• Anonym (Malin)

    Funderar på att ge upp tanken om barn, inte värd all oro

    Kämpat med att behålla barn i 4 år nu, haft 4 missfall. Håller på att genomgå missfallsundersökning de har tagit alla prover, kromosom också, allt ser bra ut. Igår skulle jag operera mig eftersom de efter förra missfallet misstänkt septum. Efter 6 timmars väntan med dropp och sövning visade det sig att min livmoder såg normal ut. Nu funderar jag på att ge upp, jag vet inte mer vad man ska göra. Detta tar så mycket på mig att jag inte ens vet om det är värt det. Blir jag gravid igen skulle jag konstant gå och oroa mig. Skulle inte kunna slappna av 1 minut. Tror jag struntar i detta nu. :(

  • Svar på tråden Funderar på att ge upp tanken om barn, inte värd all oro
  • Anonym (Isa)

    Jag skulle inte ge upp än. Det finns vägar att gå.

    Vet inte riktigt hur då jag inte hade den problematiken (inga ägg) det tog mig nästan 9 år innan jag blev förälder.

    För vissa tar det bara längre tid.

    Vill bara ge lite pepp att inte ge upp sin dröm.

    Kramar

  • Anonym (Malin)
    Anonym (Isa) skrev 2018-10-09 09:16:43 följande:

    Jag skulle inte ge upp än. Det finns vägar att gå.

    Vet inte riktigt hur då jag inte hade den problematiken (inga ägg) det tog mig nästan 9 år innan jag blev förälder.

    För vissa tar det bara längre tid.

    Vill bara ge lite pepp att inte ge upp sin dröm.

    Kramar


    Jag vet inte riktigt vilka vägar det skulle vara :( kan ju uppenbarligen bli gravid, men inte behålla
  • LFF
    Anonym (Malin) skrev 2018-10-09 09:20:49 följande:
    Jag vet inte riktigt vilka vägar det skulle vara :( kan ju uppenbarligen bli gravid, men inte behålla
    Hej,

    Beklagar dina missfall. För mig tog det 5 år och två missfall innan det blev levande barn. Inte nog med att jag hade svårt att behålla, jag hade svårt att bli gravid också. Då jag inte hade fått tre missfall så fick jag ingen utredning heller. Hamnade hos en underbar gynekolog som trots det tog min oro på allvar. Jag fick tabletter för att rensa livmodern från eventuella förtjockade slemhinnor som satt kvar. Han säger sig ha sett en polyp i livmodern och jag fick remiss för att ta bort den. I remissen hade han även skrivit att de skulle spola äggledarna tydligen. Efter nästan 6 månader plussade jag igen, oron var total (båda mina missfall har varit i v 12, en spontant och en upptäcktes på KUB-ul). Fick ett ultraljud i v8 (7+) som visade på tvillingar. Först efter RUL började jag tro på att det skulle gå vägen denna gång. Var tacksam över att det var tvillingar så vi fick extra ultraljud.

    Om du misstänker att det kan vara så att du har ett för aktivt immunförsvar (då kan immunförsvaret attackera embryot) så finns det huskurer du kan testa om du inte har en läkare som tror på dig. Tyvärr så testar man inte sånt i Sverige. Det finns massor med trådar om detta här på FL. Du kan även lägga ut en egen där du vill ha tips under "svårt att få barn".

    Mina tvillingar är nu 5 år gamla. De blir de enda barn jag har då jag inte vill utsätta mig för risken att få ytterligare missfall (plus att jag nu känner mig för gammal).

    Du är inte ensam ska du komma ihåg!
  • Anonym (Malin)

    aktivt immunförsvar? Hur visar sig det? Jag ska ta upp det med min gynekolog. Är det svårt att bli trodd om d?

  • LFF
    Anonym (Malin) skrev 2018-10-09 09:41:26 följande:

    aktivt immunförsvar? Hur visar sig det? Jag ska ta upp det med min gynekolog. Är det svårt att bli trodd om d?


    Ett av sätten det kan visa sig på är just att man har svårt att behålla en graviditet.

    Vad jag har förstått på de som åkt utomlands för att kolla upp detta så har de haft svårt att bli trodda om det i Sverige. Du kan hitta mer info i forumet "Svårt att få barn".
  • Anonym (Kämpar)

    Jag har vart gravid 2 gånger. Förlorade första efter för tidig födsel och andra somnade in i magen i v.25.

    Förstår vad det är du går igenom . Man vill så gärna.

    Vi tänker fortsätta försöka. Mellan de första barnen tog det bara 2 månader innan jag blev gravid, men nu vill vi vänta lite längre.

    Det är hemskt att behöva gå igenom men som våra läkare säger - vi har haft enorm otur två gånger. Oddsen är så små att detta ska ske.

    Jag hoppas att du vågar försöka igen och att ni får en liten knodd.

    Men jag förstår varför du inte vågar.

    Jag har dessutom uterus bicornis, livmodern är hjärtformad och det var anledningen till att vår första kom för tidigt. Jag har valt att inte operera då det inte hindrar mig från att bli gravid.

  • Anonym (Malin)
    LFF skrev 2018-10-09 09:45:26 följande:

    Ett av sätten det kan visa sig på är just att man har svårt att behålla en graviditet.

    Vad jag har förstått på de som åkt utomlands för att kolla upp detta så har de haft svårt att bli trodda om det i Sverige. Du kan hitta mer info i forumet "Svårt att få barn".


    Enda jag minns att de sa om mina värden var att blodvärdet (tror de var blodvärdet" var " väldigt" bra, typ förvånansvärt bra. Vet inte va detta kan innebära
  • Anonym (A)
    Anonym (Isa) skrev 2018-10-09 09:16:43 följande:
    Jag skulle inte ge upp än. Det finns vägar att gå.

    Vet inte riktigt hur då jag inte hade den problematiken (inga ägg) det tog mig nästan 9 år innan jag blev förälder.
    För vissa tar det bara längre tid.

    Vill bara ge lite pepp att inte ge upp sin dröm.

    Kramar
    Håller med
  • Anonym (Satsa!)

    Jag fick barn efter 10 år och 4 missfall så ge inte upp! Vägen för mig blev ED och Prednisolon. Bara Prednisolon i sig har hjälpt många.

  • Anonym (Malin)
    Anonym (Satsa!) skrev 2018-10-09 18:28:20 följande:

    Jag fick barn efter 10 år och 4 missfall så ge inte upp! Vägen för mig blev ED och Prednisolon. Bara Prednisolon i sig har hjälpt många.


    Vad är prednisilon?
Svar på tråden Funderar på att ge upp tanken om barn, inte värd all oro