• Anzil

    Kan man förändrats vid tjugofem års åldern? - Byta intressen och liknade?

    Hej!

    Jag bygger upp olika intressen. Så som motorer och gillar känslan av att göra illa mig på kampsporten och gillar blåmärken jag märker av dagen efter.

    Det sker alltså en allmän förändring hos mig själv. Har kanske inte så mycket med kampsporten att göra,

    Jag känner att jag fortfarande är konflikträdd och tänker att det är lika bra att bara låta det gå, så man inte får konsekvenser. Men min ena del säger att inga konsekvenser finns och det kan vara positivt att faktiskt sätta ned foten.

    Jag är tjugofem år - Helt normalt att förändrats vid den tidpunkten på det här sättet och plötsligt bygga upp intressen som motorer? Jag har tidigare inte tyckt om att göra illa mig, men i kampsporten gillar jag det.

  • Svar på tråden Kan man förändrats vid tjugofem års åldern? - Byta intressen och liknade?
  • Teresia0407

    Visst är det normalt. Adolescensen pågår fram till 25 år och sen tar ny vidareutveckling vid(vuxenlivet om du så vill). Blir inte alls förvånad. Stort lycka till! Satsa.

  • Anzil
    Teresia0407 skrev 2018-10-06 20:49:35 följande:

    Visst är det normalt. Adolescensen pågår fram till 25 år och sen tar ny vidareutveckling vid(vuxenlivet om du så vill). Blir inte alls förvånad. Stort lycka till! Satsa.


    GGN skrev 2018-10-06 21:17:13 följande:

    Jag förändrades som mest när jag var 26-27 år.


    Åh, så positivt!

    Tack för er svar!

  • Teresia0407
    falukorv skrev 2018-10-07 00:04:49 följande:

    Man (kan) förändras i hela sitt liv.


    Nu var det väl lite mer i tänket/hjärnan ts menade, om jag uppfattade det hela rätt. Intressen, hobbys osv kan man absolut förändra hela livet, ibland även sin person till sätt och handlingar. Men här nämnde ts konsekvens tänket och det är helt normalt att vid 25 börja tänka så. Hjärnan är färdig vid 25(adolescensen).
  • Anzil
    Teresia0407 skrev 2018-10-07 02:14:20 följande:
    Nu var det väl lite mer i tänket/hjärnan ts menade, om jag uppfattade det hela rätt. Intressen, hobbys osv kan man absolut förändra hela livet, ibland även sin person till sätt och handlingar. Men här nämnde ts konsekvens tänket och det är helt normalt att vid 25 börja tänka så. Hjärnan är färdig vid 25(adolescensen).
    Det där med konsekvenstänket, hur menar du nu?
    Att jag börjat tänka på konsekvenserna?

    Det är någonting jag har i princip alltid gjort och därav min konflikträdsla. Det som har blivit annorlunda är att en annan del säger åt mig att det inte finns någon större konsekvens som jag tror att det finns och att det dessutom bara vore bra om jag satte ned foten.

    Men det var kanske det du menade?

  • Teresia0407
    Anzil skrev 2018-10-07 06:52:13 följande:

    Det där med konsekvenstänket, hur menar du nu?

    Att jag börjat tänka på konsekvenserna?

    Det är någonting jag har i princip alltid gjort och därav min konflikträdsla. Det som har blivit annorlunda är att en annan del säger åt mig att det inte finns någon större konsekvens som jag tror att det finns och att det dessutom bara vore bra om jag satte ned foten.

    Men det var kanske det du menade?


    Ja precis. Ditt rationella tänkande blir tydligare i hur detta med konsekvenser hänger ihop, att din hjärna har blivit så pass mogen att den vet att man behöver gränser. Om du förstår hur jag menar? Liksom att du blivit klokare, modigare och bryr dig allt mindre om hur allt ska uppfattas och bli, du är säker nog att ta ordentligt mogna (vuxna) beslut, med rationellt tänk och inte styrd av känslor. Svårt att förklara. Hoppas du förstår. Annars tycker jag du googlar på adolescensen.
  • sextiotalist

    Mina stora förändringar har kommit vid tre tillfällen, när jag flyttade hemifrån och började plugga när jag var kring 20.

    När jag bröt upp mitt förhållande vid 30 och efter min utmattningsdepression när jag var kring 45.

    Det hade inget med vilka intressen jag hade utan hur jag ändrades som person.

Svar på tråden Kan man förändrats vid tjugofem års åldern? - Byta intressen och liknade?