• Äldre 6 Oct 23:22
    4585 visningar
    5 svar
    5
    4585

    Gravid och säga upp mig från ett jobb jag hatar?

    Hej! Behöver hjälp, hur hade ni gjort? Har ett barn på ca 3 och nummer två är beräknad i början på januari. Har jobbat på min nuvarande arbetsplats i snart ett år och vantrivs så enormt. Utan några detaljer så har vi en dålig chef, höga krav, hög personalomsättning och noll lyhördhet.


    Kände ganska snabbt att jag behövde söka mig vidare men ville samtidigt skaffa syskon inom en snar framtid. Blev ganska fort gravid och vi sa då att jag skulle härda ut till årsskiftet, sen skaffa nytt jobb efter mammaledighet.


    Meeeen jag orkar inte mer nu. Mår så jävla dåligt. Brukar gråta och älta saker som inträffat på jobbet under kvällar/nätter, kan få gråtattacker framför datorn på jobbet. Känner att jag under vardagarna inte riktigt orkar med mitt befintliga barn och har stängt av lite, vilket hen såklart har märkt och är orolig/har separationsångest från mig. Har vabat eller sjukskrivit mig typ en dag i veckan hela augusti och september för att jag inte klarar av att ta mig till jobbet. I fredags vabade jag och satt och grät av och till hela dagen. Helgerna är annorlunda. Då stänger jag av jobbtelefonen och förskjuter alla tankar på jobb, i alla fall under dagarna.


    Till saken hör att jag fick en förlossningsdepression med senaste barnet och vill verkligen inte att mönstret ska upprepas. Vill inte heller att barnet i magen ska ta skada av att jag mår dåligt, har typ konstanta sammandragningar (som inte gör ont) nu. Hörde därför av mig till den psykolog jag gick till under förlossningsdepp, hon skulle ringa upp på måndag. Vet inte riktigt vad jag ska säga, för jag är ju inte ensam om att vantrivas på mitt jobb?


    Kommer att gå på mammaledighet i början på december och vet inte hur jag ska klara av oktober och november. Spelar ingen roll om jag säger upp mig nu, för jag har ändå två månaders uppsägningstid. Att jag skulle få gå på mammaledighet tidigare än i början på december är uteslutet, jag är försent ute och min chef tycker redan att det är tidigt att gå en månad innan jag är beräknad.


    Vill gärna ha tips på strategier för att ta mig igenom de kommande två månaderna. Någon kanske känner igen sig? osvosv

  • Svar på tråden Gravid och säga upp mig från ett jobb jag hatar?
  • Äldre 8 Oct 00:25
    #1

    Sjukskriv dig fram tills december det hade jag gjort utan tvekan!

  • Äldre 11 Oct 20:11
    #2
    -1

    Om du säger upp dig nu kan du få mindre uppsägningstid om du och din chef kan komma överens om det. Annars tycker jag att du ska sjukskriva dig och överdriv lite till läkaren för det är sjukt svårt att bli sjukskriven idag.

    Jag själv ogillar mitt jobb och min chef, men jag går på ledighet 21 november (60 dagar innan BF). Men kommer att säga upp mig från jobbet efter sommaren nästa år för jag vill absolut inte tillbaka till jobbet.


    BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Äldre 11 Oct 20:20
    #3

    Håller med ovanstående, försök få till sjukskrivning! Överdriv foglossning/kräkningar/depression (det är ju i princip sant) eller nåt annat. Viktigast är att du behåller din SGI. Dumt att säga upp dig när du ändå måste jobba 2 mån till.

  • Anonym­01
    Äldre 11 Oct 21:02
    #4

    Försök att dela in resterande tid i mindre delar. Har du någon semester kvar? Kanske kan du vara hemma några dagar på grund av att du mår dåligt.

    Låter inte så klokt att säga upp sig i din situation.

Svar på tråden Gravid och säga upp mig från ett jobb jag hatar?