• Äldre 11 Oct 15:25
    2792 visningar
    8 svar
    8
    2792

    Snittbetyg

    Hej! Jag har några frågor angående snittbetyget.

    Gick ut Hotell&turism programmet 2015, och har enligt studentum 15.29 efter att jag la till de ämnen som först inte fanns med.

    Sen så provade jag ta bort de ämnen som jag fick sämre betyg i, och snittbetyget höjdes till 16.nånting. Så hur funkar det egentligen när man ska söka in på högskolan??

    Kan jag t.ex ta bort ämnen som jag fick D och F i, och ha kvar de ämnen som jag fick A och B i istället? (Fick tyvärr F i natur så är inte säker om det funkar..)

    Eller räknar de automatisk alla ämnen?

  • Svar på tråden Snittbetyg
  • Äldre 11 Oct 15:29
    #1

    Glömde tillägga, har även pluggat Fysik 1 och Kemi 1 (Båda 150 poäng) på komvux och fick D. Räknas detta i snittbetyget också, och isåfall hur? Ska man då bara lägga till de som extra ämnen på studentum för att få ett nytt snittbetyg? För de räknas ju ej som meriter..

  • Anonym (Pepp)
    Äldre 11 Oct 15:59
    #2
    mm1122 skrev 2018-10-11 15:25:05 följande:

    Hej! Jag har några frågor angående snittbetyget.

    Gick ut Hotell&turism programmet 2015, och har enligt studentum 15.29 efter att jag la till de ämnen som först inte fanns med.

    Sen så provade jag ta bort de ämnen som jag fick sämre betyg i, och snittbetyget höjdes till 16.nånting. Så hur funkar det egentligen när man ska söka in på högskolan??

    Kan jag t.ex ta bort ämnen som jag fick D och F i, och ha kvar de ämnen som jag fick A och B i istället? (Fick tyvärr F i natur så är inte säker om det funkar..)

    Eller räknar de automatisk alla ämnen?


    Det beror vilka ämnen du fick sämre betyg i antar jag. För en del högskoleutbildningar räcker det med allmän behörighet (dvs studentexamen). För andra krävs särskild behörighet. Vilken högskoleutbildning är du intresserad av?
  • Anonym (Pepp)
    Äldre 11 Oct 16:05
    #3
    mm1122 skrev 2018-10-11 15:29:36 följande:

    Glömde tillägga, har även pluggat Fysik 1 och Kemi 1 (Båda 150 poäng) på komvux och fick D. Räknas detta i snittbetyget också, och isåfall hur? Ska man då bara lägga till de som extra ämnen på studentum för att få ett nytt snittbetyg? För de räknas ju ej som meriter..


    OK. Jag är ingen expert, men om du ska använda betygen från Komvux hamnar du i an annan (sämre?) kvotgrupp. Det finns en kvotgrupp för de som söker direkt från gymnasiet, det är den största kvotgruppen, en kvotgrupp för de som kompletterat via Komvux, ytterligare en som läst folkhögskola (denna grupp har nästan inga platser alls - inte bra att läsa på FH alltså) och en grupp för de som gjort högskoleprovet.

    Ett tips är att just göra högskoleprovet. Då är du med i två kvotgrupper.
  • Äldre 13 Oct 13:17
    #4
    Anonym (Pepp) skrev 2018-10-11 15:59:02 följande:

    Det beror vilka ämnen du fick sämre betyg i antar jag. För en del högskoleutbildningar räcker det med allmän behörighet (dvs studentexamen). För andra krävs särskild behörighet. Vilken högskoleutbildning är du intresserad av?


    Funderade på datateknik i flempan där behörigheten är matte 3c, kemi 1 och fysik 2.. vilket jag läser på distans just nu. Den enda F jag fick var i naturvetenskap.
  • Äldre 13 Oct 13:22
    #5
    Anonym (Pepp) skrev 2018-10-11 16:05:26 följande:

    OK. Jag är ingen expert, men om du ska använda betygen från Komvux hamnar du i an annan (sämre?) kvotgrupp. Det finns en kvotgrupp för de som söker direkt från gymnasiet, det är den största kvotgruppen, en kvotgrupp för de som kompletterat via Komvux, ytterligare en som läst folkhögskola (denna grupp har nästan inga platser alls - inte bra att läsa på FH alltså) och en grupp för de som gjort högskoleprovet.

    Ett tips är att just göra högskoleprovet. Då är du med i två kvotgrupper.


    Så betygen från distansstudierna (som jag valde att göra pga behörigheten på datateknik, och som jag inte pluggade på gymnasiet pga hotell&turism) läggs inte ihop med slutbetyget?? Fan då lär ju mina chanser att komma in försvinna eftersom mina betyg från distansstudierna inte kommer vara högre än C.. mitt snittbetyg blev 15.29 och på kth står det att snittbetyget var runt 16... där rök min plan :(

    Kommer ju inte heller hinna göra högskoleprovet eftersom jag sökte in till våren och sista anmälan för provet var i september..
  • Äldre 13 Oct 13:49
    #6
    Anonym (Pepp) skrev 2018-10-11 16:05:26 följande:

    OK. Jag är ingen expert, men om du ska använda betygen från Komvux hamnar du i an annan (sämre?) kvotgrupp. Det finns en kvotgrupp för de som söker direkt från gymnasiet, det är den största kvotgruppen, en kvotgrupp för de som kompletterat via Komvux, ytterligare en som läst folkhögskola (denna grupp har nästan inga platser alls - inte bra att läsa på FH alltså) och en grupp för de som gjort högskoleprovet.

    Ett tips är att just göra högskoleprovet. Då är du med i två kvotgrupper.


    Har nu kollat upp i vilken kvotgrupp jag är med i och tror det är BII, vilket är gymnasiebetyg med komplettering. Vet dock inte vad skillnaden mellan kompletteringsbetyg och behörighetskomplettering är??

    Kompletteringsbetyg :

    Har du läst och fått betyg i en kurs eller ett ämne som inte ingår i avgångsbetyget, räknas det som en komplettering. Att "komplettera" betyder alltså i de här sammanhangen att läsa och få betyg i en kurs man behöver för att bli behörig eller en kurs som ger meritpoäng. Du kan också läsa en kurs du vill höja betyget i eller lägga till nationella kurser som höjer.

    Behörighetskompletteringn:

    Har du läst kursen eller ämnet för att skaffa dig behörighet till en utbildning, kallas kompletteringen behörighetskomplettering. En behörighetskomplettering räknas alltid med oavsett om det höjer eller sänker ditt betygsvärde.

    Låter som att jag tillhör båda?

    HF är ju studieomdöme från högskola, men jag pluggar på komvux, är det samma då?

    Förlåt för alla frågor men blir så j*vla oroad över detta..
  • Äldre 13 Oct 13:57
    #7
    mm1122 skrev 2018-10-13 13:49:42 följande:
    Har nu kollat upp i vilken kvotgrupp jag är med i och tror det är BII, vilket är gymnasiebetyg med komplettering. Vet dock inte vad skillnaden mellan kompletteringsbetyg och behörighetskomplettering är??

    Kompletteringsbetyg :
    Har du läst och fått betyg i en kurs eller ett ämne som inte ingår i avgångsbetyget, räknas det som en komplettering. Att "komplettera" betyder alltså i de här sammanhangen att läsa och få betyg i en kurs man behöver för att bli behörig eller en kurs som ger meritpoäng. Du kan också läsa en kurs du vill höja betyget i eller lägga till nationella kurser som höjer.

    Behörighetskompletteringn:
    Har du läst kursen eller ämnet för att skaffa dig behörighet till en utbildning, kallas kompletteringen behörighetskomplettering. En behörighetskomplettering räknas alltid med oavsett om det höjer eller sänker ditt betygsvärde.

    Låter som att jag tillhör båda?

    HF är ju studieomdöme från högskola, men jag pluggar på komvux, är det samma då?

    Förlåt för alla frågor men blir så j*vla oroad över detta..
    Vad är det värsta som kan hända? Att du börjar plugga ett halvår eller år senare? Inte hela världen... Du ska säkert jobba tills du är minst 67 och antagligen 75, så ett halvår eller år är ingen big deal.

    Så:
    1) Jobba på maximalt för att höja dina betyg som du läser in.
    2) Fundera på om det finns något ämne som du fått lågt betyg i, men ändå hållit igång. Tex Naturkunskapen, du kanske kollar mycket på discovery? hÄnger med i klimatdebatten? Läser Forskning& framsteg? eller iallafall illustrerad vetenskap? FÖr om du gör detta, är det ju stor sannolikhet att du kan höja ditt betyg om du gör en prövning. Så anmäl dej till prövning och se om det går! (samma sak med andra ämnen du tror att du har behållit eller höjt dina kunskaper i tex engelska, historia osv.) Så anmäl till prövning i allt du känner att du har fått för lägt betyg i, jämfört med hur mycket du kan nuförtiden.
    3) Anmäl dej till högskoleprovet och börja plugga på gamla högskoleprov redan idag. Om du inte kommer in denna gången så är du iallafall mer förberedd till nästa antagningstillfälle.
    4) Var glad åt att du numera vet varför du ska plugga hårt och höja dina betyg/skriva bra på högskoleprovet. Det kommer att motivera dej. Och du kommer ha nytta av att du redan nu pluggar så hårt du kan, eftersom du ska fortsätta studera och därför har nytta av allt du kan lära dej innan det sätter igång!

    Lycka till!
  • Anonym (Pepp)
    Äldre 17 Oct 09:26
    #8
    mm1122 skrev 2018-10-13 13:22:00 följande:
    Så betygen från distansstudierna (som jag valde att göra pga behörigheten på datateknik, och som jag inte pluggade på gymnasiet pga hotell&turism) läggs inte ihop med slutbetyget?? Fan då lär ju mina chanser att komma in försvinna eftersom mina betyg från distansstudierna inte kommer vara högre än C.. mitt snittbetyg blev 15.29 och på kth står det att snittbetyget var runt 16... där rök min plan :(

    Kommer ju inte heller hinna göra högskoleprovet eftersom jag sökte in till våren och sista anmälan för provet var i september..
    Kan vara så att kurser man läst på Komvux och som inte ingick i det gymnasieprogram man gick räknas in medan man hamnar i kompletteringsgruppen om man läser upp sina betyg. Detta beror på att många slöade i gymnasiet och läste upp betygen sen och man ville stävja detta.
Svar på tråden Snittbetyg