• camomill

    Flytta ihop med pappa?

    Hej alla på familjeliv!

    Jag ber på förhand om ursäkt för denna röriga text, men hela mitt huvud är katastrof efter denna röriga livssituation och att jag för tillfället är sjuk.

    Lägenhetskontraktet skrivs på i eftermiddag och inflyttning lär bli under julen.

    Jag är i stort behov av råd och tips. Det är så att min pappa ska skilja sig från sin fru, vilket kom väldigt hastigt och lustigt för min del. Han har fått för sig att han och jag kan bo ihop igen eftersom vi gjorde det när jag var yngre. Från början trodde jag att det hade med ekonomiska skäl att göra som gjorde att han inte kunde bo själv, men det har kommit fram att så inte är fallet.

    I helgen tyckte jag att det lät som en ok idé för oss två att bo ihop en period eftersom han har planer på att flytta utomlands till våren och då skulle jag i princip få en större lägenhet till mig själv. Nu har han ändrat sig och det står klart att han kommer bo i Sverige under ett par år.

    Min pappa vill i samband med det här att jag säljer min lägenhet för att maximera vinsten från försäljningen. Möblerna som jag har hemma kommer hamna i den nya lägenheten eftersom pappa inte har några möbler eller husgeråd. 

    För tillfället studerar jag och att bo ihop med pappa hade underlättat ekonomiskt. Jag hade kunnat spara mer pengar och fokusera mer på skolan och låta honom ta en del hushållssysslor som jag gör själv nu. I samband med att jag är tjänstledig från jobbet har jag märkt att jag har lite pengar över varje månad.

    Jag är dessutom klar med skolan till sommaren 2019 och om jag bor ihop med pappa är jag friare att söka jobb i en annan stad eftersom jag inte har problem med att få min egna lägenhet såld innan jag kan köpa en ny lägenhet i staden som jag vill jobba i. 

    Det är sällan jag är hemma på vardagskvällar och helger, så jag bör inte träffa pappa alldeles för mycket hemma. Plus att jag har körkort och egen bil så jag är inte beroende av någon annan utan klarar mig själv.

    Jag funderar dessutom på att göra en "kupp" mot mina föräldrar och söka till musikhögskola eller folkhögskola till hösten, vilket garanterat kommer att reta upp dem. Men om min nuvarande lägenhet är borta är det bara för mig att flytta och skita i vad dem tycker.

    Fördelarna är alltså:


    Underlättar ekonomiskt.
    Jag har någon att dela hushållsarbetet med, vilket gör att jag får tid till annat.
    Jag är friare att flytta någon annanstans innan sommaren eftersom jag kommer ha pengar att köpa en lägenhet var jag vill och jag slipper oroa mig för att flytta hela mitt bohag.

    Nackdelarna som jag ser det är:
    Vad ska jag göra med eventuella krogragg? Jag är en singel på 23 år som absolut inte vill leva i celibat.
    Inskränkning på min personliga frihet. Flyttade hemifrån 2015 och trivts bra med att vara självständig.

    Vad hade ni gjort i min situation? Jag är i desperat behov av hjälp och tips.

    Alternativen är: bo ihop med pappa eller stanna i min bostadsrätt (och därmed förorsaka ett bråk med pappa).

    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Flytta ihop med pappa?
  • Anna60

    1. Man behöver inte släpa hem krogragg. De får ta hem dig istället.

    I övrigt finns alltid både för och nackdelar. Kommer du bra överens med din pappa annars? Känner du till alla negativa grejer han har för sig, som du kanske kommer reta dig på? Vad händer om lilla frugan vill flytta in igen? 

    jag tror att det viktigaste är att du och din far begriper vad det innebär att bo ihop med en släkting. Kommer han bli orolig om du är ute och ränner på nätterna? Om en är ordentlig och den andre är en slarver så kommer detta definitivt tära på er relation.

    I stort tycker jag det låter fint. Ägodelar är alltid en tung ryggsäck. Du är fri att flytta när du vill, spara pengar osv. 

  • Mongoliet

    Det är bara 6 månader. Båda alt är ok alltså.

  • Anonym (öööö)

    Är din pappa helt ok med att du tänker flytta tex innan sommaren? Ska ni inte dela på hyran? Då står han där med en egen lägenhet.

    Har ni en bra relation ska det väl inte vara några problem men eftersom du skriver tråden får jag vibbar av att det kanske inte kommer bli helt friktionsfritt? 
    Är det att han inte vill vara ensam som är skälet till att han vill bo med dig, sitt vuxna barn? Finns det något nasnat som du inte har förstått?

    I mina öron låter det lite märklig att önska flytta ihop med sitt barn igen, som är så pass vuxet som du. Om det nu inte är för det ekonomiska, får jag hoppas att det är för att ni trivs så bra ihop,

  • Anna60
    Anonym (öööö) skrev 2018-10-11 14:00:39 följande:
    Är din pappa helt ok med att du tänker flytta tex innan sommaren? Ska ni inte dela på hyran? Då står han där med en egen lägenhet.

    Har ni en bra relation ska det väl inte vara några problem men eftersom du skriver tråden får jag vibbar av att det kanske inte kommer bli helt friktionsfritt? 
    Är det att han inte vill vara ensam som är skälet till att han vill bo med dig, sitt vuxna barn? Finns det något nasnat som du inte har förstått?

    I mina öron låter det lite märklig att önska flytta ihop med sitt barn igen, som är så pass vuxet som du. Om det nu inte är för det ekonomiska, får jag hoppas att det är för att ni trivs så bra ihop,
    Det kan vara så att han känner sig ensam.
  • Anonym (Utanför boxen)
    camomill skrev 2018-10-11 13:07:36 följande:

    Jag är i stort behov av råd och tips. Det är så att min pappa ska skilja sig från sin fru, vilket kom väldigt hastigt och lustigt för min del. Han har fått för sig att han och jag kan bo ihop igen eftersom vi gjorde det när jag var yngre. Från början trodde jag att det hade med ekonomiska skäl att göra som gjorde att han inte kunde bo själv, men det har kommit fram att så inte är fallet.
    ---


    Alternativen är: bo ihop med pappa eller stanna i min bostadsrätt (och därmed förorsaka ett bråk med pappa).
    Hur stor är risken att din far kommer att ge dig så stor skuldkänslor att du inte klarar av att flytta ifrån honom igen. Kommer du att stå där som en ensam barnlös 40-åring utan umgänge som i praktiken är vårdare åt din far?

    Själv skulle jag nekat även om det lett till klander. Riskerna att det inte blir bra är alldeles för stora.
Svar på tråden Flytta ihop med pappa?