• Anonym (Carro)

Ånga upp ett oöppnat kuvert

Hej! 

Jag misstänker att min partner var otrogen när han var ensam en vecka i somras. Jag har ingenting direkt att gå på utan det är en stark magkänsla, och lite andra små-indikationer som gör att jag tror detta. Jag vet att han i sitt tidigare liv har gjort såna saker när han har mått dåligt, vilket han fick en släng av i somras. Nu har mobilräkningskuvertet på hans mobilräkning legat oöppnat i ett par veckor. Tror att han betalar med autogiro så det är i så fall förklaringen till att inte har öppnat det. Jag kan få svaret - otrogen eller ej om jag får tag i specen på hans mobilsamtal i somras. 

Men min fråga:

1) " krig o kärlek är allt tillåtet" - gör jag rätt som snokar i hans mobiltelefonerande? 

2) Fungerar det att ånga upp kuvert som man har läst om? Om jag inte har tålamod att vänta på att kuvertet öppnas av sin rättmätige mottagare? 

3) Hur gör man lämpligast för att ånga upp kuvertet? 

4) Om jag lyckas ånga upp det, går det att försluta snyggt igen och i så fall hur, för att mitt snokande inte ska komma till hans kännedom? 

Tack för råd, tips och vägledning i detta dilemma! 

• Svar på tråden Ånga upp ett oöppnat kuvert
  • Anonym (Öppna)

Öppna det bara och säg att du gjorde det för att dom var oöppnade och du trodde att det var något som skulle betalas!

• Anonym (...)
    Anonym (Carro) skrev 2018-10-10 14:19:11 följande:

Hej! 

Jag misstänker att min partner var otrogen när han var ensam en vecka i somras. Jag har ingenting direkt att gå på utan det är en stark magkänsla, och lite andra små-indikationer som gör att jag tror detta. Jag vet att han i sitt tidigare liv har gjort såna saker när han har mått dåligt, vilket han fick en släng av i somras. Nu har mobilräkningskuvertet på hans mobilräkning legat oöppnat i ett par veckor. Tror att han betalar med autogiro så det är i så fall förklaringen till att inte har öppnat det. Jag kan få svaret - otrogen eller ej om jag får tag i specen på hans mobilsamtal i somras. 

Men min fråga:

1) " krig o kärlek är allt tillåtet" - gör jag rätt som snokar i hans mobiltelefonerande? 

2) Fungerar det att ånga upp kuvert som man har läst om? Om jag inte har tålamod att vänta på att kuvertet öppnas av sin rättmätige mottagare? 

3) Hur gör man lämpligast för att ånga upp kuvertet? 

4) Om jag lyckas ånga upp det, går det att försluta snyggt igen och i så fall hur, för att mitt snokande inte ska komma till hans kännedom? 

Tack för råd, tips och vägledning i detta dilemma! 

Det du vill göra är direkt olagligt. Så nej, det är inte alls tillåtet alldeles oavsett krig och kärlek.
  • Clark73

Jag har inte svar på frågan men om det inte går att stänga det så kan du väl slänga det, skulle han fråga om det så säger du bara oj det har nog råkat slängas.

• Anonym (Öppnaa)

Tycker oxå att du bara borde kunna öppna det.

Är man ett par med gemensamma räkningar så är det väl inte så konstigt om du öppnar. Däremot om du hittar bevis kan det bli jobbigt vilket som. Då kvittar det ju ifall du har ångat upp det. Då saknas ju bevis.

Vad ska du göra om du kommer på att han varit otrogen?

• Anonym (nej!)

Att öppna en annans brev utan lov är ett brott enligt brottsbalken. Så nej, det skall du inte göra. OM han vill när/om ni skulle separera och bli ovänner så kan han anmäla dig. 

• Anonym (Jenna)

Om han inte öppnat det själv och betalar via autogiro så lär han kanske inte en sakna den?
    Så om du ska öppna hans post så hade jag bara öppnat som vanligt..

Har aldrig ångat upp något, men låter som att det skulle bli rätt fuktigt och synas??

Frågan är väl också hur du kommer hantera informationen däri? Ska du söka på telefonnummer som han ringt, eller vad?

• Anonym (Carro)

Om man bortser från de juridiska aspekterna på dilemmat, dvs att det ÄR olagligt enligt brottsbalken osv, så är jag beredd att ta risken att skaka galler eller åka på ett saftigt skadestånd. Det finns andra indikationer på att han skulle ha hittat på något dumt så man kan väl säga att det är ett särskilt telefonnummer jag söker. Hittar jag inte det så kan jag nog vara lugn. 

Jag kan inte bara riva upp det och slänga det eftersom han omsorgsfullt har placerat det i ett skåp där han har sina saker. 

• Linux1003

Ni är partners och jag utgår ifrån att ni är i alla fall sambos med samma adress. Det handlar inte om att öppna en vild främmande människas post och nu är det din sambo det handlar om. Jag tycker du kan med gott samvete öppna det och det finns ingenting brottsligt mer än att bara säga att du råkade öppna det av misstag. Jag vet inte hur ofta min fru medvetet eller omedvetet öppnat min post och tvärtom. Har man rent mjöl i påsen så är det ingen större skada i sammanhanget.

• Anonym (A)

Hur kan du ens vara tillsammans med någon du vet varit otrogen tidigare? Om du visste detta när ni blir tillsammans får du skylla dig själv och stå ditt kast. Bara att acceptera att han är otrogen mot dig också, det hade du ju inga problem med att han varit mot andra.

• AnnaSthlm

Strunt samma hur du öppnar kuvertet. Den viktigaste frågan är väl vad du gör med kunskapen om att din man faktiskt varit otrogen, om han varit det.

Svar på tråden Ånga upp ett oöppnat kuvert