• Anonym (Stressad)

EKG-provsvar

Hej!

Jag fick under ett dygn ha en EKG apparat påkopplad och provsvaret visar att jag 30 % av tiden har takykardi och 15 % bradykardi. Pulsen hade ett intervall mellan 40-185. Jag tog en kortare promenad hem från sjukhuset, satt i soffan och studerade resten av dagen och gick och handlade på em, så jag var inte speciellt aktiv. Min läkare tar tid på sig att återkoppla och då jag är lite orolig så vill jag kolla om någon här kan säg som det är normalt eller ej?

• Svar på tråden EKG-provsvar
  • Anonym (Hf)

Har du några arytmier?

Varför fick du bandspelaren?

Jag lider av takykardi pga av lång qt-tid. Dvs att mitt hjärtas elektriska impulser är för långsamma och för att kompensera det så rusar hjärtat och då får jag sk syncope. Det betyder att jag svimmar av och krampat men minns inget efteråt.

• Anonym (Ssk)

Jag skulle inte vara orolig. Att gå ner mot 40 i puls när man sover kan man göra utan att det är något fel. Det behöver inte vara så att du faktiskt hade 185 i puls (kände du av hjärtklappning?) ofta blir det störningar på långtidsekg vilket beror på att elektroderna rör sig lite och då tolkar EKG-t det som att man är takykard.

• Anonym (Stressad)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-10-10 21:39:29 följande:

Jag skulle inte vara orolig. Att gå ner mot 40 i puls när man sover kan man göra utan att det är något fel. Det behöver inte vara så att du faktiskt hade 185 i puls (kände du av hjärtklappning?) ofta blir det störningar på långtidsekg vilket beror på att elektroderna rör sig lite och då tolkar EKG-t det som att man är takykard.

Jo jag tror pulsen var där uppe ibland. Det kändes så. Det är därför jag hade apparaten påkopplad.
Svar på tråden EKG-provsvar