Hur j-a lång kan trotsåldern vara?!
Jag har ett barn som alltid har varit ganska krävande. Han gick in i trotsåldern som 2,5-åring och nu har det gått 8 år och han har inte kommit ur den än. Han lyssnar inte på tillsägelse, varken just nu (typ "Sluta knacka i bordet, snälla.") eller på sikt (typ "Jag vill att du hänger upp din använda handduk.). Han och hans 2 år yngre bror bråkar som hund och katt, slåss, retas och allt det där. Samtidigt blir de uttråkade och saknar brorsan om han är hemifrån i 5 minuter.
I skolan gör han bara skolarbete om han vill. Annars tar han rast eller vad som passar honom. Han är smart och klarar skolarbetet okej ändå men det är givetvis inte bra. Han har en resursperson för att han ska få något gjort.
Han är utredd för Adhd och dyslexi. Han har inget av det men lever rövare ändå. Samtidigt är han den finaste och snällaste i världen när han vill. Klok och eftertänksam.
Är det någon med äldre barn som känner igen sig? Går det någonsin över? Ibland är det som ett stort hål av oro inne i mig. Hur ska det gå för honom i livet?