Har jag drabbats av cancer?
För några veckor sedan hittade jag en knöl i mitt vänstra bröst. Brukar regelbundet undersöka dem hemma då jag efter amningen för 5 år sen haft knöliga, hängiga, ådriga bröst med bristningar. Kollade aldrig upp det för antog att det hörde till.
Den 13/9 fick jag tid på VC för att kolla upp knölen som jag nyligen upptäckt. Den är stenhård och fast, sitter precis bredvid bröstvårtan. Det är även lite knöligt runtomkring men hårt. Läkaren hittade flera småknölar vid höger bröst också. Jag har fått en tid för mammografi den 13/10 men väntan är olidlig. Och jag kan inte sluta läsa om hemska historier på nätet.
För två veckor sedan hittade jag en knöl vid käkbenet. En liten en. Jag har haft såna tidigare men de brukar försvinna fort. Denna sitter dock kvar. Jag har också en hård upphöjning/knöl på högra nyckelbenet men den har jag känt av sen länge och inte brytt mig om. Borde jag söka vård även för dessa eller ska jag vänta tills mammografin?
Jag känner mig orkeslös, matt, sömnlös, nervös, har ingen aptit, orolig. Känner mig konstig i magen, i hjärnan. Kan inte tänka klart, kan inte koncentrera mig. Vill inte prata med min familj för att oroa dem i onödan, för det är säkert ingenting. Även om två släktingar gått bort i cancer. Jag är 27 år och har ingen förälder med cancer. Men kan inte låta bli att bli orolig.
Skriver här för att skriva av mig och hoppas någon vänlig själ vill komma med kommentarer om erfarenheter av liknande situation eller allmänna tips o råd. Eller bara någon som vill bry sig.