• Anonym (Hanna)

Ni med respektive, har ni lika "bra" jobb

Eller har en av er ett mer krävande välbetalt jobb än den andre? Vad tjänar ni per person? Hur mycket jobbar ni och med vad? Hur mycket satsar ni på ert yrkesliv?

• Svar på tråden Ni med respektive, har ni lika "bra" jobb
  • Anonym (Kvinna)

Ja. Vi är båda lärare och tjänar ungefär lika mycket, ca 33 000 kr. Det är perfekt, jämlikt och vi har förståelse för varandras situation ( tex att man behöver rätta på helgen ibland).

• Anonym (Olika)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-10-09 18:57:59 följande:

Eller har en av er ett mer krävande välbetalt jobb än den andre? Vad tjänar ni per person? Hur mycket jobbar ni och med vad? Hur mycket satsar ni på ert yrkesliv?

Jag skulle inte säga att mitt jobb är mer krävande egentligen med det skiljer mycket i både lön och krav på utbildning. Jag har en masterexamen inom naturvetenskap och jobbar med läkemedelsutveckling och tjänar 33 000 före skatt, min sambo jobbar i butik och har "bara" gymnasiekompetens, tjänar 24 000.

Å andra sidan är jag ganska laid back, nöjd med mitt jobb (hittat drömjobbet!) och saknar driv att bli chef eller dylikt, jag utvecklas gärna i min egen takt men är väldigt noga med att sköta mina uppgifter på ett bra sätt. Sambon har massa driv och vill framåt, kommer inom något år sannolikt vara verksamhetschef i någon form. Vi jobbar bägge heltid.
  • Anonym (Enmamma)

Ja vi har ganska lika inkomst mellan 30-40.000 per person. Sambon är egenföretagare så han drar in mer än mig och har då andra förmåner än jag har.

• Anonym (lika)

Vi tjänar ungefär lika mycket. 30 resp. 32 000. 
    En är hantverkare, en kontorsarbetare med högskoleutbildning. 
    Vi arbetar 7-16 och 8-17. 
    Lägger inte mer tid än så på jobben. 
    Vi är inga karriärmänniskor utan våra främsta intressen ligger utanför jobben och vi har långsiktiga mål om att gå ner i arbetstid.

• elyse

Nja. Jag är förskollärare och han CNC-tekniker, men vi tjänar strax under 30000 båda två.

• stor grön drake

Ja, och nej.

Jag har högre löneklass och sett bara till tjänster så är hans tjänst underordnad min. Han har 600kr högre lön än mig.

• Anonym (Enmamma)
    Anonym (Enmamma) skrev 2018-10-09 19:09:05 följande:

Ja vi har ganska lika inkomst mellan 30-40.000 per person. Sambon är egenföretagare så han drar in mer än mig och har då andra förmåner än jag har.

Glömde tillägga att vi båda arbetar heltid, ena har flexibelt jobb och andra bara vardagar dagtid.
  • Anonym (Ungefär)

Beror på. Lönemässigt skiljer det ca 5000 kr/mån, så där är väl jobben inte lika "bra". En av oss har heltidslön på 35 timmar arbetsvecka, men bara 5 veckors semester och inga klämdagar ledigt. Den andre har 40 timmars vecka, men 7 veckor semester och lediga klämdagar. Det borde bli hyfsat lika i antal arbetade timmar. Krav och ansvar är väl ungefär lika, båda har visst utökat ansvar på sin arbetsplats.

Karriärmöjligheterna är däremot olika. Den första ovan har svårt att nå "högre", den andre får gå utbildningar, möjlighet till ännu större ansvar, tydlig karriärstege framför sig mm. Får troligen en extra löneökning på 3000kr/mån snart och möjlighet till ytterligare extra löneökning om 2000-3000 kr/månad om 2-3 år. Extra innebär alltså utöver vanlig lönerevision. Så om 3 år är det mycket troligt att det skiljer 10000 kr/mån i lön. Blir ingen större skillnad i arbetsbelastning jämfört med nuläget, trots 5000 kr mer i lön per månad jämfört med nu.

• Anonym (Jake)

Jag tjänar över 1,2 msek plus förmåner och min fru 0,3 msek per år.

• Anonym (Molly)

Nu tjänar vi ungefär lika. Jag tjänar 37 500 kr och sambon strax under 34 000 kr. Vi arbetar båda som socialsekreterare/biståndshandläggare (kärt barn har många namn, heter lite olika i olika kommuner). Jag har dock mer driv än sambon och investerar mer i arbetet. Jag arbetade tidigare som chef och då tjänade jag 39 000 kr och sambon 31 000 kr. Jag kom fram till att det inte var värt det, förväntades t ex vara nåbar dygnet runt - nu är jag ledig när jag inte är på kontoret (och så stor skillnad är det inte efter skatt).

Svar på tråden Ni med respektive, har ni lika "bra" jobb