• Tilde 04

Hugger till i höger skinka. Vad kan det vara??

Är gravid i v 22 snart och har den senaste veckan drabbats av något mystiskt. När jag står eller ska resa mig/sätta mig så hugger det till i höger skinka. Det gör fruktansvärt ont och är jättejobbigt att klä på sig.
    Det är övredelen av högra skinkan.

Det här är min 2:a graviditet och jag har ej upplevt det tidigare.

• Svar på tråden Hugger till i höger skinka. Vad kan det vara??
  • Änglatuss

känns de ner i benen med?

de första min tanke riktades på va ischias nerven, eller helt enkelt nån annan nerv i kläm!

//18 dagar kvar till BF
  • Tilde 04

Nej, det strålar ingenstans. Bara på just den punkten. Känns som att skellettet skaver mot varandra eller nåt. Hugger till just bara på den punkten.

• Maerion

Foglossning antagligen..

• marlene23

haha.. jag har likadant.. långt uppe på höger skinka.. på en punkt.. det ör så himla ont.. speciellt när jag anstränger mig att ex stå i en viss ställning eller när vi ska ha sex.. när jag ska resa mig ur soffan, eller ligger på sidan för länge.. helsjuk känsla.. haft så i ca 2 veckor nu.. är gravid i v.29.. har förresten börjat vakna med kramp i vaden på höger ben också sedan en vecka tillbaka.. vet inte om det har någon koppling, men det gör verklign jätteont!

• hontas

Har exakt lika dant men på vänster skinka/ sida av nedre delen av ryggen, och i dag är det bara värst.Kommer knappt upp när jag väl har satt mig så jag försöker undvika att sätta mig ner idag.
    Helt omöjligt att få på sig ett par byxor så hoppas ingen ringer på dörren:)
    Lycka till och hoppas det går över!

• Pigge2

Jag har också denna huggande smärta i vänster skinka och det är foglossning/bäckenuppluckring för min del. Det sitter en fog på vardera sida om svanskotan och en nere vid blygdbenet. När man är gravid så påverkar hormonerna bäckenet och det blir något som kallas bäckenuppluckring (kallas ofta foglossning) och det är egentligen inte bäckenet som luckras upp utan man blir helt enkelt rörligare än normalt så fogarna "glappar" lite glider isär. Det kan också vara en låsning så gå till sjukgymnast som är van vid gravida. De kan konstatera vad det är och hjälpa dig. Det går inte att "bota" så länge man är gravid men man kan få hjälp så man står ut.
    Stödbälte är jättebra när man går och står till exempel.

• Pigge2

Skrev lite konstigt det är inte fogen i sig som glappar utan det är höftbenet som glider lite snett i fogen. De glider isär i fogarna.

• Tilde 04

Foglossning alltså.....ska till BM idag och fråga henne lite mer om det här.
    Det är superjobbigt då jag har en liten tös hemma som jag måste lyfta titt som tätt.

• Pigge2

Se till att hon skriver en remiss till sjukgymnast! Min sjukgymnast har hjälpt mig jättemycket.
    Lycka till!

• hontas

Hur vet man om det är ischias eller foglossning? Kanske är en dum fråga...?

Svar på tråden Hugger till i höger skinka. Vad kan det vara??