• skuldfällor

    Går det att avspärra borttappat ID?

    Min fråga är kort och tydlig : är det möjligt att avspärra ett borttappad ID-kort? jag hittar nämligen inte mitt ID-kort och risken finns att någon annan har, men om jag skulle hitta den, kan jag då avspärra den? dvs ta bort spärren?

  • Svar på tråden Går det att avspärra borttappat ID?
  • Limeblad

    När jag tappade bort mitt körkort spärrade jag det. Fick hem en blankett för att beställa ett nytt. Men så fick jag tillbaka mitt gamla körkort. Har använt det som vanligt. Kan hämta ut paket utan problem. Så vet inte riktigt vad den där spärren egentligen innebär. Men det kanske är olika på körkort och andra id-kort.

  • Långbenopluto
    Limeblad skrev 2018-10-09 07:17:37 följande:
    När jag tappade bort mitt körkort spärrade jag det. Fick hem en blankett för att beställa ett nytt. Men så fick jag tillbaka mitt gamla körkort. Har använt det som vanligt. Kan hämta ut paket utan problem. Så vet inte riktigt vad den där spärren egentligen innebär. Men det kanske är olika på körkort och andra id-kort.
    Spärren innebär att om du blir tagen i poliskontroll så får du dryga böter för du kör utan giltigt körkort.
  • Limeblad
    Salmiakk skrev 2018-10-09 07:23:08 följande:

    Spärren innebär att om du blir tagen i poliskontroll så får du dryga böter för du kör utan giltigt körkort.


    Så förargligt. Bort kanske ring transportstyrelsen och dubbelkolla att det är spärrat. Kör bil ett par gånger per år bara men det vore ju surt med sån otur.
  • Anonym (Säkerhetsspärr)

    Som jag förstår det så är spärren på ett id en säkerhet för dig, som eventuellt underlättar ifall Att någon stjäl din identitet och tex öppnar abonnemang i ditt namn, skriver dig på annan ort osv. Möjligtvis kommer det upp någon sorts flaggning på ditt personnummer om det är stora inköp eller ändringar i dina personuppgifter, vid myndigheter osv. Det blir antagligen lättare att upplösa abonnemang eller neka en adressändring medhänvisning till att kortet är anmält stulet. Men egentligen går det ju inte att spärra sitt eget personnummer- då blir ju livet rätt svårt.

    Det är ju också stor skillnad på att använda sitt leg till att hämta ut paket mot att använda ett pass eller körkort som är spärrat. Du kan garanterat inte resa på ett spärrat pass och om man åker fast i en poliskontroll med ett körkort som är spärrat lär det också bli problem.

  • skuldfällor

    Att spärra ditt personnummer på UC, kan vara en bra ide. Då kan ingen göra nåt med ditt personnummer, vet inte om det har samma effekt på ett ID-kort dock. Jag rekommenderar att du börjar med att ringa till Skatteverket för att se att ingen adressändring har gjorts och se till att spärra ,eller möjligtvis om du hittar ditt id-kort igen, makulera ID-kortet när du skaffar ett nytt. 

  • skuldfällor
    skuldfällor skrev 2018-10-09 22:42:59 följande:

    Att spärra ditt personnummer på UC, kan vara en bra ide. Då kan ingen göra nåt med ditt personnummer, vet inte om det har samma effekt på ett ID-kort dock. Jag rekommenderar att du börjar med att ringa till Skatteverket för att se att ingen adressändring har gjorts och se till att spärra ,eller möjligtvis om du hittar ditt id-kort igen, makulera ID-kortet när du skaffar ett nytt. 


    trodde jag svarade på någon annans tråd...
Svar på tråden Går det att avspärra borttappat ID?