• Anonym (jag?)

Har jag drabbats av cancer?

För några veckor sedan hittade jag en knöl i mitt vänstra bröst. Brukar regelbundet undersöka dem hemma då jag efter amningen för 5 år sen haft knöliga, hängiga, ådriga bröst med bristningar. Kollade aldrig upp det för antog att det hörde till. 

Den 13/9 fick jag tid på VC för att kolla upp knölen som jag nyligen upptäckt. Den är stenhård och fast, sitter precis bredvid bröstvårtan. Det är även lite knöligt runtomkring men hårt. Läkaren hittade flera småknölar vid höger bröst också. Jag har fått en tid för mammografi den 13/10 men väntan är olidlig. Och jag kan inte sluta läsa om hemska historier på nätet. 

För två veckor sedan hittade jag en knöl vid käkbenet. En liten en. Jag har haft såna tidigare men de brukar försvinna fort. Denna sitter dock kvar. Jag har också en hård upphöjning/knöl på högra nyckelbenet men den har jag känt av sen länge och inte brytt mig om. Borde jag söka vård även för dessa eller ska jag vänta tills mammografin? 

Jag känner mig orkeslös, matt, sömnlös, nervös, har ingen aptit, orolig. Känner mig konstig i magen, i hjärnan. Kan inte tänka klart, kan inte koncentrera mig. Vill inte prata med min familj för att oroa dem i onödan, för det är säkert ingenting. Även om två släktingar gått bort i cancer. Jag är 27 år och har ingen förälder med cancer. Men kan inte låta bli att bli orolig. 

Skriver här för att skriva av mig och hoppas någon vänlig själ vill komma med kommentarer om erfarenheter av liknande situation eller allmänna tips o råd. Eller bara någon som vill bry sig. 

• Svar på tråden Har jag drabbats av cancer?
  • Anonym (J)

Förstår att det är skitjobbigt att vänta utan att veta.

Tror dock att majoriteten av dina symtom beror på oro och att dom förstärks ju mer du tänker på det.

Tror du skulle må bättre att av försöka leva som vanligt och s.l.u.t.a läsa på nätet om en massa skit. Jag gör också alltid det men det får mig alltid bara att må sämre!

• Krafs

Hej, du. Jag vet hur det är att gå med oro. Gjorde några veckors utredning av en eventuell allvarlig sjukdom och det höll på att knäcka mig. Jag håller tummar och tår för att du är frisk, vännen! Sköt om dig

• Anonym (jag?)

Tack för svar. Frågan kvarstår om jag bord kontakta VC angående de andra knölarna eller ej?

• Anonym (Catrin)

Kolla upp det vad det är.Det behöver inte vara cancer.Oro hjälper ingenting,hitta lugnet istället.

• Anonym (jag?)

Tack för svar. Vet någon hur lång tid det tar att få svar efter en mammografi? De kommer förmodligen ta ett vävnadsprov.

• Anonym (Catrin)
    Anonym (jag?) skrev 2018-10-05 20:44:34 följande:

Tack för svar. Vet någon hur lång tid det tar att få svar efter en mammografi? De kommer förmodligen ta ett vävnadsprov.

Vet några som har haft knöl och det har varit cysta eller fettknöl ,ofarligt .Minns inte exakt hur länge det fick vänta på svaret,men det var inte länge.Hoppas det går bra för dig!
  • Anonym (jag?)

Jag har hört att när d är cysta eller fettknöl brukar de kännas, störa o göra ont men mina knölar gör inte ont. De bara finns där. Och det är nog det som skrämmer mig mest.

• Anonym (Catrin)
    Anonym (jag?) skrev 2018-10-05 20:51:20 följande:

Jag har hört att när d är cysta eller fettknöl brukar de kännas, störa o göra ont men mina knölar gör inte ont. De bara finns där. Och det är nog det som skrämmer mig mest.

Som sagt det behöver inte allvarligt,men bäst att kolla upp detta.Mår du bra för övrigt?
  • Anonym (jag?)

Jag ?mår bra? för övrigt. Inga kända sjukdomar. Ingen förkylning eller infektion i kroppen jag känner till. Sist jag var sjuk var i somras. Därför stiger oron ännu mer. Jag vet ju att lymfkörtlar svullnar när man har infektioner / virus i kroppen men har inget sådant.

• HerrMumins
    Anonym (jag?) skrev 2018-10-05 16:56:20 följande:

Jag känner mig orkeslös, matt, sömnlös, nervös, har ingen aptit, orolig. Känner mig konstig i magen, i hjärnan. Kan inte tänka klart, kan inte koncentrera mig. Vill inte prata med min familj för att oroa dem i onödan, för det är säkert ingenting. Även om två släktingar gått bort i cancer. Jag är 27 år och har ingen förälder med cancer. Men kan inte låta bli att bli orolig. 

Vad du känner är äkta men jag tror att du kommer må bättre om pratar med din familj om detta. Om du har en relation till dem i övrigt då alltså. Tänk på att du inte kan diagnostisera dig själv och ju mer du oroar dig genom att läsa om olika potentiella scenarion - ju sämre kommer du må.

Ta hand om dig!
Svar på tråden Har jag drabbats av cancer?