• rororo2323

    Hjälp mig MED MINA BARN.

    Hej!
    ska försöka formulera mig bra här....
    Min dottetr blir fem i dec och tvillingpojkar 3 i dec.. dom är 3.5 v för tidigt födda...

    Min dotter är snäll men hon är SÅ girig, hon liksom ska ha ha ha ha .. köpa köpa köpa.. Hon är ALDRIG NÖJD.. och gråter HELA TIDEN ÖVER ALLT.. 
    jag har försökt med att prata lugnt sansat förklara , förklara åter igen osv osv men NEJ JAG HAR INGET TÅLAMOD KVAR SNART!! känner mig som en häxa!

    Andra problemet, min ena tvillingson som alltid vart lite speciell, han liksom är lite av en egen .. svårt att förklara men han har alltid haft bekymmer med att vara begränsad i maten tex och ska ha saker på visst sätt annars blir det katastrof..
    Han äter i princip 5 saker bara.. på fsk ger dom honom falukorv och köttbullar bara, hemma kan vi i princip lägga till köttfärs och lasagne. det är det han äter, ja frukt och sötsaker också.. 

    han totalvägrar många byxor och överdragsbyxorna, ja då bryter helvetet ut.. jag kan inte föklara för han heller för han lyssnar inte, han pratar inte så mkt och det gör väl han frustrerad men ännu mer mig...

    det här är kort beskrivet och jag vet verkligen inte vad eller hur jag ska göra mer.. ingen är nöjd.. Ja ena pojken är.. men som jag känner nu, det är inget roligt alls..
    mitt huvud sprängs och jag längtar efter att lämna dom på fsk....
     hemskt eller hur? 

  • Svar på tråden Hjälp mig MED MINA BARN.
  • Orkide

    Kan inte hjälpa dig mer än att säga att du inte är ensam!! Jag håller på att bli tokig här med!! Har en son blir sju nu, en dotter som blir fem och en nyfödd. Min son retas, klarar inget själv, å slår ofta sin lillasyster!! Min dotter är såå kaxig, skriker, bankar, smäller i saker/dörrar, uppkäftig, klarar absolut inte ett nej eller kanske!! Å min lilla nyfödda son vill gärna sova i min famn och när han inte sover så ammar han. Håller på att bli galen. Så all styrka till dig (oss!!)!

  • Finlandarn

    Kan din dotter va i någon trotsperiod just nu kanske. Har ni funderat om tvillingpojken kan vara autistisk? Låter lite som det. Finns ju olika grad. Styrkekramar till dig! Det är inte bara glädje med barn hela tiden, även om de är hela ens värld.

  • rororo2323
    Orkide skrev 2018-10-07 20:03:12 följande:

    Kan inte hjälpa dig mer än att säga att du inte är ensam!! Jag håller på att bli tokig här med!! Har en son blir sju nu, en dotter som blir fem och en nyfödd. Min son retas, klarar inget själv, å slår ofta sin lillasyster!! Min dotter är såå kaxig, skriker, bankar, smäller i saker/dörrar, uppkäftig, klarar absolut inte ett nej eller kanske!! Å min lilla nyfödda son vill gärna sova i min famn och när han inte sover så ammar han. Håller på att bli galen. Så all styrka till dig (oss!!)!


    ååh.. styrkekram! Jag finns här om du vill prata! kanske blir enklare om man vet att man inte är ensam!? kram kra m kram
  • faren

    Nähh, inte så hämskt. Du har 3 barn. Dem får du stå ut med tills de är minnst 18? Vilka råd vill du ha? That's life. Man kan ju inte bara lämna tillbaks dem. Kanske kan du få lite extra avlastning en helg? Skaffa barnvakt om du inte har någon anhörig?

  • Fru Ve

    Vill tipsa dig om att ta kontakt med BVC och be att få träffa BVC - psykologen. Då kan du få mer tips och kanske mer hjälp om du behöver.

  • LFF

    Äldsta barnet kan vara på väg in i "lilla tonåren" vilket innebär första hormonpåslaget hos barnen.

    Ena tvillingsonen kan mycket väl ha både selektiv ätstörning (hans begränsade matsedel tyder på detta) och ha någon form av npf-diagnos vilket kan ta sig i uttryck att vissa kläder är obehagliga.

    Ta kontakt med din BVC-mottagning och sköterska och be om hjälp.

  • Orkide
    rororo2323 skrev 2018-10-07 20:04:54 följande:

    ååh.. styrkekram! Jag finns här om du vill prata! kanske blir enklare om man vet att man inte är ensam!? kram kra m kram


    Ja allting blir alltid enklare om man vet att det finns andra som förstår <3 Lite jobbigt när folk säger saker som att det skulle finnas en diagnos bakom. De glömmer att barn också kan ha starkare personlighetsdrag.
  • sextiotalist
    rororo2323 skrev 2018-10-07 19:53:30 följande:

    Hej!
    ska försöka formulera mig bra här....
    Min dottetr blir fem i dec och tvillingpojkar 3 i dec.. dom är 3.5 v för tidigt födda...

    Min dotter är snäll men hon är SÅ girig, hon liksom ska ha ha ha ha .. köpa köpa köpa.. Hon är ALDRIG NÖJD.. och gråter HELA TIDEN ÖVER ALLT.. 
    jag har försökt med att prata lugnt sansat förklara , förklara åter igen osv osv men NEJ JAG HAR INGET TÅLAMOD KVAR SNART!! känner mig som en häxa!

    Andra problemet, min ena tvillingson som alltid vart lite speciell, han liksom är lite av en egen .. svårt att förklara men han har alltid haft bekymmer med att vara begränsad i maten tex och ska ha saker på visst sätt annars blir det katastrof..
    Han äter i princip 5 saker bara.. på fsk ger dom honom falukorv och köttbullar bara, hemma kan vi i princip lägga till köttfärs och lasagne. det är det han äter, ja frukt och sötsaker också.. 

    han totalvägrar många byxor och överdragsbyxorna, ja då bryter helvetet ut.. jag kan inte föklara för han heller för han lyssnar inte, han pratar inte så mkt och det gör väl han frustrerad men ännu mer mig...

    det här är kort beskrivet och jag vet verkligen inte vad eller hur jag ska göra mer.. ingen är nöjd.. Ja ena pojken är.. men som jag känner nu, det är inget roligt alls..
    mitt huvud sprängs och jag längtar efter att lämna dom på fsk....
     hemskt eller hur? 


    Den äldsta, där är det bara att stå på sig. Att förklara hjälper inte, det enklaste är att säga att du bestämmer över dina pengar, det andra kan vara för abstrakt. Skulle nog undvika att ta med flickan mer än nödvändigt när man handlar etc.

    När det gäller den ena tvillingen, där är det bäst att välja striderna. Han äter, bra, då får han äta det han äter.
    När det gäller kläderna, låt honom använda de kläder han trivs med så länge det går. Det går inte att förklara för en tre-åring, de kan tyckas förstå, men de är för små för att förstå egentligen.

    Jag tror att (det kunde jag också fastna i) att man försöker förklara och hamnar i energidränerande meningslösa diskussioner.
    Vissa saker är viktigt (för barnets hälsa och välmående, eller för att det ska fungera hyfsat OK hemma) att strida om. Andra är liksom överkurs.

    En del barn kan hantera att välja och ta ett nej, andra barn fixar det inte. Då får man undvika att utsätta sig själv och barnet i dessa situationer så mycket det går. För barnet lär sig inte av skrik och bråk, barnet lär sig när det är redo för det.


  • ESofia

    Det jag tänker på är vad de äter för mat. Mat som innehåller vissa ämnen kan trigga ett mer "omständigare beteenden". Jag har 4 barn och har erfarenhet av hur mycket kosten gör. Mitt tips är att du hämtar kunskap om gluten och kasern (mjölkprotein). Läs även om nitrit. Jag tror att detta skulle kunna hjälpa en bit på vägen.

  • AnnaZL

    Tror mycket väl att dotterns beteende kan bero på att ena tvillingen tar så mycket plats och att hon ber om saker istället för uppmärksamhet. Vuxna kan inte alltid sortera och uttrycka sina känslor, det är ännu svårare för en 5-åring. Men, som andra har sagt, be bvc om hjälp. Och låt den känslige äta/ha på sig det han kan, han protesterar inte för att jävlas, utan klarar helt enkelt inte av viss mat och kläder.

    Är du ensamstående? Isf kanske du kan få hjälp med kontaktfamilj (ok, inte säker om det är rätt ord), andra vuxna som kan avlasta med något eller några barn ibland. Har du partner kan ni lägga upp det så att alla barn får tid med er.

Svar på tråden Hjälp mig MED MINA BARN.