• Anonym (:/)

Pojkvännen lämnar mig om jag gör abort

Ursäkta för lång text men snälla läs och kommentera gärna!

Jag är 26 och upptäckte nyss att jag blivit gravid med min kille sen 2 år tillbaka (vi bor ihop). Han vill behålla barnet men jag vill inte det. Jag vill inte ha barn med honom för att jag inte litar på hans förmåga att ta hand om ett barn (han har ganska grov ADHD och vi har problem med hans oförmåga att planera och få saker gjorda), och även för att vi inte äger någon bostad och har inget förstahandskontrakt heller, vår bil är även 20 år gammal och vi har verkligen dålig ekonomi. Jag äter starka mediciner för depression och ångest och mår inte helt bra psykiskt. Jag tror helt enkelt inte vi är mogna eller har de förutsättningarna för att ge barnet ett bra liv.

Men, han har sagt att han inte tror att han skulle kunna älska mig om jag gjorde abort, och att han förmodligen kommer att lämna mig.

Han har sagt flera gånger under senaste året att han tvekar på vårt förhållande och har tänkt att han funderat på att lämna mig för att han inte är så nöjd, han tycker vårt förhållande är "OK" men inte mer. Jag har känt senaste månaderna att detta nog inte kommer att fungera också.

Jag har bestämt mig för abort, men jag vet inte hur jag ska berätta detta för honom! När jag försökte blev han jätteupprörd och jag tvingades backa och säga att "jag inte bestämt mig 100 % men det lutar mot abort" för att han tänkte ta bilen och åka (han har förlorat körkortet) och var så upprörd att han skakade.

Han åker utomlands på onsdag och eftersom jag inte vill göra senare abort än nödvändigt tänker jag göra det nästa vecka, men jag vill verkligen inte förstöra hans resa genom att säga det nu precis innan! Så hur och när ska jag berätta? känns taskigt att säga när han kommer hem att jag redan gjort aborten!

Dilemmat är väl också att, om han nu skulle stanna med mig trots att jag gjort abort, bör jag göra slut med honom? Jag har tvekat länge på detta förhållande och tror egentligen inte att det kommer att funka i längden men som sagt, man vet aldrig.

Och OM jag gör slut med honom känner jag mig så hemsk, som en riktigt dålig människa som först aborterar hans barn och sedan gör slut! 

Råd och tankar snälla!

• Svar på tråden Pojkvännen lämnar mig om jag gör abort
  • Anonym (E)

Jag tycker att du resonerar klokt. Med de förutsättningar ni har bör ni absolut inte sätta ett barn till världen. Jag tycker att du ska genomföra aborten, berätta för honom när den är gjord (så han inte kan övertala dig) och passa på att flytta ut från er lägenhet medan han är bortrest. Sen slipper du honom och kan gå vidare med ditt liv.

Lycka till!

• Anonym (E)

Jag tycker att du resonerar klokt. Med de förutsättningar ni har bör ni absolut inte sätta ett barn till världen. Jag tycker att du ska genomföra aborten, berätta för honom när den är gjord (så han inte kan övertala dig) och passa på att flytta ut från er lägenhet medan han är bortrest. Sen slipper du honom och kan gå vidare med ditt liv.

Lycka till!

• Anonym (E)

Lycka till!

• Anonym (E)

Lycka till!

• Anonym (E)

Sorry, inte meningen att posta flera gånger på rad... :)

Anonym (E) skrev 2018-10-06 16:06:28 följande:

Lycka till!

Hej!

Tack för svaret! 

Det är jag som har kontraktet på vår nuvarande lägenhet så han blir den som får flytta ut! Bilen är dock hans, och jag behöver bilen i mitt jobb och kan inte vara utan den ens en dag! Jag vill köpa den av honom men vet inte om han kommer låta mig! 

• Anonym (..)

Låter som det vettiga att göra. Abort och lämna honom, du slösar bort din tid och ditt liv.

Anonym (..) skrev 2018-10-06 16:11:08 följande:

Låter som det vettiga att göra. Abort och lämna honom, du slösar bort din tid och ditt liv.

Jag håller med! när ska jag berätta det tycker du? innan eller efter aborten?
  • Anonym (Missfall)

Säg det efter resan. Det är taskigt men han klarar ju inte av att respektera ditt val. 

Ett alternativ är att säga att du fått missfall. Det är ju trots allt väldigt vanligt. Jag rekommenderar vanligtvis inte att folk ska ljuga men han verkar ju sjukt instabil och svårt att veta vad han tar sig till. 

Sen hade jag personligen lämnat honom, taskigt eller ej. Men ni verkar inte som gjorda för varandra direkt.

Anonym (Missfall) skrev 2018-10-06 16:13:35 följande:

Säg det efter resan. Det är taskigt men han klarar ju inte av att respektera ditt val. 

Ett alternativ är att säga att du fått missfall. Det är ju trots allt väldigt vanligt. Jag rekommenderar vanligtvis inte att folk ska ljuga men han verkar ju sjukt instabil och svårt att veta vad han tar sig till. 

Sen hade jag personligen lämnat honom, taskigt eller ej. Men ni verkar inte som gjorda för varandra direkt.

Jag har funderat på att säga att jag fick missfall! vet ej om han skulle tro på det dock!

Svar på tråden Pojkvännen lämnar mig om jag gör abort