• asdfgh

Övningar för överkroppsstyrka

Jag tränar kampsport och då med nästan bara killar. Framförallt är det bara jag av oss tjejer som siktar på 2a Dan till våren. 

När det gäller benstyrka ligger jag rätt ok jämfört med killarna. Överkroppen är värre. Det var en kamp när jag tog svart (1a Dan) och kraven har ju inte direkt sänkts samtidigt som vi har gått från 3 pass/v till 2 pass. Trots närvaro på över 90% räcker det inte. Inte för rena tekniker och definitivt inte styrkemässigt.

Vad har ni för bra tips på övningar för överkroppen där man jobbar mot sin egen kroppsvikt? Tänker mig att sätta ihop ett eller ett par lättare program på typ 10 min som kan utföras hemma de flesta dagar. Får jag ihop övningar till 2 program med olika fokus kan jag variera mellan dem så att musklerna får vila.

• Svar på tråden Övningar för överkroppsstyrka
  • Duppedu

Har du något att hänga i så är chins grym övning för överkropp

• asdfgh

Har tyvärr inte det och inte heller någonstans att sätta upp en stång Det finns ett utegym i motionsspåret en bit från oss men då blir det plötsligt mer av ett projekt där man är borta hemifrån i typ 20 min istället för totalt 10 min i vardagsrummet.

Det jag kommit på är armhävningar, dips? (händerna på en bänk och sänka ner kroppen), plankan, situps och rygglyft. För händerna/underarmarna att spreta med och dra ihop fingrarna.

Skulle gärna få ihop lite mer variation på övningarna Kan vara både statiska och dynamiska övningar

• Duppedu

Kan du stå på händerna? Gå på händerna? Isåfall kan du göra armhävningar från handstående, också bra övning :) annars har du något att träna på, och tills du kan så kan du göra hävningar fast där du står med rumpan upp i luften, träffar axlarna bra och lite variation från vanliga armhävningar.

• MR Xyz

Handstående armhävningar.

Behöver inte vara handstående mot en vägg, lättast är att stå som en fällkniv med fötterna på golvet så det blir som att du är handstående från midjan. Det är så mycket jag klarar.

Lite tyngre är att ta upp fötterna t.ex. på soffans ryggstöd eller liknande.

Dips

Crab reach

Mountain climber

Sök på youtube om du inte vet hur crab reach och mountain climber utförs.

Om du har en pilatesboll kan du t.ex. göra armhävningar med fötterna på den. Så fort det blir lite balans också så blir det ännu mer effektivt.

Svar på tråden Övningar för överkroppsstyrka