• Anonym (Ts)

2,5-åring puttar andra barn på förskolan

Har en dotter på snart 2,5 år som har börjat putta andra barn på förskolan. Får höra det varje dag jag hämtar numera och det började för en mån sedan. De hade då lekt en lek där barnen puttade på varandra och efter det har hon fortsatt. Vi vill såklart inte att hon ska fortsätta med detta men vet inte vad vi ska göra. Förskolan har inga egna förslag. De säger "ni måste prata med henne" . Men hur ska vi göra det när det är på förskolan det händer. Hon gör inte detta när vi är med. Har aldrig sett henne putta andra barn och skulle jag det skulle jag självklart säga ifrån som varje normal förälder. Att prata hemma om det som hänt går ju inte när hon inte förstår och kan prata. Vore skillnad om hon var äldre. Har googlat en del och förstått att det inte är ett helt ovanligt beteende i den här åldern. Så ni som haft barn med detta beteende hur hanterade ni det? Var det en fas som gick över? Vi tror det handlar om att hon vill ha uppmärksamhet, många nya barn har skolats in nu så hon får nog inte så mycket. Och hon blev själv puttad av andra barn när hon började. Men vad kan man göra??? Är så trött på att prata om detta vid varje hämtning och inget positivt.

• Svar på tråden 2,5-åring puttar andra barn på förskolan
  • Anonym (Mamma)

Hej,

Jag jobbar på förskola och är mamma. Min dotter var en puttare på förskolan och aldrig med oss. Men eftersom det var på förskolan det hände och hon var för liten (precis som ditt barn) att prata om händelserna hemma så är det förskolans uppdrag. Jag skulle ryta ifrån till förskolan och säga att det är deras jobb att finna metoder för att hjälpa din dotter att inte puttas. De kan hålla sig nära henne så att om de ser att hon är på väg att puttas så kan de avleda henne. Eftersom hon är liten så måste man säga/visa på en gång att det är fel och inte efter en stund.

Å säg till förskolan att du inte orkar höra att det händer varje dag det räcker någon gång ibland och om det häbt något allvarligt.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-10-12 18:38:08 följande:

Hej,

Jag jobbar på förskola och är mamma. Min dotter var en puttare på förskolan och aldrig med oss. Men eftersom det var på förskolan det hände och hon var för liten (precis som ditt barn) att prata om händelserna hemma så är det förskolans uppdrag. Jag skulle ryta ifrån till förskolan och säga att det är deras jobb att finna metoder för att hjälpa din dotter att inte puttas. De kan hålla sig nära henne så att om de ser att hon är på väg att puttas så kan de avleda henne. Eftersom hon är liten så måste man säga/visa på en gång att det är fel och inte efter en stund.

Å säg till förskolan att du inte orkar höra att det händer varje dag det räcker någon gång ibland och om det häbt något allvarligt.

Tack för ditt svar! Kändes bra att läsa. Och precis mina tankar, att det måste vara där och då man ingriper och lär barnet vad man får och inte får göra när de är så små. Känner mig både anklagad och maktlös när de håller på och tjatar om detta och blir trött på att de inte ser sitt eget ansvar och roll i detta.
  • Anonym (Mamma)

Förstår precis vad du menar. Man vill till slut varken hämta eller lämna för att slippa höra allt negativt.

• Anonym (Minna)

Håller med, jag tycker också ni ska ta upp det igen ordentligt med personalen. Finns det någon personal som det går bättre att få kontakt med?

Ett annat alternativ är att ta en dag och vara med. Men det verkar ni ju ha testat, och om hon gör det för bekräftelse lär det väl inte hända när nån av er är med och gör henne mer sedd och trygg?

Det kommer att växa bort men jag förstår att det är kämpigt nu.

• Anonym (Taffligt)

Vad är det för tafflig personal? HUR kan de ens föreslå att NI ska prata med henne? Jag är inte ens utbildad och fattar att man givetvis måste ta upp det där och då med ett så pass litet barn! 

Självklart ska ni prata med henne om ni ser det ske och man kan lekprata (putta nallebjörnen, nallebjörnen blir ledsen osv) men förskolan har det yttersta ansvaret för sånt som sker på förskolan. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Minna) skrev 2018-10-12 21:18:29 följande:

Håller med, jag tycker också ni ska ta upp det igen ordentligt med personalen. Finns det någon personal som det går bättre att få kontakt med?

Ett annat alternativ är att ta en dag och vara med. Men det verkar ni ju ha testat, och om hon gör det för bekräftelse lär det väl inte hända när nån av er är med och gör henne mer sedd och trygg?

Det kommer att växa bort men jag förstår att det är kämpigt nu.

Tack. Ja vi ska nog be om ett samtal om det fortsätter. Kanske vara med lite i bakgrunden en dag också. Det finns en pedagog som är lättare att prata med och som anstränger sig mer och vi vet att vår dotter tycker mycket om henne. Så det är nog där vi får börja. Och så hoppas att denna fas är över snart...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Taffligt) skrev 2018-10-12 21:28:20 följande:

Vad är det för tafflig personal? HUR kan de ens föreslå att NI ska prata med henne? Jag är inte ens utbildad och fattar att man givetvis måste ta upp det där och då med ett så pass litet barn! 

Självklart ska ni prata med henne om ni ser det ske och man kan lekprata (putta nallebjörnen, nallebjörnen blir ledsen osv) men förskolan har det yttersta ansvaret för sånt som sker på förskolan. 

Ja, det är just det som jag funderar över. Hur tänker de att vi ska göra??? Att vi skulle prata med henne om vi såg det ske är ju självklart men vi kan ju inte på kvällen prata om saker hon gjort på förskolan.
  • legomum

Det finns barn som ditt som puttas och så finns det andra barn som bits osv
    Det är pedagogernas uppgift att ta fighten och de borde då ha lite koll på att hon antagligen gör det då som du säger inte har något tal (det går snabbare att puttas).
    De borde ha koll på i vilka situationer det händer och i direkt då säga till, man säger inte till flera timmar senare att ajabaja du får inte bita den eller den.

Tala med den som är ansvarig på avdelningen och fungerar inte det så ta det med förskolechefen.
    Du kan knappast göra något hemifrån när din dotter inte visar dessa tendenser hemma.

Svar på tråden 2,5-åring puttar andra barn på förskolan