• Anonym (Dieter)

Sjukkänsla - kaloriunderskott

Känner mig ofta lite småsjuk, men det kan komma och gå under dagen.

Försöker träna och gå ner lite i vikt. Är inte tjock men väger kanske 5-7 kg över optimal vikt för mig.

Har börjat fundera på om sjukkänslan beror på för stort kaloriunderskott tillfälligt.

Mådde lite smårisigt precis och provade då att käka lite mackor och chips. Nu 30 min senare mår jag bättre igen.

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Sjukkänsla - kaloriunderskott
  • HerrMumins

Hur ska vi känna igen oss? På vilket sätt känner du dig sjuk? Radda upp lite symtom vettja, så kan vi starta diagnosprocessen!

• Anonym (Dieter)
    HerrMumins skrev 2018-10-04 20:56:31 följande:

Hur ska vi känna igen oss? På vilket sätt känner du dig sjuk? Radda upp lite symtom vettja, så kan vi starta diagnosprocessen!

Typ allmän sjukkänsla. Trött, hängig, feber (fast inget utslag på termometern), huvudvärk. Allt relativt subtilt.
  • HerrMumins
    Anonym (Dieter) skrev 2018-10-04 21:05:14 följande:
    Typ allmän sjukkänsla. Trött, hängig, feber (fast inget utslag på termometern), huvudvärk. Allt relativt subtilt.
    Knappast för stort kaloriunderskott - det säger ingenting, eller?

Eftersom du mår bättre efter du ätit kolhydrater så kanske det rör sig om ett mindre blodsockerfall - vilket regleras genom att utsöndra adrenalin från binjurarna. Tillsammans med effekterna av för lite glukos i hjärnan så händer roliga saker i din kropp - som gör att du kanske känner dig tillfälligt sjuk.

Du får berätta mer om omständigheterna runt omkring detta. Är du frisk i övrigt så är det ingen generell näringsbrist som hemsöker din kropp - fan, du har ju fett så det räcker och blir över.
  • Anonym (Samma)

Ja, din sjukdomskänsla kan definitivt bero på kaloriunderskott. När jag inte ätit på många timmar, nu snackar vi 8-9 timmar, får jag ofta frossa, känner mig nere, trött etc.

• Anonym (Dieter)
    HerrMumins skrev 2018-10-04 21:29:22 följande:

Knappast för stort kaloriunderskott - det säger ingenting, eller?

Eftersom du mår bättre efter du ätit kolhydrater så kanske det rör sig om ett mindre blodsockerfall - vilket regleras genom att utsöndra adrenalin från binjurarna. Tillsammans med effekterna av för lite glukos i hjärnan så händer roliga saker i din kropp - som gör att du kanske känner dig tillfälligt sjuk.

Du får berätta mer om omständigheterna runt omkring detta. Är du frisk i övrigt så är det ingen generell näringsbrist som hemsöker din kropp - fan, du har ju fett så det räcker och blir över.

Intressant tanke med blodsockerfall, får googla lite!

Min egen teori var väll att det är tuffare att plocka av lagrade reserver än det jag precis ätit. Processen att omvandla energi gör att kroppen tillfälligt dippar med sjukkänsla som följd. Har inga belägg för detta alls, bara en teori!
  • HerrMumins
    Anonym (Dieter) skrev 2018-10-04 21:36:06 följande:
    Intressant tanke med blodsockerfall, får googla lite!

Min egen teori var väll att det är tuffare att plocka av lagrade reserver än det jag precis ätit. Processen att omvandla energi gör att kroppen tillfälligt dippar med sjukkänsla som följd. Har inga belägg för detta alls, bara en teori!
    Kroppens mekanismer lämnar inte mycket utrymme för vilda spekulationer - så läs på, det finns alltid ett orsakssamband.

Sen vet jag så klart inte i ditt fall - det var första bästa kroppsliga respons jag kunde komma på, utifrån den informationen jag hade. Väldigt, väldigt, väldigt övergripande förklaring dessutom.
  • Anonym (Undrar H)

Bantar och sedan käkar chips.

Kan vara hjärnbrist ?

• Anonym (A)
    Pho3nix skrev 2018-10-05 12:02:12 följande:
    Det är ganska vanligt att få biverkningar som liknar förkylning, speciellt när man dra ner på kolhydrater.
    Det är vanligt att när man dra ner på kalorier (och speciellt kolhydrater) fort utan att trappa ner. 

Du kan läsa mer här

www.healthline.com/nutrition/keto-flu-symptom...#symptoms
    Håller med
  • Anonym (Dieter)
    Anonym (Undrar H) skrev 2018-10-05 04:08:37 följande:

Bantar och sedan käkar chips.

Kan vara hjärnbrist ?

Hahaha, jag tar den!
  • Anonym (Dieter)
    Pho3nix skrev 2018-10-05 12:02:12 följande:

Det är ganska vanligt att få biverkningar som liknar förkylning, speciellt när man dra ner på kolhydrater.

Det är vanligt att när man dra ner på kalorier (och speciellt kolhydrater) fort utan att trappa ner. 

Du kan läsa mer här

www.healthline.com/nutrition/keto-flu-symptoms

Intressant! Äter absolut ingen lågkolhydratkost även om jag dragit ner en hel del på kolhydrater. Men kan ofta glömma bort att äta på 6-7 timmar. Äter framförallt mindre portioner och det i kombination med att inte äta på 6-7 timmar kan kanske ge symptom..?
  • Anonym (anneli)
    Anonym (Dieter) skrev 2018-10-05 17:54:21 följande:
    Intressant! Äter absolut ingen lågkolhydratkost även om jag dragit ner en hel del på kolhydrater. Men kan ofta glömma bort att äta på 6-7 timmar. Äter framförallt mindre portioner och det i kombination med att inte äta på 6-7 timmar kan kanske ge symptom..?
    Är ju väldigt individuellt hur man reagerar på hunger. Mitt X blev grinig och kinkig som en liten unge om han inte fick sin lunch i vanlig tid medan jag själv blir "hög" av att ha en mage som skriker.
  • Pentra

Skulle jag skippa mina vitaminer, mineraler och kosttillskott, rakt av, så skulle jag bli enormt hård i magen inom en vecka, och inom två veckor så skulle jag få tydliga influensaliknande symptom. Du kanske har dragit på dig någon form av vitamin/mineral-brist iom. din diet? ... Med vänlig hälsning, Pentra

• HerrMumins
    Pentra skrev 2018-10-06 06:24:17 följande:

Skulle jag skippa mina vitaminer, mineraler och kosttillskott, rakt av, så skulle jag bli enormt hård i magen inom en vecka, och inom två veckor så skulle jag få tydliga influensaliknande symptom. Du kanske har dragit på dig någon form av vitamin/mineral-brist iom. din diet? ... Med vänlig hälsning, Pentra

Vilka brister orsakar dig pseudoinfluensa och hård avföring?
  • Pope Joan II
    HerrMumins skrev 2018-10-06 07:26:41 följande:

Vilka brister orsakar dig pseudoinfluensa och hård avföring?

Kunskapsbrist och bristande förmåga att vara källkritisk.
  • Anonym (Åka)

Japp jag får sjukdomskänsla när jag äter dåligt en period. Får ont i kroppen, sådär som man får av feber, smärtor i huden och såklart hängigheten som man får av sjukdom.

Svar på tråden Sjukkänsla - kaloriunderskott