Det beror ju helt på i vilken fas han är.
Jag mötte min nya man 3 månader efter att hans ex hade flyttat ut. Jag var oerhört skeptisk (de hade mkt kontakt kring barnen och hon hade vissa saker kvar i hans källare bla), men när jag fick historien om hur de hade skilt sig nästan ett år tidigare, bott på olika våningar i huset, knappt ätit tillsammans och gud vet allt, och att hon inte kunde flytta snabbare för hon ville ha en bostad i samma område, så förstod jag att han verkligen var så totalt färdig med henne som han sagt. Då vågade jag satsa och det har jag inte ångrat. Idag är vi gifta och lever lyckliga tillsammans.
Däremot innan jag mötte honom, var jag alltid skeptisk i liknande situationer när jag dejtade, men jag antar att man kanske känner/märker om de verkligen är färdiga med exet eller inte. I min mans fall kände jag bara hur rätt och riktigt allt var och att han var ärlig.
Det kan ju vara så att ett par går isär och det egentligen varit totalt dött länge, då kan man ju verkligen vara helt färdig. Andra kan vara i det läget att en blir lämnas och den halvan av paret kanske verkligen inte är redo, medan den andra är det.
Så, mitt råd är att verkligen djuploda ganska intensivt snabbt, så att du kan veta om du vågar satsa eller inte. Prata med honom, försök få fram hur det känns nu efter hans separation, är han ute efter att ha lite kul, vill han vara ensam eller söker han en seriös partner osv.