• Anonym (Ts)

Nån som gjort slidförsnävning?

Var har ni gjort det isåfall? Blev ni nöjda och blev det stor skillnad? Undrar också om den liksom ?stöttar upp? vävnaden lite så det blir stabilare, har hört att det egentligen är nästan samma som en bakre framfallsoperation?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nån som gjort slidförsnävning?
  • Anonym (Japp)

Jag har gjort en mindre rekonstruktion av mellangården och en slidförsnävning. Ja det är i princip samma som en bakre framfalls operation.

Jag hade inget framfall men mellangården var i princip utplånad pga förlossning och ena slidväggen (slemhinnan) var uttöjd och hängde in i slidan. Den bakre väggen var därför också tunn och svag, vilket inte köndes bra.

Så jag hade ett väldigt stort hål/öppning och man såg insidan av slidan som en bulle i öppningen. Både obehagligt och fult. Sex kändes väldigt lite för mig också. Däremot vad min bäckenbotten både hel och stark så min man märkte inte någon skillnad på tajtheten.

Min operation gick jättebra och läkte väldigt fint. Känslan både i vardag och vid sex är mycket bättre. Slidan både känns och ser helt ut igen. Den enda negativa effekten är att jag är lite extra känslig där ärret sitter så jag behöver använda glidmedel vid penetrerande sex för att inte få skavsår.

• Anonym (Japp)

Ja och jag tror definitivt att det stärker upp väggen bakåt. Det känns så och verkar logiskt med tanke på att man gör så att den delen blir tjockare så att säga. Men det är nog bättre att göra en konsultation av en gynekolog som gör såna operationer angående det.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Japp) skrev 2018-10-11 08:37:05 följande:

Jag har gjort en mindre rekonstruktion av mellangården och en slidförsnävning. Ja det är i princip samma som en bakre framfalls operation.

Jag hade inget framfall men mellangården var i princip utplånad pga förlossning och ena slidväggen (slemhinnan) var uttöjd och hängde in i slidan. Den bakre väggen var därför också tunn och svag, vilket inte köndes bra.

Så jag hade ett väldigt stort hål/öppning och man såg insidan av slidan som en bulle i öppningen. Både obehagligt och fult. Sex kändes väldigt lite för mig också. Däremot vad min bäckenbotten både hel och stark så min man märkte inte någon skillnad på tajtheten.

Min operation gick jättebra och läkte väldigt fint. Känslan både i vardag och vid sex är mycket bättre. Slidan både känns och ser helt ut igen. Den enda negativa effekten är att jag är lite extra känslig där ärret sitter så jag behöver använda glidmedel vid penetrerande sex för att inte få skavsår.

Tack för svaret!

Ska på konsultation på en klinik om 2 veckor. Har varit hos gyn flera gånger också och de säger olika om hur mycket framfall jag har och om det behöver opereras eller inte.

Vart gjorde du operationen, på en plastikklinik eller fick du av landstinget?
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-11 11:09:54 följande:

Tack för svaret!

Ska på konsultation på en klinik om 2 veckor. Har varit hos gyn flera gånger också och de säger olika om hur mycket framfall jag har och om det behöver opereras eller inte.

Vart gjorde du operationen, på en plastikklinik eller fick du av landstinget?

Jag gjorde på en privat plastikklinik som är kopplad till Stockholms läns landsting (och alltså även får remisser från landstinget). Jag fick bekosta operationen själv för mina skador var inte tillräckligt omfattande för att jag skulle få det via landstinget. Det var en gynekolog som utförde ingreppet, det kändes viktigt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Japp) skrev 2018-10-11 11:31:59 följande:

Jag gjorde på en privat plastikklinik som är kopplad till Stockholms läns landsting (och alltså även får remisser från landstinget). Jag fick bekosta operationen själv för mina skador var inte tillräckligt omfattande för att jag skulle få det via landstinget. Det var en gynekolog som utförde ingreppet, det kändes viktigt.

Tack för svaret!

Det är också en gynekolog på den kliniken jag ska till på konsultation så det känns bra iallafall. Känns som att det tar för lång tid om jag ska vänta på att ev få framfallsoperation av landstinget. Hoppas att den här operationen både ska göra det mindre och mer stabilt eftersom det står att de förstärker bäckenbottenmuskulaturen om det behövs också.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Ts) skrev 2018-10-11 12:05:02 följande:

Tack för svaret!

Det är också en gynekolog på den kliniken jag ska till på konsultation så det känns bra iallafall. Känns som att det tar för lång tid om jag ska vänta på att ev få framfallsoperation av landstinget. Hoppas att den här operationen både ska göra det mindre och mer stabilt eftersom det står att de förstärker bäckenbottenmuskulaturen om det behövs också.

Ja de kunde stärka bäckenbottenmuskulaturen där också men det behövdes inte i mitt fall. Nu vet jag inte var du går men på den kliniken jag var -skickade de vidare remissen till ens landsting om skadorna är så omfattande att landstinget bekostar. Vilket passade mig bra för jag fick snabbt tid och utredning genom att gå privat men ville såklart ha möjligheten att få det bekostat om det gick.

Tyvärr bekostar de bara stora skador. Stora framfall eller att man kissar/ bajsar på sig. Att ha ett stort öppet hål till underliv, ingen mellangård och noll känsla vid sex är sånt man får räkna med efter en vaginal förlossning. Helt sjukt!

Du kanske får det bekostat om du har framfall beroende på hur stort det är.
Svar på tråden Nån som gjort slidförsnävning?