• Äldre 9 Oct 15:41
    3457 visningar
    22 svar
    22
    3457

    Har jag rätt att ha kvar bilderna?

    Jag har bilder på min klasskompis som jag tog får några månader sedan. Idag så hade jag sagt en "rolig" kommentar om en sak, som hon hade tagit illa upp och blivit sur av. Nu säger hon att jag måste ta bort alla bilder på henne eller så anmäler hon mig. Har jag rätt till att ha kvar bilderna eller måste jag ta bort dem? Jag har tagit bilderna på Snapchat och skickat till henne och samtidigt sparat de i kamerarullen för att komma ihåg de, detsamma har hon. Jag vet inte om hon har sparat de eller bara skickad dem utan att spara. Alltså,har jag rätt att ha kvar bilderna eller kan hon kräva att de tas bort eller så anmäler hon mig? Försökte Flashback men det funkade tydligen inte.

  • Svar på tråden Har jag rätt att ha kvar bilderna?
  • Äldre 9 Oct 15:43
    #1

    Varför vill du behålla bilderna? 

    Rent juridiskt är det dina bilder. Men om din klasskompis inte vill att du ska behålla, så radera dom.

  • Äldre 9 Oct 15:45
    #2

    Jag vill behålla bilderna som ett "uppror" eftersom hon blev så kaxig. Men har hon rätt att anmäla mig om jag inte tar bort dem?

  • Äldre 9 Oct 15:46
    #3

    Om jag bara raderar dem så kommer hon ju tro att jag blev rädd för att hon skulle anmäla mig.

  • sextio­talist
    Äldre 9 Oct 15:52
    #4
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:41:24 följande:

    Jag har bilder på min klasskompis som jag tog får några månader sedan. Idag så hade jag sagt en "rolig" kommentar om en sak, som hon hade tagit illa upp och blivit sur av. Nu säger hon att jag måste ta bort alla bilder på henne eller så anmäler hon mig. Har jag rätt till att ha kvar bilderna eller måste jag ta bort dem? Jag har tagit bilderna på Snapchat och skickat till henne och samtidigt sparat de i kamerarullen för att komma ihåg de, detsamma har hon. Jag vet inte om hon har sparat de eller bara skickad dem utan att spara. Alltså,har jag rätt att ha kvar bilderna eller kan hon kräva att de tas bort eller så anmäler hon mig? Försökte Flashback men det funkade tydligen inte.


    Så länge du inte sprider bilderna så riskerar du inte bli anmäld.  Men sprider du bilderna så kan du bli anmäld.
  • Äldre 9 Oct 15:55
    #5
    sextiotalist skrev 2018-10-09 15:52:43 följande:

    Så länge du inte sprider bilderna så riskerar du inte bli anmäld.  Men sprider du bilderna så kan du bli anmäld.


    Så jag har rätt att använda de för privat bruk?
  • sextio­talist
    Äldre 9 Oct 16:33
    #6
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:55:35 följande:

    Så jag har rätt att använda de för privat bruk?


    Vad menar du för privat bruk?

    Om det är kränkande bilder (t.ex när hon är naken eller har sex) då är det klart olämpligt och kan kanske bli anmäld för det om du visar bilderna för kompisar.
  • Äldre 9 Oct 16:40
    #7

    Det är bilder som tex. insomat på hennes ansikte medans hon tittar, klippt ut huvudet och placerat det på en annan persons huvud mm.

  • Äldre 9 Oct 16:41
    #8
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 16:40:25 följande:

    Det är bilder som tex. insomat på hennes ansikte medans hon tittar, klippt ut huvudet och placerat det på en annan persons huvud mm.


    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 16:40:25 följande:

    Det är bilder som tex. insomat på hennes ansikte medans hon tittar, klippt ut huvudet och placerat det på en annan persons huvud mm.


    Inzoomat*
  • Äldre 9 Oct 17:01
    #9

    Alltså, hur gamla är ni?

    Generellt tycker jag inte man ska vara drama queens till lags, och detta verkar vara en drama queen.

  • GGN
    Äldre 9 Oct 17:09
    #10
    NyfikenPojkeq skrev 2018-10-09 15:55:35 följande:

    Så jag har rätt att använda de för privat bruk?


    Ja.
Svar på tråden Har jag rätt att ha kvar bilderna?