Las-dagar
Jag jobbar som vikarie inom skolan och undrar hur många dagar man behöver jobba för att bli inlasad? Räknas även en visstidsanställning in? Hade en sådan tjänst under en termin förra året.
Jag jobbar som vikarie inom skolan och undrar hur många dagar man behöver jobba för att bli inlasad? Räknas även en visstidsanställning in? Hade en sådan tjänst under en termin förra året.
Puff
Jobbar du som lärare? Med eller utan legitimation?
Om du är behörig lärare gäller LAS som vanligt. Som obehörig lärare går skollagens skrivning om att obehörig inte får anställas tillsvidare före LAS. Dvs en obehörig lärare kan inte bli inlasad.
Jobbar du som lärare? Med eller utan legitimation?
Om du är behörig lärare gäller LAS som vanligt. Som obehörig lärare går skollagens skrivning om att obehörig inte får anställas tillsvidare före LAS. Dvs en obehörig lärare kan inte bli inlasad.
Jag är obehörig. Så jag får inte bli inlasad? Då får jag skippa att jaga lasdagar.
Precis, skollagen går före LAS så du kan inte bli inlasad.
En obehörig lärare eller förskollärare kan anställas på en tidsbegränsad anställning för högst ett år i sänder med stöd av regeln i 2 kap. 21 § skollagen. I anställningsavtalet ska då framgå att det är fråga om en tidsbegränsad anställning i enlighet med skollagen. Du har ändå nytta av lasdagarna när det t.ex. kommer till återanställning hos samma arbetsgivare eller om du framöver blir behörig.