• Anonym (Renée)

Vad säga om ”glapp” i CV? Är detta ens ett bekymmer för mig?

Jag undrar kort och gott hur jag bäst bortförklarar/förskönar ett lite bortskämt ungdomsliv där jag varit lat och inte haft sysselsättning som andra i min ålder. Jag kunde liksom glida ett par år och har nu hamnat på efterkälken. Har därför inte så stor arbetslivserfarenhet som jämnåriga. Vad säger man till arbetsgivare om det?

Jag var trög nog att hoppa av gymnasiet som skoltrött och halvdeppig 18-åring och gå hemma och leva på min sambo några år. Jag gick då på arbetsförmedringen en period men det ledde ju ingen vart eftersom jag inte hade någon gymnasiekompetens. Sedan så läste jag upp betygen på komvux när jag var typ 20-22 år. Men när jag var 22/23 så strulade mitt förhållande och jag gjorde inte skolarbetet, vilket ledde till att jag inte fick mer csn. Då blev jag tvungen att gå på soc 1 år eftersom jag separerade och fick klara mig själv och hade hyra att betala. Efter ett år lyckades jag komma igång med csn igen och gjorde klart de två sista ämnena och skrev högskoleprovet. Kom in på universitetet som 24-åring och blir klar med examen i januari. Är 28 nu.

Har som sagt ingen arbetslivserfarenhet mer än kortare gymnasiepraktik för många år sedan och praktik inom min universitetsutbildning samt sommarjobb inom min universitetsutbildning de senaste 2 åren. Dvs avsevärt mindre än jämnåriga. Kommer det spela nån roll vid arbetsintervjuer? Vad kan jag isf säga om hur det varit? Jag gjorde ju inget vettigt, men har ändå en universitetsutbildning klar snart. Räcker det?

Jag har alltså lätt för skolan men är en känslomänniska som påverkas i stor grad av det som händer i mitt privatliv, vilket i sin tur under gymnasietiden gjorde att jag hamnade efter.

Vad tänker ni om detta?

• Svar på tråden Vad säga om ”glapp” i CV? Är detta ens ett bekymmer för mig?
  • Anonym (jag)

Tja imponerad över att du tag tag i ditt liv. Vad utbildade du dig till?

• Anonym (A)

Säg att du varit ute och rest. Kanske försörjt dig på tillfälliga ströjobb där eller något.

• Anonym (Renée)
    Anonym (A) skrev 2018-10-12 00:12:53 följande:

Säg att du varit ute och rest. Kanske försörjt dig på tillfälliga ströjobb där eller något.

Problemet med detta är att jag ju inte vill ha följdfrågor om vart jag rest/jobbat osv eftersom jag ju inte gjort det. Finns det nåt ännu mer diffust att säga?
  • Anonym (Renée)
    Anonym (jag) skrev 2018-10-12 00:10:41 följande:

Tja imponerad över att du tag tag i ditt liv. Vad utbildade du dig till?

Tack! Jag har lite svårt att se det så själv. Känns mest som jag blir sedd som lat och oerfaren pga dåliga val. Vilket till viss del är sant. Hade ju aldrig ens svårt för skolan så det var ju så jäkla idiotiskt, men väldigt lockande som 18-åring att bara glida och skita i allt.

Jag blir socionom. Har en termin kvar.
  • Tow2Mater

Tycker inte man ska behöva förklara varför man varit arbetslös. Dra för allt i världen inte upp saker som att du inte ville jobba, jobbigt samboskap, psykisk ohälsa eller liknande, etc. Säg bara att du var arbetslos och ville fortsätta plugga vidare.

• Anonym (A)
    Anonym (Renée) skrev 2018-10-12 00:15:56 följande:

Problemet med detta är att jag ju inte vill ha följdfrågor om vart jag rest/jobbat osv eftersom jag ju inte gjort det. Finns det nåt ännu mer diffust att säga?

Det äe ju bara att hitta på. Kom på innan var du varit, när, hur länge, med vem... Du kanske känner någon som varit iväg och rest - be dem berätta saker från deras resor som du kan använda om du behöver.
  • Anonym (Renée)
    Tow2Mater skrev 2018-10-12 00:26:51 följande:

Tycker inte man ska behöva förklara varför man varit arbetslös. Dra för allt i världen inte upp saker som att du inte ville jobba, jobbigt samboskap, psykisk ohälsa eller liknande, etc. Säg bara att du var arbetslos och ville fortsätta plugga vidare.

Nej, det är ju därför jag frågar. Jag fattar att jag inte kan dra hela ?jag var 18 och pallade inte plugga, sen blev jag dumpad och tyckte synd om mig själv?-historien. Det är ju det sista man berättar. Men vad är liksom alternativet om frågan ställs rakt ut - ?och vad gjorde du före universitetet?? Jag kan ju inte säga att jag pluggade upp gymnasiet i 7 år liksom.
  • hammarhajen

Tror ändå hyfsad ärlighet är bäst om frågan dyker upp. En 18-åring är inte så stor, en bra chef borde vara mänsklig nog att förstå att folk gör misstag i den åldern. 

Kan du säga något om att gymnasieprogrammet inte riktigt kändes rätt, eller att klassen strulade eller något sånt och att du hoppade av vilket du ångrar. Säg något om typ "ungdomligt oförstånd" och le åt dig själv.

Säg att du som 18-åring inte begrep hur svårt det skulle vara att få jobb utan utbildning och att du är tacksam för Komvux. Säg att du under den tiden verkligen lärde dig att man måste jobba för sin sak och att framgång inte kommer gratis. Berätta hur åren gav dig motivation att plugga och ha ett riktigt, fast, tryggt jobb där du kan utvecklas och växa.

Beroende på vad du pluggat (socionom, sjuksköterska, juridik, ekonomi...) så kanske också erfarenheten att stå utanför kan vara värdefull i mötet med blivande kunder, så vänd på steken och argumentera för att ja, du hade gjort annorlunda om du kunnat leva om ditt liv, men nu när det är som det är så är du ändå på något vis tacksam för erfarenheterna du bär med dig.

• Anonym (Anna)

Jag tror inte att de kommer fråga något om det. Det var ju före din examen och det är väl rätt naturligt att vara arbetslös några år innan man har skaffat sig en utbildning. Det är svårt att få jobb när man är ung och inte har en examen. Det är klart att det hade varit bättre om du hade kunnat säga att du jobbat på MacDonalds, men det kommer absolut inte var avgörande. 

Säg inget om dåligt mående och känslighet för hur ditt privatliv funkar, sånt får arbetsgivare att dra öronen åt sig. Och i stort sett alla ungdomar har dåligt mående och är känsliga, så det är inget du måste redogöra för. 

• Anonym (Lite samma)

Jag hade enstaka okvalificerade småjobb (läs delade ut tidningar typ), reste och skrotade runt mest innan jag som 20-åring läste in gymnasiet efter att ha hoppat av som 17-åring. Pluggade sen (deltid mest) under nästan 8 år som jag blev klar med vid 31 års ålder. Hade enstaka extrajobb (endagsuppdrag för studentbemanning, typ sortera skruv). Inga problem att få jobb efter det, ingen har någonsin ifrågasatt min luckor. Min enda vettiga merit någonsin före mitt nuvarande jobb egentligen är att jag gjort lumpen.

• Pope Joan II
    Anonym (Renée) skrev 2018-10-12 00:37:09 följande:
    Nej, det är ju därför jag frågar. Jag fattar att jag inte kan dra hela ?jag var 18 och pallade inte plugga, sen blev jag dumpad och tyckte synd om mig själv?-historien. Det är ju det sista man berättar. Men vad är liksom alternativet om frågan ställs rakt ut - ?och vad gjorde du före universitetet?? Jag kan ju inte säga att jag pluggade upp gymnasiet i 7 år liksom.
    Det räcker väl med att du säger att du var privilegierad på så vis att du inte behövde göra dig någon brådska att komma fram till vad du ville utbilda dig till och spendera din yrkesmässiga framtid som? 
  • Anonym (Sanna)

Allt man gjort eller inte gjort spelar ju givetvis roll. Men det handlar nog mer om att du kanske har sämre meriter än att ag är superintresserad av vad du i detalj gjorde i dina ungdomsår.

Det viktiga är ju att hitta det positiva i de erfarenhetet man har. Och lyfta fram det på ett bra sätt. Och fram för allt visa attt du har stort engagemang och är kapabel att jobba nu.

• Anonym (Sanna)

Alltså om ag frågar om dessa år kan du ju endera säga att du hade en period av arbetslöshet eller om du vill utveckla mer säga a tt du behövde några år som ung för att finna dig själv och att du genom den processen insåg vad du verkligen ville göra vilket var ... detta yrke.

Att ljuga om resor och grejer känns bara märkligt. Stå föör den du är och det du kan utan att gå in i onödiga irrelevanta detaljer.

• Anonym (Sanna)
    Pope Joan II skrev 2018-10-12 08:03:15 följande:

Det räcker väl med att du säger att du var privilegierad på så vis att du inte behövde göra dig någon brådska att komma fram till vad du ville utbilda dig till och spendera din yrkesmässiga framtid som? 

Eller det som står här. Lyft fram det positiva i de erfarenheter du faktiskt har.
  • Anonym (Renée)

Tack! Det är så jag tänkt också - att vara ärlig, dock något diffus i exakt vad som hände, och att se det som något bra och peka pp vad det gett mig. Har nog fått bra formuleringar genom tråden nu. Tack!

• Anonym (Pepp)
    Anonym (Renée) skrev 2018-10-12 00:19:24 följande:
    Tack! Jag har lite svårt att se det så själv. Känns mest som jag blir sedd som lat och oerfaren pga dåliga val. Vilket till viss del är sant. Hade ju aldrig ens svårt för skolan så det var ju så jäkla idiotiskt, men väldigt lockande som 18-åring att bara glida och skita i allt.

Jag blir socionom. Har en termin kvar.
    Är det inte en skriande brist på socionomer? Då lär du ju få jobb hur som helst. annars är det kanske en bra bakgrund för en socionom att själv ha strulat till det lite som ung.
Svar på tråden Vad säga om ”glapp” i CV? Är detta ens ett bekymmer för mig?