• Anonym (Ånges­t)
    Äldre 8 Oct 11:43
    1424 visningar
    9 svar
    9
    1424

    Orosanmälan ja/nej?

    Hej!

    Jag behöver lite råd och tankar kring vad jag ska göra.

    Jag har en föredetta vän som jag kände väldigt länge. Under tiden hon började på gymnasiet så började hon att förändras och dricka väldigt mycket. Ofta drack hon sig väldigt full och sa att hon ville slåss, hon började vara kring människor som förändrade henne och hon blev en helt annan människa.

    I mitten av 2017 avslutade vi vår vänskap och hon började att skriva fula saker till mig som att jag var ful osv.

    Hon har ringt en ?bekant? på fyllan och sagt att hon ska ta livet av sig.

    Vad jag vet så går hon inte längre på bup utan blev utskriven när hon fyllde 18.

    Nu har jag dessutom fått höra på några håll att hon blivit tillsammans med en kille som precis kommit ut från fängelset och att hon rör sig på ställen i den här staden som är ett centrum för droger och alkohol. Där A-lagare håller till.

    Min fråga är, vad kan jag göra även fast vi inte är vänner längre? Vill inte ta någon kontakt med henne då hon önskat mig sådan stor skada. Men kan man göra en orosanmälan till soc fast hon är över 18, ska jag höra av mig till vuxenpsykiatrin eller ska jag inte göra något alls?

    Vill såklart inte henne något illa utan oroas mig för hennes välmående.

    Tack för svar!!

  • Svar på tråden Orosanmälan ja/nej?
  • Anonym (ppppp­)
    Äldre 8 Oct 11:52
    #1

    Soc kan man inte egentligen kontakta eftersom hon är myndig men det kanske går ändå. Det finns i denna lag: Offentlighets- och sekretesslagen 10: 27 

    möjlighet att anmäla myndig person, just när det gäller att dennes eget beteende är skadligt. Då får man väl ringa dem och fråga, helt enkelt. 

    Vuxenpsykiatrin kan inte göra något om hon inte frivilligt går dit. Undantaget är när det är så illa att någon blir tvångsintagen men där är hon nog inte (än). 

    Men mitt råd är att börja med att ringa Soc och fråga vad kan kan göra. 

  • Anonym (A)
    Äldre 8 Oct 11:54
    #2
    Anonym (ppppp) skrev 2018-10-08 11:52:22 följande:
    Soc kan man inte egentligen kontakta eftersom hon är myndig men det kanske går ändå. Det finns i denna lag: Offentlighets- och sekretesslagen 10: 27 

    möjlighet att anmäla myndig person, just när det gäller att dennes eget beteende är skadligt. Då får man väl ringa dem och fråga, helt enkelt. 

    Vuxenpsykiatrin kan inte göra något om hon inte frivilligt går dit. Undantaget är när det är så illa att någon blir tvångsintagen men där är hon nog inte (än). 

    Men mitt råd är att börja med att ringa Soc och fråga vad kan kan göra. 
    Håller med
  • Anonym (Ånges­t) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 12:00
    #3
    Anonym (ppppp) skrev 2018-10-08 11:52:22 följande:

    Soc kan man inte egentligen kontakta eftersom hon är myndig men det kanske går ändå. Det finns i denna lag: Offentlighets- och sekretesslagen 10: 27 

    möjlighet att anmäla myndig person, just när det gäller att dennes eget beteende är skadligt. Då får man väl ringa dem och fråga, helt enkelt. 

    Vuxenpsykiatrin kan inte göra något om hon inte frivilligt går dit. Undantaget är när det är så illa att någon blir tvångsintagen men där är hon nog inte (än). 

    Men mitt råd är att börja med att ringa Soc och fråga vad kan kan göra. 


    Tack för svar! Hade tänkt ringa socialtjänsten och fråga vad man kan/om man kan göra något.
  • Anonym (Fia)
    Äldre 8 Oct 12:02
    #4

    När en person är över 18 måste de i princip själva vilja ta emot hjälp för att man ska kunna göra något. Vissa undantag finns, men det handlar om extremfall. Det du kan göra är att kontakta hennes föräldrar och berätta det du vet. Även om de inte heller kan tvinga henne till något kan de förhoppningsvis ha lite koll på henne och erbjuda henne sitt stöd.

    Tycker det är jättefint att du bryr dig om henne trots allt som hänt.

  • Anonym (Ja)
    Thu 20 Jun 2019 13:12
    #5

    Ja.

  • Anonym (Neo)
    Thu 20 Jun 2019 13:20
    #6

    Är hon myndig och problemet är att hon hänger med fel folk och dricker för mycket alkohol så kan du inte göra så mycket. Hon gör inget olagligt och verkar på din beskrivning inte ha några akuta problem. Hon måste isf själv söka hjälp om det är ett alkoholberoende du är orolig för.

    Soc rycker ju inte in för att vuxna människor har olämpliga pojkvänner eller vänner.

  • Anonym (Ja)
    Thu 20 Jun 2019 13:21
    #7
    Anonym (Neo) skrev 2019-06-20 13:20:35 följande:

    Är hon myndig och problemet är att hon hänger med fel folk och dricker för mycket alkohol så kan du inte göra så mycket. Hon gör inget olagligt och verkar på din beskrivning inte ha några akuta problem. Hon måste isf själv söka hjälp om det är ett alkoholberoende du är orolig för.

    Soc rycker ju inte in för att vuxna människor har olämpliga pojkvänner eller vänner.


    Hon kan bli omyndigförklarad.
  • Anonym (Neo)
    Thu 20 Jun 2019 13:26
    #8
    Anonym (Ja) skrev 2019-06-20 13:21:46 följande:

    Hon kan bli omyndigförklarad.


    Det är i princip ingen som blir det i Sverige idag. Inte ens om man har grav utvecklingsstörning. Det är i extrema fall där man har mycket svåra kognitiva problem och ens anhöriga misstänks utnyttja en på något sätt.

    Ts vän verkar ju inte ha några större svårigheter än att hon har lite dåligt omdöme.
  • Anonym (Nej)
    Thu 20 Jun 2019 13:27
    #9
    Anonym (Ja) skrev 2019-06-20 13:21:46 följande:

    Hon kan bli omyndigförklarad.


    Nej, detta gör man inte i Sverige idag.
Svar på tråden Orosanmälan ja/nej?