• Colada

    Är det asperger

    Jag känner mig lite osäker på min flickvän. Jag älskar henne och hon säger att hon älskar mig. Så långt allt bra. Det som gör mig osäker är hur hon agerar i vissa sammanhang. Vi är båda 40+ och bor på skilda orter så vi pratar mycket i telefon och smsar när vi inte ses.

    Vi har varit tillsammans i 2 år.

    Det jag tycker är lite skumt är följande:

    ## Hon frågar så gott som aldrig om hur min dag varit när vi pratar, frågar väldigt sällan något om mig överhuvudtaget. Hon berättar gärna mycket ingående om sin arbetsdag och sina döttrars skoldagar men frågar aldrig om min son. När hon pratar och berättar nåt får jag inte ställa en fråga eller avbryta över huvud taget.

    ## Jag gillar att ge komplimanger, om hur vacker hon är, hur duktig hon är på allt hon gör och hur bra hon är i sängen. Hon har aldrig gett en komplimang eller sagt nåt positivt till mig över huvud taget, inte om nåt. Jag har tagit upp det för diskussion men då blir hon bara sur. Säger att jag gnäller. Funderar på att sluta med att ge komplimanger och se hur hon reagerar.

    ## Hon har tidigare haft psykiska problem, troligen till följd av att hon blivit utsatt för mobbing under grundskolan och våldtäkt i tonåren. Detta mm ledde till att hon utvecklade kraftig social fobi under flera år som ung vuxen men det har inte gått över helt . Hon har fortfarande problem att fungera i vissa sociala sammanhang. Under gymnasietiden var hon sexuellt utagerande med väldigt många sexuella kontakter. Kanske en sätt att få bekräftelse efter att varit mobbad i grundskolan eller nån form av självskadebeteende eller också gillade hon helt enkelt att ha mycket sex med många partners. Jag lägger ingen värdering i det, åtminstone inte mitt rationella jag men måste erkänna att det känns lite jobbigt känslomässigt att veta det. Det är inget hon sagt rakt ut men antytt väldigt tydligt på flera vis. Idag vet jag dock att hon är 100% trogen mig.

    ## Hon är snål och vill inte betala något. Under hela tiden vi har varit tillsammans har jag betalt i stort sett allt. Jag har något mer i lön och har därför tyckt att det varit ok till en början men nu tycker jag att vi kan dela något mer lika. Hon har varit egen företagare tidigare och inte haft så mycket i inkomst eller avsatt till peension men jag tycker det känns knepigt att betala nästan allt för att hob tjänat dåligt långt innnan vi träffades. Vi har ju inte ens gemesam ekonomi eller bor ihop.

    Vi har flera gemensamma intressen och har för det mesta kul tillsammans även om hon helst bara vill prata om ?sitt?. Helst av allt vill jag ju att vi ska få det bättre tillsammans men ibland känns det som det bästa vore att göra slut och gå vidare. Vad tycker ni, hur tänker ni? Har hon asperger light?

  • Svar på tråden Är det asperger
  • Anonym (Vetifan)

    Tveksamt.

    En med asperger tar allt bokstavligt. Om du säger till henne att slänga koppen i disken så gör hon det. Slänger den alltså, inte sätter den som man menade.

    Det är svårt att ha en normal konversation eftersom de med asperger har svårt att tolka uttryck med andra människor.

    De snöar gärna in på saker. Intressen.

    Det låter som att ni behöver professionell hjälp.

    Det kan röra sig om nått annat

  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Vetifan) skrev 2018-10-09 12:29:01 följande:

    Tveksamt.

    En med asperger tar allt bokstavligt. Om du säger till henne att slänga koppen i disken så gör hon det. Slänger den alltså, inte sätter den som man menade.

    Det är svårt att ha en normal konversation eftersom de med asperger har svårt att tolka uttryck med andra människor.

    De snöar gärna in på saker. Intressen.

    Det låter som att ni behöver professionell hjälp.

    Det kan röra sig om nått annat


    Alltså, det kanske "en med asperger" gör men inte " en annan med asperger". Att man har funktionsnedsättningen/funktionskillnaden asperger innebör ju att man har svårigheter inom vissa områden. Inte att alla med samma diagnos agerar exakt lika i alla situationer.

    Jag tycker för övrigt inte heller att det ts skriver vare sig tyder på aspergers eller inte.
  • Anonym (Mörkrädd)
    Colada skrev 2018-10-09 11:50:16 följande:

    Jag känner mig lite osäker på min flickvän. Jag älskar henne och hon säger att hon älskar mig. Så långt allt bra. Det som gör mig osäker är hur hon agerar i vissa sammanhang. Vi är båda 40+ och bor på skilda orter så vi pratar mycket i telefon och smsar när vi inte ses.

    Vi har varit tillsammans i 2 år.

    Det jag tycker är lite skumt är följande:

    ## Hon frågar så gott som aldrig om hur min dag varit när vi pratar, frågar väldigt sällan något om mig överhuvudtaget. Hon berättar gärna mycket ingående om sin arbetsdag och sina döttrars skoldagar men frågar aldrig om min son. När hon pratar och berättar nåt får jag inte ställa en fråga eller avbryta över huvud taget.

    ## Jag gillar att ge komplimanger, om hur vacker hon är, hur duktig hon är på allt hon gör och hur bra hon är i sängen. Hon har aldrig gett en komplimang eller sagt nåt positivt till mig över huvud taget, inte om nåt. Jag har tagit upp det för diskussion men då blir hon bara sur. Säger att jag gnäller. Funderar på att sluta med att ge komplimanger och se hur hon reagerar.

    ## Hon har tidigare haft psykiska problem, troligen till följd av att hon blivit utsatt för mobbing under grundskolan och våldtäkt i tonåren. Detta mm ledde till att hon utvecklade kraftig social fobi under flera år som ung vuxen men det har inte gått över helt . Hon har fortfarande problem att fungera i vissa sociala sammanhang. Under gymnasietiden var hon sexuellt utagerande med väldigt många sexuella kontakter. Kanske en sätt att få bekräftelse efter att varit mobbad i grundskolan eller nån form av självskadebeteende eller också gillade hon helt enkelt att ha mycket sex med många partners. Jag lägger ingen värdering i det, åtminstone inte mitt rationella jag men måste erkänna att det känns lite jobbigt känslomässigt att veta det. Det är inget hon sagt rakt ut men antytt väldigt tydligt på flera vis. Idag vet jag dock att hon är 100% trogen mig.

    ## Hon är snål och vill inte betala något. Under hela tiden vi har varit tillsammans har jag betalt i stort sett allt. Jag har något mer i lön och har därför tyckt att det varit ok till en början men nu tycker jag att vi kan dela något mer lika. Hon har varit egen företagare tidigare och inte haft så mycket i inkomst eller avsatt till peension men jag tycker det känns knepigt att betala nästan allt för att hob tjänat dåligt långt innnan vi träffades. Vi har ju inte ens gemesam ekonomi eller bor ihop.

    Vi har flera gemensamma intressen och har för det mesta kul tillsammans även om hon helst bara vill prata om ?sitt?. Helst av allt vill jag ju att vi ska få det bättre tillsammans men ibland känns det som det bästa vore att göra slut och gå vidare. Vad tycker ni, hur tänker ni? Har hon asperger light?


    Självklart har hon aspergers, ring henne genast och berätta diagnosen. Tur att hon träffade på någon som hade förstånd nog att tillsammans med en hög okända människor på nätet diagnostisera henne.
    Anonym (Vetifan) skrev 2018-10-09 12:29:01 följande:

    Tveksamt.

    En med asperger tar allt bokstavligt. Om du säger till henne att slänga koppen i disken så gör hon det. Slänger den alltså, inte sätter den som man menade.

    Det är svårt att ha en normal konversation eftersom de med asperger har svårt att tolka uttryck med andra människor.

    De snöar gärna in på saker. Intressen.

    Det låter som att ni behöver professionell hjälp.

    Det kan röra sig om nått annat


    Wow! Alltså du är ju verkligen värsta experten på människor som ÄR aspergers. Funderat på att skriva en bok? Kan garantera att den skulle användas som kurslitteratur för blivande psykologer, psykiatriläkare, terapeuter, socionomer.... ja du förstår vilken succé du skulle göra.
  • Anonym (Vetifan)
    Anonym (Mörkrädd) skrev 2018-10-09 14:22:45 följande:

    Självklart har hon aspergers, ring henne genast och berätta diagnosen. Tur att hon träffade på någon som hade förstånd nog att tillsammans med en hög okända människor på nätet diagnostisera henne.Wow! Alltså du är ju verkligen värsta experten på människor som ÄR aspergers. Funderat på att skriva en bok? Kan garantera att den skulle användas som kurslitteratur för blivande psykologer, psykiatriläkare, terapeuter, socionomer.... ja du förstår vilken succé du skulle göra.


    Det hade varit intressant och veta vad i min text som inte skulle passat in på asperger.

    Du verkar ju så säker på diagnosen så du nästan ramlar av stolen
  • Anonym (Silverräv)

    Vad vill du med relationen, vad får du ut av relationen? Om hon har Asperger eller inte är rätt ointressant. Frågan är vad du vill. Det är andra tråden du startar nu TS. Fundera igenom hur du vill leva ditt liv och hur hon mappar in där, eller inte mappar in, istället för att snöa in på eventuella diagnoser.

  • Aniiee
    Anonym (Vetifan) skrev 2018-10-09 15:10:31 följande:
    Det hade varit intressant och veta vad i min text som inte skulle passat in på asperger.

    Du verkar ju så säker på diagnosen så du nästan ramlar av stolen
    Felet med ditt inlägg är att det är extremt onyanserat.

    Nej, "en med asperger" tar inte allt bokstavligt. EN med asperger kanske gör det, men ALLA med asperger gör det inte.

    Nej, "de med asperger" har inte svårt att tolka uttryck. EN med asperger kanske har det, men ALLA med asperger har det inte.

    Asperger/autismsepktrum är väldigt brett och det är dessutom ofta stor skillnad mellan tjejer med asperger och killar med asperger, tyvärr till tjejernas "detriment" (ursäkta, svenskan försvann här) eftersom tjejer med aspergers upptäcks senare och ofta blir diagnosticerade med annat än asperger (trots att det är det de har).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (mmmm)
    Anonym (Vetifan) skrev 2018-10-09 12:29:01 följande:

    Tveksamt.

    En med asperger tar allt bokstavligt. Om du säger till henne att slänga koppen i disken så gör hon det. Slänger den alltså, inte sätter den som man menade.

    Det är svårt att ha en normal konversation eftersom de med asperger har svårt att tolka uttryck med andra människor.

    De snöar gärna in på saker. Intressen.

    Det låter som att ni behöver professionell hjälp.

    Det kan röra sig om nått annat


    För det första säger man inte asperger längre (ok om man fått diagnos enligt gamla systemet så kan man säga det), och för det andra tar inte alls alla med asperger allt bokstavligt. När jag tänker efter skulle ingen jag känner med en aspergerdiagnos göra som du skriver. 

    Det kan gå utmärkt att ha konversationer med människor med diagnosen om de är duktiga verbalt, det är olika! 
  • Anonym (mmmm)
    Colada skrev 2018-10-09 12:58:57 följande:

    Högfungerande asperger?


    Det heter högfungerande autism, om man nu ska säga det. Idag säger man annars diagnos inom autismspektrum och det innefattar det gamla begreppet asperger och alla andra med någon form av autism. Sedan sätter man grader istället. En med asperger får oftast siffran 1, dvs den svagaste graden. 
Svar på tråden Är det asperger