• Anonym (spara)

Spara från socbidrag.

Jag har levt på socialbidrag i många år och ändå sparat 100kr/månad till barnen nu har soc fått reda på det och menar att jag ska leva på de pengarna och får nu inte det socbidrag jag borde ha rätt till. Är det rätt?

Kan tillägga att jag verkligen söker arbete och för tillfället har praktikplats men får inte praktikersättning.

• Svar på tråden Spara från socbidrag.
  • MayaS

Ja det är det.... visst det är inte kul men lever man på socialbidrag så anses man inte ska ha några pengar alls... socialbidrag är för att man ska kunna klara dagen inte för att kunna spara pengar vare sig till sig själv eller barnen..

I detta fall så har soc rätten på sin sida... hårt men sant...

• maviperi

Det är tråkigt för barnen men de har rätt..

• Jennie med ie

Socialbidrag är ju avsett som sista utväg, och har man sparade pengar ska de användas först även om de i sin tur är sparade från tidigare bidrag..

• Santisen

Oj det låter hårt.
    men jag har för mig att jag läste om en annan person här på fl som hade lagt undan pengar och hon hade fått göra det.

• Ananak

saken är den att har du sparade pengar så anses de so m en inkomst/tillgång, så tyvärr så har soc. rätt när dom säger åt dig att leva på de pengarna... sen kan man ju givetvis ifrågasätta om det är rättvist eller inte

Min kusin blev våldtagen för några år sen, hon var utslängd hemmifrån och bodde på ett kvinnohärbärge och när hon via rättegång fick ett stort skadestånd för våldtäkten så drog soc. in hennes bidrag, dom ansåg att hon nu var självförsörjande eftersom hon fick pengar för det hon hade varit utsatt för. Hon är idag 18 år gammal och hade med de pengar tänkt att ta körkort och komma upp i samhället, tyvärr står hon kvar på ruta ett idag

Sverige är ett fantastiskt land eller hur!?

• Mirimaxx
    Det är så jävligt att de faktiskt har rätt, men om jag hade vart du hade jag bokat ett personligt möte med din handläggare och prata öga mot öga... Är det en männsklig människa så kanske han/hon ändrar sig... det är ju inte så att det är mängder att läga undan 100 :- i månaden... Ge inte upp på en gång ring o be om lite medkänsla.
    // Jennie (JMA80)
  • Bispan

Jag antar att soc anser att ni fått för mycket pengar eftersom du kunnat spara. Alltså får ni leva på dem nu istället.

Förstår att det känns hårt för er men för mig som alltid har jobbat och betalat skatt känns det rättvist.

• Mirimaxx

Bispan; Vem säger att ts inte har jobbat stenhårt i 40 år och betalat skatt och nu måste utnyttja den hjälp hon kan få för att hon har betalat skatt i alla år?

// Jennie (JMA80)
  • Anonym (spara)

Om man levt på soc i många år som enda inkomstkälla och ändå vill trygga barnens framtid ska alltså inte kunna det. Men om man t ex röker upp samma belopp är det ok.

Jag har nu tagit ut sparpengarna och vägrar leva på det, så jag ska köpa saker till barnen alternativt spara det i "madrassen". Jag har inte visat soc kontoutdragen, men när jag nu skaffar utdragen kommer de att visa noll.

Jag trodde det var upp till var och en hur existensminimum belopp används och att sparande uppmuntras. Men nu ska jag leva en gång till på ett redan lägsta skäliga levnadsbelopp. Vad har man för att man snålat tidig.

Önskar sååå att jag fick ett arbete så jag kan försörja mig själv utan att vara beroende av bidrag.

Svar på tråden Spara från socbidrag.