• Rumlehaj

    Prata med någon ja, men vart vänder jag mig?

    Jag har den senaste veckan blivit rådd av både BM (jag är gravid i vecka 8) och min chef att gå och prata med psykolog/kurator eller liknande. Eftersom jag själv tänkt på det i flera år så börjar jag nu verkligen närma mig ett beslut om att faktiskt ta någon samtalskontakt - men nu kommer problemet att jag inte vet vart jag ska vända mig.

    BM tipsade om att de på barnmorskemottagningen har kurator och psykolog som jag kan kontakta. Detta eftersom jag nämnde att jag har ganska stark ångest med andnöd som har kommit och gått i perioder under större delen av mitt liv. Ångesten beror på olika saker, jag har aldrig pratat med någon om det. Fått för mig att jag är "gnällig" om jag söker hjälp, för det finns ju de som har det så mycket värre och jag har egentligen inget alls att klaga över. 

    Chefen tipsade om företagshälsovården, där det också finns kurator och psykolog. Min chef känner dock inte till min ångest, det är diverse psykiskt påfrestande arbetssituationer med hög arbetsbelastning och stress som gjorde att chefen själv tog upp detta med samtalskontakt. 

    Så jag vet inte riktigt var det är mest vettigt att jag tar hjälp - om jag nu vågar ta det steget. Ångesten och stressen beror inte alls på graviditeten utan har funnits där långt, långt innan jag blev gravid, och beror just nu till ganska stor del på situationer i mitt arbete, men även rent allmän oro över allt och inget. Således kanske det är rimligast att jag går via företagshälsovården? Samtidigt vet jag inte hur jag ska tänka med ev. fortsättning... tror att det är 5 gratis samtal som gäller via företagshälsovården och den hjälpen ligger i en annan stad. Att gå på barnmorskemottagningen är närmare och kanske lite mer praktiskt av den anledningen, men det känns lite konstigt när mina problem inte har med graviditeten i sig att göra? Och de kan väl inte hjälpa mig med hur jag ska hantera min arbetssituation. Å andra sidan kommer det förmodligen mer och mer dyka upp oro som rör graviditeten. En sak jag inte vågade säga till BM var att jag har haft en ätstörning, men varit helt "fri" från den i ca 9 år. Jag tror inte att den kommer tillbaka... men har tänkt lite på hur det kommer vara att gå upp i vikt och är kanske lite orolig att tankarna ska dra igång på något sätt. 

    Dessutom - kurator eller psykolog? Jag förstår vissa skillnader i yrkena men jag förstår inte rent konkret vem utav dem jag bör vända mig till, hur ska man veta det?

    Nu är jag även totalt slagen av trötthet och illamående på grund av graviditeten - vilket ju inte är annat än fullt normalt. Den enda fördelen med det är att ångesten faktiskt håller sig borta om kvällarna just nu - jag däckar i soffan direkt efter jobbet istället. Vaknar i och för sig med skyhög puls och har panik över allt jag inte hunnit göra, men antar att det också är ganska vanligt i samband med "graviditetströttheten". 

    Och mitt uppe i allt är det såå nära till hands att jag än en gång bara tänker: Äh, jag reder ut det själv. Har det gått okej i så många år så går det i fortsättningen också. Ångesten är obehaglig men inte farlig o.s.v... Och sedan ångrar jag mig när jag är inne i en riktigt dålig period och ligger på golvet och kippar efter luft. Suck! Tips och råd?

  • Svar på tråden Prata med någon ja, men vart vänder jag mig?
  • Anonym (Hanna)

    Gå till både företagshälsovården och vanliga vårdcentralen.Genom företaghälsovården kan du få hjälp med den jobbrelaterade stressen och annan stress mm som påverkar jobbet. Hitta strategier för prioriteringar mm.

    Genom vårdcentralen får du kontakt med kurator eller psykolog och kan arbeta mer långsiktigt. Genom vårdcentralen kan man även få nätbaserad kbt mot ångest eller oro (om man tycker att det är svårt att komma ifrån regelbundet för fysiska möten). För det brukar det inte vara nån längre väntetid heller vilket ju kan vara bra för att komma igång. Och funkar inte det kan man ju fortsätta vidare med annan kontakt sedan. Man har ju alltså kontakt med en "riktig" kurator även med nätbaserad kbt som ger återkoppling varje vecka när man gjort sina övningar.

    Det finns ju inget exak rätt eller fel utan ge det tid och prova dig fram.

    Lycka till!

  • CitronTulo

    Enligt min egen erfarenhet så brukar det vara längre köer till kurator på VC än inom företagshälsovården. Men det kan säkert se olika ut i olika kommuner, kan vara en avgörande faktor dock om du vill få snabb hjälp och inte behöva vänta på en samtalstid!

  • Anonym (Gladare igen)

    Känner igen mig! Har också haft svårt att ta hjälp och känns mig gnällig. Men vi har också rätt till hjälp! Jag tror inte det spelar så stor roll vem du väljer bara du börjar med någon.

    Företagshälsovården kanske innebär att du får gå lite fler gånger så jag skulle börja där. Sen om du inte trivs med den hjälpen ska du inte ge upp utan testa kuratorn på MVC.

    Jag ska hålla tummarna för dig! Nu är det din tur att få må bättre.

Svar på tråden Prata med någon ja, men vart vänder jag mig?