• Anonym (emme)

Vågar man åka till jobbet med magsjukt barn hemma?

Min pojk har magsjuka. Jag minns inte hur det är att ha magsjuka så jag undrar om man börjar känna sig dålig innan man kräks eller om det bara kommer. Jag åker buss en timme till jobbet och vill ogärna kräkas på bussen. Hur lång tid tar det att bli sjuk?

• Svar på tråden Vågar man åka till jobbet med magsjukt barn hemma?
  • Anonym (så)
    Anonym (emme) skrev 2018-10-10 08:40:13 följande:

Min pojk har magsjuka. Jag minns inte hur det är att ha magsjuka så jag undrar om man börjar känna sig dålig innan man kräks eller om det bara kommer. Jag åker buss en timme till jobbet och vill ogärna kräkas på bussen. Hur lång tid tar det att bli sjuk?

Naturligtvis åker du till jobbet även om din son är sjuk. Du kan lika gärna smittas på bussen varje dag eller på själva jobbet. Magsjuka kan smitta oerhört lätt i alla miljöer. 

Det händer att man blir illamående ganska plötsligt men det är ingen anledning i sig att inte åka till jobbet bara för att det finns magsjuka personer i ens närhet. 
  • Anonym (emme)
    Anonym (så) skrev 2018-10-10 08:42:19 följande:

Naturligtvis åker du till jobbet även om din son är sjuk. Du kan lika gärna smittas på bussen varje dag eller på själva jobbet. Magsjuka kan smitta oerhört lätt i alla miljöer. 

Det händer att man blir illamående ganska plötsligt men det är ingen anledning i sig att inte åka till jobbet bara för att det finns magsjuka personer i ens närhet. 

Inatt kräktes han över mig så det känns som att det är många ggr högre risk att jag blivit smittad nu än av någon som inte verkar sjuk som åker på samma buss.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (emme) skrev 2018-10-10 08:47:05 följande:

Inatt kräktes han över mig så det känns som att det är många ggr högre risk att jag blivit smittad nu än av någon som inte verkar sjuk som åker på samma buss.

Inte säkert du blir sjuk. Jag har sällan blivit sjuk av barnens magsjuka.
  • Anonym (72)
    Anonym (emme) skrev 2018-10-10 08:40:13 följande:

Även om du blivit smittad så kan magsjukan bryta ut inom 48-72 timmar.

Jag har jobbat på förskola och blivit spydd på så många gånger att man tappat räkningen. Ibland har jag blivit smittad, ibland inte.
  • HerrMumins
    Nej, varför riskera att smitta ner din arbetsplats? Vad vinner du på jobba när ditt är sjuk?
  • Anonym (så)
    HerrMumins skrev 2018-10-10 08:57:09 följande:
    Nej, varför riskera att smitta ner din arbetsplats? Vad vinner du på jobba när ditt är sjuk?
    Risken att smittas är inte 100% inte heller risken att smitta någon annan. Vad man vinner på att jobba? Att jobbet blir gjort antar jag. Antagligen är den andra föräldern hemma med barnet och båda kan inte vabba. Är du hemma från jobbet bara för att när det passar dig?
  • Anonym (B)

Jag brukar oftast bli sjuk 2-3 dagar efter barnet. Ibland kommer det plötsligt, man mår bra innan men måste plötsligt kräkas. Ibland känner man att det är på gång, man mår illa och känner sig konstig ett tag innan man spyr, eller så får man bara diarré.

Ha en påse med på bussen som du kan använda i nödfall.

• LFF
    De gånger mina barn varit magsjuka och kräkts på mig har jag varit den som vabbat. Mest för att jag därmed redan ligger i riskzonen att ha blivit smittad och min sambo sluppit det. Det är en eller två gånger som jag faktiskt blivit sjuk när de varit magsjuka, inte alls ofta.
  • HerrMumins
    Anonym (B) skrev 2018-10-10 09:00:32 följande:

Jag brukar oftast bli sjuk 2-3 dagar efter barnet. Ibland kommer det plötsligt, man mår bra innan men måste plötsligt kräkas. Ibland känner man att det är på gång, man mår illa och känner sig konstig ett tag innan man spyr, eller så får man bara diarré.

Ha en påse med på bussen som du kan använda i nödfall.

Äh, skit i påsen. Vem fan är rädd för lite magsjuka?
  • Anonym (emme)
    HerrMumins skrev 2018-10-10 08:57:09 följande:

Om jag blir sjuk på jobbet åker jag såklart hem men jag vet ju inte om jag kräks mitt i ett möte. Om jag redan är sjuk jobbar jag inte men vinner givetvis på att jobba innan jag blir sjuk.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (så) skrev 2018-10-10 08:42:19 följande:

Håller med
  • Anonym (Många)
    HerrMumins skrev 2018-10-10 09:32:35 följande:
    Äh, skit i påsen. Vem fan är rädd för lite magsjuka?
    Vi som lever med kroniska sjukdomar som påverkas hårt av exempelvis magsjuka är faktiskt lite rädda för magsjuka. Magsjuka för mig innebär nästan alltid att jag måste läggas in på sjukhus, jag har diabetes typ 1. Finns många andra sjukdomar som också blir hårt påverkade av magsjuka.
  • smulpaj01

Jag skulle aldrig skolka från jobbet för att jag eventuellt KAN bli sjuk.
    Antingen blir du det och åker hem eller så blir du det inte och jobbar.
    Man är väl inte hemma när man är frisk heller? Om man inte vabbar såklart.

• Anonym (emme)
    smulpaj01 skrev 2018-10-10 13:01:57 följande:

Jag skulle aldrig skolka från jobbet för att jag eventuellt KAN bli sjuk.

Antingen blir du det och åker hem eller så blir du det inte och jobbar.

Man är väl inte hemma när man är frisk heller? Om man inte vabbar såklart.

Jag bor i England och vi har inte vab men däremot har jag rätt att ta ledigt utan en viss orsak.
  • HerrMumins
    Anonym (Många) skrev 2018-10-10 12:34:48 följande:
    Vi som lever med kroniska sjukdomar som påverkas hårt av exempelvis magsjuka är faktiskt lite rädda för magsjuka. Magsjuka för mig innebär nästan alltid att jag måste läggas in på sjukhus, jag har diabetes typ 1. Finns många andra sjukdomar som också blir hårt påverkade av magsjuka.
    Sarkasm är inte lätt vettu!
  • Anonym (emme)
    HerrMumins skrev 2018-10-10 15:43:03 följande:

Sarkasm är inte lätt vettu!

Nu har du skrivit tre sjukt meninglösa svar i den här tråden. Finns det ingen tramstråd du kan ägna dig åt?
  • modsey

Jag har svårt att se att hela familjen kan vara hemma för att man eventuellt kan bli sjuk. Är den andre föräldern hemma kan man ju inte yrka vabb heller.

• Anonym (emme)
    modsey skrev 2018-10-10 18:54:41 följande:

Jag har svårt att se att hela familjen kan vara hemma för att man eventuellt kan bli sjuk. Är den andre föräldern hemma kan man ju inte yrka vabb heller.

Vab får vi ändå inte så det spelar ingen roll.
  • Anonym (K)

Jag åker inte till jobbet om någon hemma är magsjuk. För jävla elakt mot kollegorna.

I 80% av fallen har jag blivit sjuk.

Svar på tråden Vågar man åka till jobbet med magsjukt barn hemma?