• Carpediem2019

    40+ och vill ha barn?!

    Hej!

    Är helt ny här och en helt vanlig ensamstående mamma 40+ som plötsligt fått väldig stor barnlängtan och skulle gärna vilja försöka få ett barn till innan det är försent! Efter en del efterforskningar så inser jag att alternativen inte är så många!

    Danmark, privat spermadonator eller att ragga upp någon!?!? Danmark känns dyrt och att ragga upp nån är inte riktigt min grej........

    Skulle gärna vilja ha tips och råd från andra som gått genom samma situation eller vart hittar man en ok donator??

  • Svar på tråden 40+ och vill ha barn?!
  • Biet

    Jag har fungerat som privat donator tidigare med lyckat resultat och kan tänka mig att göra det igen.

    Hör gärna av dig om du vill veta mer så kan vi alltid prata om det och ser vad det kan leda till?

  • 2barnsmorsan
    Carpediem2019 skrev 2018-10-12 14:21:03 följande:

    Hej!

    Är helt ny här och en helt vanlig ensamstående mamma 40+ som plötsligt fått väldig stor barnlängtan och skulle gärna vilja försöka få ett barn till innan det är försent! Efter en del efterforskningar så inser jag att alternativen inte är så många!

    Danmark, privat spermadonator eller att ragga upp någon!?!? Danmark känns dyrt och att ragga upp nån är inte riktigt min grej........

    Skulle gärna vilja ha tips och råd från andra som gått genom samma situation eller vart hittar man en ok donator??


    Jag skulle gå via storkkliniken i Danmark. Då vet man att det inte blir problem med pappan sedan.

    Större chans att bli gravid vid kontrollerad insemination också eftersom de dels bara använder den bästa sperman och de kollar att det faktiskt finns ett ägg redo att befruktas vid inseminationen.

    Jag har två vänner som blivit gravida den vägen. Den ena blev gravid direkt, den andra gjorde två eller max tre försök.
  • Biet
    2barnsmorsan skrev 2018-11-20 12:04:33 följande:

    Jag skulle gå via storkkliniken i Danmark. Då vet man att det inte blir problem med pappan sedan.

    Större chans att bli gravid vid kontrollerad insemination också eftersom de dels bara använder den bästa sperman och de kollar att det faktiskt finns ett ägg redo att befruktas vid inseminationen.

    Jag har två vänner som blivit gravida den vägen. Den ena blev gravid direkt, den andra gjorde två eller max tre försök.


    Varför skulle det bli problem med donatorn?

    Se det istället som att vill du ha den tryggheten att donatorn aldrig kan spåra dig eller barnet så gå via Dk av den anledningen. Vill du kunna möta donatorn i framtiden med ditt barn eller vill du kunna ha kontakt med honom även under barnets uppväxt? Beroende på vad du tycker där kan påverka ditt val.

    Det är lika sannolikt att du blir gravid privat som på klinik, finns det som talar för eller emot båda.

    Privat lever de längre och de flesta privata donatorer har bevisat pigga o effektiva simmare.

    Fundera på vad som känns bäst för dig. Lycka till framöver.
  • 2barnsmorsan
    Biet skrev 2018-11-21 14:20:24 följande:

    Varför skulle det bli problem med donatorn?

    Se det istället som att vill du ha den tryggheten att donatorn aldrig kan spåra dig eller barnet så gå via Dk av den anledningen. Vill du kunna möta donatorn i framtiden med ditt barn eller vill du kunna ha kontakt med honom även under barnets uppväxt? Beroende på vad du tycker där kan påverka ditt val.

    Det är lika sannolikt att du blir gravid privat som på klinik, finns det som talar för eller emot båda.

    Privat lever de längre och de flesta privata donatorer har bevisat pigga o effektiva simmare.

    Fundera på vad som känns bäst för dig. Lycka till framöver.


    Det är inte alls lika sannolikt att bli gravid privat. Eftersom du aldrig kan veta med 100% säkerhet om det faktiskt finns ett ägg trots ägglossningstester. Donatorns sperma är inte heller kontrollerad på det sättet som klinikens är- det är bara ca 20% av alka män som har så hög kvalitet på spermierna att de får donera till klinik.

    Plus att det är väldigt säkert och kontrollerat avseende kontakt med donatorer osv. Man får välja om man vill att barnet ska kunna träffa donatorn i framtiden eller ej på stork.

    Privat så kan man ju aldrig veta om donatorn väljer att registrera sig som fader och vill vara delaktig. Då har ju donatorn lagen på sin sida. Kan ju fungera om man känner varandra väl, annars är det ju riktigt korkat och potentiellt farligt för både barn och mamma att utsätta sig för den risken.
  • 2barnsmorsan
    53779 skrev 2018-11-22 10:47:15 följande:

    Nja, du har fel på en punkt där. Kvinnan har lagen på sin sida. Väljer hon att namnge fadern så har han noll chans att komma undan ansvar. Spelar ingen roll hur mycket han försöker svära sig fri....


    Om du läst vad jag skrev då hade du förstått att jag pratade om risken att fadern VILL vara delaktig trots att han bara är tänkt som en donator. Då kan han kräva umgängesrätt. Och det vore ju värsta mardrömmen att en främling plötsligt skulle kräva umgänge med ens barn som den inte känner.

    Namnge måste man enligt lag i Sverige. Det finns inget automatiskt ansvar knutet till det. Mamman får alltid automatiskt ensam vårdnad om man inte är gift, eller uttryckligen väljer att ha gemensam vårdnad.

    Mamman kan söka underhåll om hon vill men det sker inte automatiskt.
  • thelover78
    Carpediem2019 skrev 2018-10-12 14:21:03 följande:

    Hej!

    Är helt ny här och en helt vanlig ensamstående mamma 40+ som plötsligt fått väldig stor barnlängtan och skulle gärna vilja försöka få ett barn till innan det är försent! Efter en del efterforskningar så inser jag att alternativen inte är så många!

    Danmark, privat spermadonator eller att ragga upp någon!?!? Danmark känns dyrt och att ragga upp nån är inte riktigt min grej........

    Skulle gärna vilja ha tips och råd från andra som gått genom samma situation eller vart hittar man en ok donator??


    ragga upp någon ;)
  • Liam88
    Carpediem2019 skrev 2018-10-12 14:21:03 följande:

    Hej!

    Är helt ny här och en helt vanlig ensamstående mamma 40+ som plötsligt fått väldig stor barnlängtan och skulle gärna vilja försöka få ett barn till innan det är försent! Efter en del efterforskningar så inser jag att alternativen inte är så många!

    Danmark, privat spermadonator eller att ragga upp någon!?!? Danmark känns dyrt och att ragga upp nån är inte riktigt min grej........

    Skulle gärna vilja ha tips och råd från andra som gått genom samma situation eller vart hittar man en ok donator??


    Jag kan tänka mig donera, skriv pm
  • thelover78

    Jo klart att det finns ;) skriv i pm.


    53779 skrev 2018-11-11 10:41:44 följande:

    Finns flera män på FL som donerar. Bara att ställa frågan

    Vart i landet finns du?


  • Morgon

    Hej!

    Jag med har barnlängtan. Har flickvän som inte kan få barn. Att bli medförälder är ett alternativ för mig, kanske för dig med? Bor i mellersta Sverige. Berättar mer om mig själv i PM, om du nu skulle vara intresserad av tanken.

Svar på tråden 40+ och vill ha barn?!