbart (från kroppens sida) snabba kolhydrater, reagerar på det sättet.
    Det kan absolut vara något i dessa godisbitar du reagerar för, men tvivlar starkt att det är de snabba kolhydraterna du reagerar på. För du får med all säkerhet in mer av dessa bara genom att äta vanlig mat.
  • sextiotalist
    Salmiakk skrev 2018-10-05 07:28:34 följande:
    Skärp dig - det är det visst.
    Att snabba kolhydrater kan trigga igång belöningssystemet är inte konstigt, men att socker, som ämne, är beroendeframkallande stämmer inte. Däremot finns det personer som har lättriggade belöningssystem. Men då kan dessa även får kickar av shopping, spel, träning, mat etc.

Däremot så är vi programmerade att tycka om sött, eftersom både sött och fett är saker som vi behöver och söta bära och frukter är saker som vi kan äta. På samma sätt som vi undviker saker som är bittra eller beska, eftersom det kan var tecken på att det vi äter är farligt.
Svar på tråden Känner mig sjuk av socker