• TopG

    Mororeflex?

    När försvinner den??

    Har en 3 mån. som fortfarande slår ut med armarna ibland. Är det normalt att dom slår ut med armarna o kroppen o sen blir jätteledsna efteråt?? :(

  • Svar på tråden Mororeflex?
  • Anonym ((M))

    Det är helt normalt. Jag har en 3-månaders som gör precis likadant, men det blir alltmer sällan. Frustrerande att det fortfarande är så, men det försvinner senare.

  • TopG
    Anonym ((M)) skrev 2018-10-09 23:34:03 följande:

    Det är helt normalt. Jag har en 3-månaders som gör precis likadant, men det blir alltmer sällan. Frustrerande att det fortfarande är så, men det försvinner senare.


    Äh tack. Jag vet ju att reflexen kan sitta i nån månad till men varför blir han så ledsen efteråt?? :( Inte upplevt det tidigare. Blir nojig att det är nå annat ?fel?..
  • HerrMumins
    TopG skrev 2018-10-09 23:39:55 följande:
    Äh tack. Jag vet ju att reflexen kan sitta i nån månad till men varför blir han så ledsen efteråt?? :( Inte upplevt det tidigare. Blir nojig att det är nå annat ?fel?..

    The Moro reflex is an infantile reflex normally present in all infants/newborns up to 3 or 4 months of age as a response to a sudden loss of support, when the infant feels as if it is falling. It involves three distinct components:


    spreading out the arms
    unspreading the arms
    crying

    Sluta noja, ta en Toy.
  • TopG
    HerrMumins skrev 2018-10-10 02:21:51 följande:

    The Moro reflex is an infantile reflex normally present in all infants/newborns up to 3 or 4 months of age as a response to a sudden loss of support, when the infant feels as if it is falling. It involves three distinct components:

    spreading out the arms

    unspreading the arms

    crying

    Sluta noja, ta en Toy.


    Jo lättare sagt än gjort då jag upplever denna reflex mkt kraftigare nu än tidigare.... Men då verkar det ju normalt då..

    Är det även normalt att han gör det flera ggr på rad ??

    Jag upplever att han oftast gör dessa kraftigare utslag på skötbordet, aldrig annars!?
  • HerrMumins
    TopG skrev 2018-10-10 08:06:42 följande:
    Jo lättare sagt än gjort då jag upplever denna reflex mkt kraftigare nu än tidigare.... Men då verkar det ju normalt då..

    Är det även normalt att han gör det flera ggr på rad ??

    Jag upplever att han oftast gör dessa kraftigare utslag på skötbordet, aldrig annars!?
    Varför skulle du inte kunna ta reda på samma information som någon annan här? Du beskriver proceduren så som den ska vara - fortfarande nojig.

    Googla själv eller ring en barnmorska eller något.
  • TopG
    HerrMumins skrev 2018-10-10 08:48:15 följande:

    Varför skulle du inte kunna ta reda på samma information som någon annan här? Du beskriver proceduren så som den ska vara - fortfarande nojig.

    Googla själv eller ring en barnmorska eller något.


    Har googlat men inte direkt hittat att det kan upprepas flera ggr på rad.. Upplever bara att det varit mer kraftiga utslag o han har inte påverkats av dom förut så därav min fråga!

    Suck...
  • HerrMumins
    TopG skrev 2018-10-10 08:58:40 följande:
    Suck...
    Vem tror du kan ge dig svaret du vill ha?
  • Anonym ((M))
    TopG skrev 2018-10-09 23:39:55 följande:

    Äh tack. Jag vet ju att reflexen kan sitta i nån månad till men varför blir han så ledsen efteråt?? :( Inte upplevt det tidigare. Blir nojig att det är nå annat ?fel?..


    Du kan vara lugn. Jag lovar dig det att inte är något fel på din bebis. Reflexen fungerar så att när den aktiveras så tror bebisen att den faller eller blir skrämd. Då kan det hända att bebisen brister ut i gråt. Så gör vår bebis också :) Men klart det kan kännas oroande att bebisen börjar gråta för en sån, i våra ögon obetydlig sak.
  • HerrMumins
    Anonym ((M)) skrev 2018-10-10 09:51:08 följande:
    Du kan vara lugn. Jag lovar dig det att inte är något fel på din bebis. Reflexen fungerar så att när den aktiveras så tror bebisen att den faller eller blir skrämd. Då kan det hända att bebisen brister ut i gråt. Så gör vår bebis också :) Men klart det kan kännas oroande att bebisen börjar gråta för en sån, i våra ögon obetydlig sak.
    Reflexer är respons på stimuli. Som du förklarar det så hade oron varit befogad - då det kommer inifrån. Kanske en dopaminerg dysfunktion.
  • Anonym (Normalt)
    TopG skrev 2018-10-10 08:06:42 följande:

    Jo lättare sagt än gjort då jag upplever denna reflex mkt kraftigare nu än tidigare.... Men då verkar det ju normalt då..

    Är det även normalt att han gör det flera ggr på rad ??

    Jag upplever att han oftast gör dessa kraftigare utslag på skötbordet, aldrig annars!?


    Mina har också gjort precis så just på skötbordet. De gör det flera gånger efter varandra eftersom de fortsätter känna sig ostadiga där de ligger. De gråter för att de blir rädda. Reaktionen blir kraftigare ju äldre de blir eftersom de är mer medvetna.

    Testa att lägga ihoprullade handdukar på båda sidorna om barnet så det känner sig omstoppat och inte vinglar lika mycket. Det hjälpte iaf mina bebisar.
  • Anonym ((M))

    Ja, små bebisar blir ju rädda ibland, de kan ganska lätt bli överstimulerade vid den här åldern. Så absolut kommer det inte av ingenting alls. Bebisen uppfattar ju något i omgivningen. Men det är inget fel på bebisen. Så var bara lugn, du kommer uppleva många gråtattacker framöver. Det går över :)

Svar på tråden Mororeflex?