• Göran M

    Oense om skolbyte

    Hej! Jag är en orolig pappa till en sjuåring som går i första klass. Han har gått på sin skola i staden där vi bor sedan förskoleklass, och han trivs jättebra, är duktig och har massor med kompisar. Sonen är skriven hos mig, men bor varannan vecka hos mig och sin mamma. Vi har gemensam vårdnad. Nu är det så att hans mamma har valt att flytta ut på landet 45 minuter utanför staden, och vill att han ska byta till skolan som finns därute. Det vill absolut inte jag. Detta för att sonen trivs och fungerar så väldigt bra i sin skola, och att han uttryckligen inte vill varken flytta eller byta skola. Hans mamma struntar i hans åsikt och hävdar att det är per automatik bättre att gå i en mindre skola på landet.

    Då vi har så totalt motsatta åsikter har jag svårt att se hur detta ska kunna lösas med samarbetssamtal Jag är nu livrädd att det ska gå så långt som vårdnadstvist. Trots att jag är en jättebra förälder som har en jättenära relation med sonen. Han har flera gånger sagt att han hellre bor hos mig än hos mamma. Jag har betydligt bättre ekonomi än henne och är den som betalar alla avgifter (fritids, sporter etc). Hon däremot har en orosanmälan på sig sedan tidigare och har en historia av psykisk ohälsa. Jag är ändå så fruktansvärt orolig för att hon på nåt sätt skulle få igenom skolbytet eller få hela vårdnaden. Jag vet inte riktigt vad jag frågar efter, ville mest bara skriva av mig???? Men om någon har nåt inspel eller vadsomhelst så skriv gärna.

    /Orolig pappa

  • Svar på tråden Oense om skolbyte
  • Anonym (mmmm)

    du fick ju en massa bra svar av oss i den gamla tråden 

  • Göran M

    Jo jag vet, tänkte bara lägga till här också då det passade båda forumen. Är ny här. Och i stort behov av alla möjliga inspel

  • Anonym (Dublett)

    Vad då båda forumen? Du frågade ju här på Familjeliv igår och fick svar.

  • Aniiee

    Om du vill ha fler svar så puffa din gamla tråd.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (PappaBarn)

    Ts vårdnadstvist är ingen rolig tillställning och det finns många fallgropar.

    Läs på så mycket du kan så att du vet hur det fungerar och det kan vara bättre att vara ett steg före i stället för ett steg efter.

    Ett bra ställe för information kan vara, www.pappabarn.se

  • Anonym (Pelle)

    Ingen är perfekt ,inte ens pappor.Hoppas det löser sig.

  • Anonym (A)
    Anonym (Pelle) skrev 2018-10-04 18:42:02 följande:
    Ingen är perfekt ,inte ens pappor.Hoppas det löser sig.
    Håller med
  • Anonym (Familjerätt)

    Hej!

    Först - såsom många här gör så skrivs det, ältas och rådfrågas det om och om igen. Familjekriser, oro för barn, oro i områden (familjerätt/juridik) man inte kan så mycket om etc etc är otroligt känsloladdade och det kan vara svårt att komma till ro med sin oro. Därav tycker jag inte alls det är konstigt att man ställer frågan på nytt om man känner behov av det. Få saker är så känslofyllda som oro för sitt barn.

    Ang skolbyte. Att gå till domstol pga oenigheten om skola är otroligt onödigt om det fungerar i övrigt. Tvister blir ofta infekterade och eskalerar och barnen märker av detta. Och följden, ja det kanske blir ensam vårdnad, reglerat umgänge etc. Bara för frågan om skola. Mitt tips till dig är samarbetssamtal. Inte för att nå vem som ska få rätt. Utan för att sitta ned, be om hjälp att diskutera saken sakligt. Vad är bäst för barnet, hur skulle skolbytet påverka barnet, kan man avvakta och ta upp saken i senare skede, kan man hitta kompromiss. Till detta hör även, kan du tänka fig besöka den andra skolan, känna av om det kanske är bättre för att undvika stridigheter. Vad vill barnet? Hur rotad är denne i sin nuvarande skola? Kanske avvakta beslut i nuläge? Eller kanske är det nu det blir allra smidigast för barnet att byta.

  • Anonym (123)

    Tingsrätten kan inte bestämma i vilken skola barnet ska gå i. Det är inte sannolikt att de häver er gemensamma vårdnad och än mindre sannolikt att barnets växelvisa boende skulle ändras till stadigvarande hos mamman med helgumgänge med dig. Ta ett par djupa andetag och slappna av. Det krävs mycket för att ändra på något som fungerar bra för barnet.

Svar på tråden Oense om skolbyte