• Lenahallback

    Vi som lever med partner som har ADHD

    Hej på er,

    Första gången som jag skriver i en sådan grupp så lite nervöst känns det och jag hoppas verkligen att jag hittar er som sitter i samma sitts som jag gör för jag behöver er verkligen!

    Jag (26) och min kille (36) har nu varit tillsammans i 5 månader exakt. Jag har nog aldrig varit så lycklig med någon som jag är med honom, jag känner verkligen att jag träffat den rätta! Vi har det underbart, båda är över öronen förälskade och vi båda känner att det alltid ska och kommer vara vi.

    vad är problemet då tänker säkert ni.

     Min kille har ADHD. Jag har absolut ingen erfarenhet av detta sedan innan jag träffade min kille men efter att jag träffat honom har jag inte bara läst massor på internet utan har också köpt böcker som handlar om just ADHD. försöker verligen göra allt för att kunna förstå honom så mycket som det bara går. Han diagnotiserades väldigt sent i livet och har ätit medicin men gör det inte längre då han tyckte och kände sig helt personlighets förändrad.

    Jag har läst så många olika trådar kring detta, dock var de flesta från flera år tillbaka så därför ville jag ta upp en ny tråd. Har kikat överallt, ringt runt massor för att hitta en anhörighets grupp för partners och inte föräldrar med det finns inte. Väldigt konstigt tycker jag då vi också kämpar som bara den för att få relationen/vardagen att gå ihop.

    Det som tar min energi mest med allt detta är dessa humörsvängningar, jag blir totalt galen, Han är världens mysigaste och gosigaste kille som ger mig ömma ord och massa pussar och kramar med RÄTT SOM DET ÄR kan jag säga något som låter fel hos honom (som jag inte alls skulle reagera på), eller ge honom någon slags blick som bara gör att han tänder till! 1 sekund tar det och allt de gosiga mysiga bara total vänder in till mörker, han vill inte röra mig, säger inte ett ord, säger jag något så kan han total ignorera det eller säger bara "mm" och rör inte en min. I början fattade jag ingenting och tänkte inte att det hade med adhd att göra, men efter en tid så förstod jag ju att detta måste ha med det att göra.

    Han är expert på att bli rosen rasande på mig om jag skulle himla med ögonen, jag gjorde det en gång och det fattade jag direkt efter att det aldrig kommer hända igen. Dock så kan han sucka, stöna, himla med ögonen hur ofta som helst, och då är det HELT OKEJ när han gör det men skulle jag själv göra samma sak så skulle det bli hus i helvette.

    Denna dubbelmoral, extrema humörsvängningar, att det aldrig är hans fel någonsin gör mig så himla irriterad. Jag känner mig så ensam och vilsen många månger och vill inte komma in i denna rutin att man ständigt trippar på tå för att inte detta vulkan utbrott ska ske. Snälla säg att det finns andra där ute som är i samma sitts.

    Jag befinner mig i Stockholm och skulle gärna kunna träffas och skapa sig en egen liten grupp om intresset skulle finnas hos andra.

    Kram från en superkär men förvirrad tjej

  • Svar på tråden Vi som lever med partner som har ADHD
  • Anonym (ADHD-barnet)

    Nu är inte jag anhörig utan jag är den i relationen som har ADHD. Min första tanke är om han träffar någon för att få behandling för detta?
    Att få raseriutbrott och ha ett dåligt beteende är vanligt vid ADHD, men det är inte någonting som är omöjligt att ändra på och lära sig hantera. Han har ett ansvar där att lära sig sin diagnos och lära sig hantera sitt humör. Med fruktansvärda utbrott får man sin partner att må dåligt och man kan känna sig rädd. Det ligger en fara i att inte lära sig hantera aggressioner då man tillslut kan ta till våld. 


    Vad är hans egen inställning? Skyller han på diagnosen eller har han god självinsikt och förstår att han inte bara kan säga "jag kan inte rå för det jag har adhd".
    Att saker aldrig är hans fel ska du ta som en varningssignal. Och det är fint att du vill lära dig om diagnosen osv men kom ihåg att han är inget hjälplöst offer för ADHD:n. Han kan och bör ta ansvar för sitt agerande. 

  • Lenahallback

    Hej!

    Stort tack för ditt svar, betyder mycket!

    Han har gått och pratat med en psykoterapeut men det var innan vi träffades. Sedan han och jag varit med varandra så har han aldrig gått och pratat med någon.

    Jag tror inte det hade varit en dum ide om han fick gå och prata ut lite då och då, precis som du säger är han inget hjälplöst offer utan han kan faktiskt ta tag i dessa problemen och faktiskt bli bättre när det gäller framför allt humörsvängningarna.

    Han skyller aldrig på sin adhd, aldrig gjort. Han är dessutom väldigt medveten om att han har dessa problem så det känner jag mig ändå lugn över. Ofta när han brusar upp över små saker (som det är 99% av gångerna) så kommer han ofta till mig strax efter och har dåligt samvete, kramar om mig och ber om ursäkt för att han reagerade på ett sådant sätt osv. Det klart att det ger mig ett lugn när han efteråt ber om ursäkt och vet om att han över reagerade men samtidigt är det jobbigt för utbrotten kommer ändå. Man kan ju inte heller bete sig hur som helst och sen säga förlåt varje gång och så går man vidare...

    Har aldrig känns mig rädd för honom, att det skulle uppstå våld eller liknande, aldrig. Och jag är säker på att han aldrig någonsin skulle ta till våld, det är helt utanför hans värld. Däremot skulle jag säga att jag kan ha en liten oro/rädsla i kroppen över att något ska gå snett och han ska tappa humöret, som att man trippar på tå

  • HerrMumins

    Chilla, ta en Toy!

    Du kanske skulle ta och lära känna din partner? Du verkar mest fixerad vid hans störning

  • nnnnnnnn

    börja inte tassa runt och ändra dej, då är det bättre att det inte fungerar... Tråkigt men sant, för annars går det något år och sen är du bitter över att du inte känner igen dej själv och undrar var du har tagit vägen och vart ditt liv är egentligen...

    Han kan dessutom omöjligen ha testat alla mediciner på marknaden, det finns mååånga varianter att testa!

    Känner flera som provat minst 3-4 olika, med inget eller negativt resultat tex personlighetsförändringar som du skrev, för att sedan landa i en positiv och bra medicinering som ändrar livet drastiskt, utan att personligheten försvinner. Tvärtom säger de att de har kvar allt positivt med sin personlighet + har fött möjlighet att slippa tex utbrotten och kan sköta tex post/telesamtal/myndighetskontakter och pluggande.

  • HerrMumins
    nnnnnnnn skrev 2018-10-05 22:12:41 följande:

    börja inte tassa runt och ändra dej, då är det bättre att det inte fungerar... Tråkigt men sant, för annars går det något år och sen är du bitter över att du inte känner igen dej själv och undrar var du har tagit vägen och vart ditt liv är egentligen...

    Han kan dessutom omöjligen ha testat alla mediciner på marknaden, det finns mååånga varianter att testa!

    Känner flera som provat minst 3-4 olika, med inget eller negativt resultat tex personlighetsförändringar som du skrev, för att sedan landa i en positiv och bra medicinering som ändrar livet drastiskt, utan att personligheten försvinner. Tvärtom säger de att de har kvar allt positivt med sin personlighet + har fött möjlighet att slippa tex utbrotten och kan sköta tex post/telesamtal/myndighetskontakter och pluggande.


    Jaha, dina vänner gillar tjack, vilket betyder att alla borde göra det?

    Amfetamin ska dessutom:

    1. Köpas på gatan.
    2. Injiceras i venen eller ändtarmen.
    3. Återdoseras frekvent i stora doser.

    Allt är slöseri med tjack.

    Mvh Herr Mumin
Svar på tråden Vi som lever med partner som har ADHD