Varför VAB?
Hur fungerar Vab egentligen, vad för för och nackdelar?
Läste om en kvinna som fuskat och åkt fast då hon Vabbat när hon egentligen själv varit sjuk, vaför inte bara sjukskriva sig själv?
Hur fungerar Vab egentligen, vad för för och nackdelar?
Läste om en kvinna som fuskat och åkt fast då hon Vabbat när hon egentligen själv varit sjuk, vaför inte bara sjukskriva sig själv?
Enkelt svar: är man sjuk själv så får man en karensdag.
Men om du tar VAB så har du ingen karensdag.
Slippa karens.
Så ersättningen är densamma, förutom just en karensdag?
Hur.många vabdagar kan man på ett år, finns det någon begränsning?
Så ersättningen är densamma, förutom just en karensdag?
Hur.många vabdagar kan man på ett år, finns det någon begränsning?
Det kan oxå vara så att man varit sjuk så många gånger så man riskerar att arbetsgivaren vill göra rehab eller att arbetsgivaren redan kräver förstadagsintyg vid sjukskrivning.
Jag är arbetsgivare och har ett par anställda där sjukintyg krävs vid första sjukdagen, då VABar dom istället.
Det kan oxå vara så att man varit sjuk så många gånger så man riskerar att arbetsgivaren vill göra rehab eller att arbetsgivaren redan kräver förstadagsintyg vid sjukskrivning.
Jag är arbetsgivare och har ett par anställda där sjukintyg krävs vid första sjukdagen, då VABar dom istället.
Så följande, en anställd sjukskriver sig många gånger (vad anses många?), efter ett tag kräver rbetsgivaren sjukintyg från första dagen som i vanliga fall är tio dagar innan sjukintyg krävs?
Hur ofta eller länge kan man vara sjukskriven innan något händer? Är det upp till arbetsgivaren?
Efter 3 sjuktillfällen på 6 månader eller 6 tillfällen på 12 månader kan arbetsgivaren kräva sjukintyg från första dagen, annars krävs sjukintyg efter 1 vecka.
Men arbetsgivaren har även skyldighet att utreda varför medarbetaren är sjuk så ofta och göra åtgärder för att sjukfrånvaron ska minska.
Sen kan man väl vara sjukskriven hur länge som helst så länge man har sjukintyg för hela perioden och så länge försäkringskassan beviljar.